Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

VOLVO 66DL

Från DAF till VOLVO.

I 1928 började Hubert "Hub" van Doorne hans företag.
I 1959 startade försäljningen av DAF 600 med Vario Matic. Remdrivna fordon användes inte på allvar sedan 20erens engelska Clyno.
Men nu kom det ett stort antal DAF bilar med detta system:
Från 1961 till 1963 DAF Daffodil - DAF33 från 1967 till 1974 - DAF44 från 1967 till 1974 - DAF 55 med Renault 8 motor från 1967-1972 - DAF66 från 1967 till 1974.
I 1975 kommer Volvo in i företaget och släppa 33 och 44 modellerna och sätter Volvoemblem på 66eren i 1976.

VOLVO 66DL på parade.

Här är den nämnda bilen från min blogg häromdagen.
VOLVO 66DL med en 1,1 liters Renault motor 47 hk, Den skulle också kunna fås med en 1289 cc 57 hk. Producerades i ca. 106.000 enheter.

Renault motor.

Renault motor 1108 cm ³ på 47 hk.

Kun 54.000 km.

Den har endast haft en ägare innan den nuvarande och har bara kört 50.520 danska kilometer.

VOLVO emblem.

66DL

Specifikationer och historik enl. Ägaren och div. uppslagning.

m.v.h. Erik/DK

©emfoto43/Danmark.

Inlagt 2013-06-21 15:59 | Läst 3903 ggr. | Permalink

"Tack för intressant info Erik. Känner igen där instrumentpanel och ratt av bakelit.. teakmönster på konsol och panel, lilla extra.. :-) Bilresa genom mellersta Norge av min 66DL hade kokat motor pga över 1.000 m över havet, det är normalt, nästa bensinmacka fyllde lite vatten i kylare. Var lite oroligt över om remmar av gummi smälta eller går av, skämt åsido Mvh Lasse"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Trevliga bilder och intressant fakta om "Rembrant"! Har för mig att dom där bilarna gick lika fort framåt som bakåt... Jodå, har allt åkt några gånger med en sån bil och det vore väl synd att klassa dom som de bättre bilarna här på jorden... Ha en fin kväll Erik! Mvh. Johan
Svar från Erik Madsen 2013-06-22 23:27
Tack Johan för dina trevliga kommentarer, ja det med snabbhet fram och tillbaka är sant.
m.v.h. Erik / DK
Tack för intressant info Erik. Känner igen där instrumentpanel och ratt av bakelit.. teakmönster på konsol och panel, lilla extra.. :-) Bilresa genom mellersta Norge av min 66DL hade kokat motor pga över 1.000 m över havet, det är normalt, nästa bensinmacka fyllde lite vatten i kylare. Var lite oroligt över om remmar av gummi smälta eller går av, skämt åsido Mvh Lasse
Svar från Erik Madsen 2016-10-30 00:13
Det var din berättelse om din egna 66er i ditt blogginlägg som fick mig att hänvisa till min blogg. Och det är roligt att kunna dela sådana berättelser här på FS.
Hälsningar från Erik i Roskilde / DK.