Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 2988: Diasfotografering är lika med "rakt ut ur kameran"

Fotograferad med NIKON D 700 och med 50 mm objektiv och med Nikons standardfärger. Manuell  f/8 - manuell 1/125 sek. och med en "filmhastighet" på 200. Rakt ut ur kameran.

EDIT 12/12-24: Bilden här är digital och därför inte en diabild.

Det hä är helt klart en "mediokra bild", men många av dem togs vid den tiden 1964 - inte bara av mig, skulle jag vilja säga :-) 😊

Jag började med att fotografera diabilder med en begagnad Topcon RE-2 och med den medföljande 50 mm-linsen. Diafilmen var Kodachrome II (1961-1974).

Det var lite svårare att fotografera diabilder än pappersbilder. Man fick vara mer noggrann med inställningarna och med vinklar, tid på dygnet, ämnesval osv.

Efter hand lyckades jag dock få några rimliga resultat – det tyckte jag själv. Det är dock enklare idag med de spegellösa digitalkamerorna och deras EVF-sökare, där jag kan se resultatet innan jag klickar. Det är jag extra glad över när jag vill fotografera svartvitt, när jag inte vill konvertera.

När jag fotograferar med min Fuji X100F känner jag att jag fotograferar nästan som i diatiden. Jo, det har da  blivit lättare - Bilderna är färdiga i kameran med de "presets" som jag har lagrat i kameran.

PÅ gensyn.

Inlagt 2024-12-11 16:18 | Läst 354 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Jag blev hungrig av din bild, jag har precis kommit hem från jobbet så det är dags att spisa något. Intressant att läsa din text här och hur du fotograferat.
Svar från Erik Madsen 2024-12-12 19:16
Hej Morgan - tack för dina kommentarer.
Hoppas du stillade din hunger :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Ser både bra och gott ut. Överföringen ser ut att gå bra. Jag körde samtliga mina dia via en Nikon scanner, man kunde ladda magasin och behövde bara passa den någon gång i timmen. Fast det var väl inte direkt ur kameran. Man fick ägna en del till att justera färger och kanske klona bort lite smuts
Svar från Erik Madsen 2024-12-12 19:27
Hej Peter D. - tack för dina kommentarer.
Jag tror att det har skett ett litet missförstånd. Fotot här är inte en diabild. Den är fotograferad med en digitalkamera och var bara menad som ett exempel på några av de diabilder som jag/man tog och inte kunde beskära eller göra något med.
Jag orkar inte digitalisera mina bilder. Mina arvingar får göra det om de vill.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Erik, jag kommer ihåg diatiden så väl. Man fick vara noga med exponeringen och autofokus kom först senare. Men när jag tittar numera på mina diabilder, så är de tekniskt inte så bra som jag trodd på den tiden. Man kan alltid förbättra dem i Lightroom. När jag fotograferar digitalt idag, så gör jag det alltid med raw för att det mer "rakt ut från kameran" än med jpeg. Och raw måste jag alltid bearbeta, vilket är meningen. Mvh Wolfgang
Svar från Erik Madsen 2024-12-12 19:46
Hej Wolfgang - tack för dina kommentarer.
Jag hade min framme för ett tag sedan. De var inte heller så bra som jag kom ihåg dem, men de återgav de minnen jag hade i åtanke. Det var också det viktigaste då. Det var inte meningen att det skulle vara stor fotokonst.
RAW-filerna kommer visserligen rakt ut ur kameran, men de kräver, som du också skriver själv, att de efterbehandlas en hel del.
Det gjorde jag också när jag började med digital fotografering. Jag tycker att jpg-filerna har blivit bättre och bättre. Speciellt i min du vet - kamera :-)😊
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Dia var lite knepigt att exponera, men det blev riktigt bra när det blev rätt. En diafilm har ju också ett ganska litet dynamiskt omfång 5-7 steg så det blev knepigt om det var stora kontraster i bilden.
/Affe
Svar från Erik Madsen 2024-12-12 20:22
Hej Alf - tack för dina kommentarer.
Jag håller helt med – det krävdes lite mer av fotograferna. Och för många var färger också nyt. Jag minns att det fanns olika åsikter om de olika filmerna – skulle det vara Kodak, Agfa eller Fujis Velvia. Jag provade dem alla.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Ser gott ut Erik. Du verkar ha haft en bra tid förr i världen med diafilmen, då du gärna kommer tillbaka och jämför med den.
Jag är ju kvar i diatiden på det sättet att jag numera plockar ur mitt stor diaarkiv och visar här på FS. Det handlar om ca. 30 000 Kodachrome II, Kodachrome 25, och Kodachrome 64 åren 1968 - 2003. Det gav bra resultat, det var kul - men som du säger lite svårfotograferat.
Svar från Erik Madsen 2024-12-12 20:29
Hej Peter H. - tack för dina kommentarer.
Ja, det var i alla fall något jag var väldigt mycket intresserad av på den tiden.
Men som jag skriver till Peter D. – jag orkar inte digitalisera mine, men jag tar av mig hatten för er som gör det.
Jag provade både Kodachrome II, Agfa CT18 och senare även Fujis Velvia.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! Det ser gott ut där på tallriken! Jag har också fotat mycket dia och har över 10 000 bilder i magasin i bokhyllan. Jag har nästan glömt hur man fick spotmäta och fundera för att det skulle bli rätt exponering.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2024-12-12 20:34
Hej Bjarne - tack för dina kommentarer.
Ja, det var bra.
Jag vet inte hur många jag har, men det är så många att jag inte orkar digitalisera dem.
Jag hade en lös ljusmätare som användes flitigt.
Med många vänliga hälsningar från Erik.