....och nu i svartvitt.
Rensar ut lite i bildlagret, här kommer svartvitvarianterna av senaste dagarnas bilder. Ljuset, (som i detta fall är motivet) kan bli tydligare enfärgat. På något sätt blir motivet tydligare. Inte så mycket som distraherar. Jag upptäckte detta fenomen omkring 1970, när jag på måfå slank in på en bio, och de visade Tatis "semestersabotören" ( les vacances de monsieur Hulot ). Först blev jag överraskad, ingen widescreen, närmast fyrkantigt format, svartvitt och närapå inga ord, en obegriplig svada. Sedan höll jag på att falla av biostolen av skratt. Analyserade efteråt, det var det genialt enkla formatet som fick mig att till 100% koncentrera mig på handlingen, och få ut lika många procent av filmen. Nu vill jag inte på något sätt koppla mina bilder i övrigt till Tati, han var ett strängt arbetsmaniskt geni om jag förstått det rätt.
Här framträder tydligt mycket av det jag ville ha fram, dock inte allt. Det är väl någon sorts naturromantik i botten, skogsflanören på strandpromenad.Lite mjukare.Källan till det hela bör icke utelämnas. Tyckte just denna bilden i färg blev smörig till pekoral, bättre i svartvitt.Så sidoljus.......som förbereder för inglidandet av svanarna..,nu i rätt ordning.
🙂