Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 2911: Kör grönt.

Förstora.

Elbilsutställning.

Igår lördag hade bilhandlarna i Roskilde ockuperat Hestetorvet. Därför fanns det inte plats för mina vänner med loppbodarna.

Jag lämnade bilbranschen 2004 efter mer än 35 år. Jag kan därför väldigt lite om elbilar - mycket mer om Volvo Amazonerne :-)

På gensyn.

Inlagt 2024-08-18 18:49 | Läst 474 ggr. | Permalink

"Är ungefär lika ointresserad av elbilar som av RAW ;))) Diesel och Euro 6 funkar bra. HaD/Gunte.."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Kul bilder!
Jag vet inte heller så mycket om elbilar. Men på snacket verkar det vara lite knöligt att köra en sådan. Något av att vara försökskanin.
Svar från Erik Madsen 2024-08-18 19:46
Hej Perter H. - tack för dina kommentarer.
Ja, det finns många problem som inte är lösta än innan det blir en stor succé.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Det kommer inte att vara under min livstid.
Elbilar kommer fortsätta utvecklas och bli bättre och bättre, men ärligt talat tycker jag inte det är några större problem med de som finns idag. Det beror förstås på vilka behov man har och hur man använder bilen.

Jag har kört elbil i tre år utan några som helst problem, men har nu flyttat till lägenhet där vi inte kan ladda bilen. Av den anledningen kör jag nu tyvärr en bensindriven bil.
Svar från Erik Madsen 2024-08-18 20:39
Hej Anders - tack för dina kommentarer.
Det är sant – en enorm utveckling sker inom fordonsindustrin. Det har alltid gjorts. Jag kan lätt räkna upp mycket under den tid jag haft med branschen att göra – sedan 1962 och från mina pojkår på 50-talet.

Laddproblemen blir hela tiden mindre, men det tar tid att sprida ut laddstationer till alla hörn av även vårt lilla land. Och ledningsnätet här, där jag bor (56 lägenheter), är inte redo för den belastningen. Laddningstiderna blir också kortare och kortare, batterierna blir mindre och det finns tydligen redan en teknik på väg (eller kanske redan finns) där delar av batterierna kan bytas ut. Så du behöver inte byta ut hela batteriet. Var ska de gamla förvaras, kan de renoveras och återanvändas osv.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
MG på slutet ser ju trevlig ut. Har inte satt mig in i det med elbil. Eftersom man inte bor i hus så har man ingen billig el och bilarna är nästan dubbelt så dyra i inköp. Väntar man tillräckligt länge så har nog priserna gått ner
Svar från Erik Madsen 2024-08-18 20:55
Hej Peter D. - tack för dina kommentarer.
Kinesiska MG och Volvo ligger långt framme.
Vi – jag menar att min fru inte ska köra elbil. Så länge bensinbilar inte är förbjudna blir det mycket billigare att köpa en begagnad som den är nu. Toyota Yaris för 25 000 DKK när den var 14 år, idag är den 19 år! Vårt körbehov är också väldigt litet :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag är ju inte ens särskilt intresserad av bilar men vi har haft en elbil (BMV i3) i ganska många år. Vi köpte den begagnad och den har fungerat perfekt för min sambo som pendlar 10 mil om dagen. Bilen går ca 18-20 mil i hyfsat varmt väder och något kortare på vintern. Vi har dock en bil till, en större Volvo som jag kör för det mesta. En diesel som jag oftast kör på HVO100. Det går inte att packa dykutrustning i en BMVi3 och den lämpar sej inte heller för små skogsvägar vid jakt eller svampplockning.
Hälsningar Lena
Svar från Erik Madsen 2024-08-19 00:28
Hej Lena - tack för dina kommentarer och redogörelse för dina erfarenheter av elbilar.
Jag är inte emot elbilar. De fungerar för vissa "bilister", men ännu inte för alla. Det kommer säkert. Se ev mitt svar till Anders.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Är ungefär lika ointresserad av elbilar som av RAW ;)))
Diesel och Euro 6 funkar bra.
HaD/Gunte..
Svar från Erik Madsen 2024-08-19 00:32
Hej Gunte - tack för dina kommentarer.
RAW tillhör det förflutna för mig och elbilar ligger så långt in i framtiden för mig också - som nu är 81 år :-) :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.