Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 2903: Gängpaket IV och knivlagen och svenska tonåringar.

Den 1 juli 2023 skärptes den danska knivlagen. Om du bär en olaglig kniv på allmän plats kostar det 10 000 DKK i böter första gången. Andra gången är straffet 14 dagars fängelse. Tredje gången blir det 40 dagars fängelse eller mer.

Om du har en olaglig kniv hemma kostar det 5 000 DKK och andra gången 7 500 DKK och sedan fängelse. Särskilda strikta regler gäller om du bär olagliga knivar i skolor, fritidsanläggningar eller i kollektivtrafiken. Det ger ett omedelbart fängelsestraff.

Lagen har skärpts på grund av en kraftig ökning av knivmord och övergrepp i DK.

En skillnad görs med längden på ett knivblad på upp till 7 eller över 12 cm. 

Har du en stor kökskniv eller scoutdolk med ett blad över 12 centimeter går det bra. Lagen tillåter även sådant om det är för hushållsbruk, affärer, jakt, mete, sport eller annat liknande ändamål som är värt erkännande. Du bör dock inte gå omkring med dem offentligt.

Min "fickkniv" här har ett 7 cm blad så jag kan ha den på mig, men jag borde/ska nog inte ta den med i bussen eller ut i nattlivet.

Jag har inte hört talas om knivattacker här på sistone, nu är det svenska tonåringar som skapar rubrikerna. De anlitas av den danska undre världen för att utföra mord och mordförsök på motståndare. Det ryktas att de unga 15-16-17-18 åringarna belönas med från 100 000 till en miljon för uppgifterna. De har varit inblandade i 4 fall nyligen. Och det är inte med kniv, utan med skjutvapen och bomber. 

Idag har dansk polis rest till Sverige för att hjälpa till att stoppa detta. Svensk polis har precis gripit 2 svenska medborgare som misstänks ligga bakom en situation i Köpenhamn igår.

På gensyn.

Inlagt 2024-08-07 22:35 | Läst 579 ggr. | Permalink

"Ja, det är för sorgligt det här som händer i våra länder och speciellt i Sverige! Jag har under många år undrat över hur man tillåter sina barn att 'spela' dessa dataspel som ungdomar håller på med, har själv inga barn, men har genom åren noterat att alla (i stort sett..) dessa dataspel som ungdomen sitter fastklistrade vid i stort sett alltid handlar om att skjuta något/någon även 'online' ihop med andra som då krigar mot varann, det finns väl ett årligt återkommande dataspelsevenemang i Jönköping som jag tror heter 'Lifehack' (?) som väl i stort sett handlar om att kriga mot varann, eller? Vad faan håller ni föräldrar på med som tillåter detta..? Dessa unga som är ute och skjuter ihjäl folk tror ju att det fungerar likadant som i dataspel.. De är hjärntvättade av många år med 'dataspelande', och har skjutit ihjäl hur många som helst, på 'skärmen'.. Varför tar ingen upp detta i den allmänna debatten, detta är det allra konstigaste i debatten som pågår nu, över hur man ska lösa det här extrema problemet! Suck.. Har också ett sånt där 'multiverktyg' att ta med vid behov, men det är ett par olika 'Leatherman' med lite olika verktyg, dom är bra! Hilsen!"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Inser att jag har inte koll på vad svenska lagen säger om längd på knivblad som man får ha med sej. Nu är det sällan jag har någon kniv i "packningen" och jag skulle nog kunna motivera den då den är med. Vi har inte ens dykknivar längre då det är bättre att ha en sax på utrustningen och en liten "plastkrok" med ett vasst blad (som normalt är till för att snabbt kapa säkerhetsbälten). Det vanligaste man använder kniven till under ett dyk är ju att kapa fiskelinor eller maskor på nät som man råkat fastna i.
Jag har läst om de svenska ungdomarna i Danmark, tyvärr.
Hälsningar Lena
Svar från Erik Madsen 2024-08-08 13:52
Hej Lena - tack för dina kommentarer.
Enligt danska villkor och lag är det ett "anerkendelsesværdigt formål" för dig, att ha en kniv med dig på dykturerna.
Ja, nu samarbetar dansk och svensk polis mot de hemska skjutningarna på gatorna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! Du har helt rätt i allt. I Sverige har det hänt att den som har kniv i yrket och glömt lägga den av bilen blivit fälld och dömd. Själv har jag en sådan kniv som du visar i bilen om det skulle behövas för något praktiskt, och om de vill fälla och döma två pensionärer som just klarar dagen hemma, ja då får de göra det.
Svar från Erik Madsen 2024-08-08 13:57
Hej Stefan - tack för dina kommentarer.
Det har också förekommit några fall där hantverkare glömt att de hade kniven i dörrfickan på sin bil. Samt att de var på väg hem från jobbet och lätt lämnade kniven i verkstaden.
Jag känner som dig, men jag kommer nog ihåg att lägga den där hemma innan jag går på disco :-):-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Läste för någon dag sedan att det var ett fördjupat samarbete mellan svensk och dansk polis. De svenska gången härjar både i Danmark och Norge samt även vid spanska solkusten. Det finns ju en knivlag i Sverige också, men vet inte om det finns några specifika bötesbelopp. Har haft en morakniv i bilen tidigare, men vet inte om den är kvar. Annars är väl det en svampkniv man kan ha med sig

Det är ju typiskt att våra handbollsmatcher oftast slutas med ett tveksamt domslut, här tyckte visst även danskarna att det skulle ha varit straff på slutet. Man får väl ändå glädjas åt att Sverige spelade bättre än väntat
Svar från Erik Madsen 2024-08-08 14:12
Hej Peter - tack för dina kommentarer.
Ja, nu har ett samarbete etablerats med dansk och svensk polis med fokus på detta problem.
Det har varit 25 fall med unga kriminella svenskar sedan april !!!

Som jag skrev till Lena, om kniven har ett "anerkendelsesværdigt formål" så är det lagligt att bära den. Det är polisen som avgör om det är det.

Ja, det var några domarbeslut som inte var helt rätt, men det gick nog åt båda hållen. Det är bara dubbelt olyckligt att det händer vid en så avgörande tidpunkt. Det har hänt Danmark flera gånger i andra turneringar.

Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Ikväll är det damerna - Danmark mot Norge.
Ja, det är för sorgligt det här som händer i våra länder och speciellt i Sverige! Jag har under många år undrat över hur man tillåter sina barn att 'spela' dessa dataspel som ungdomar håller på med, har själv inga barn, men har genom åren noterat att alla (i stort sett..) dessa dataspel som ungdomen sitter fastklistrade vid i stort sett alltid handlar om att skjuta något/någon även 'online' ihop med andra som då krigar mot varann, det finns väl ett årligt återkommande dataspelsevenemang i Jönköping som jag tror heter 'Lifehack' (?) som väl i stort sett handlar om att kriga mot varann, eller? Vad faan håller ni föräldrar på med som tillåter detta..?

Dessa unga som är ute och skjuter ihjäl folk tror ju att det fungerar likadant som i dataspel.. De är hjärntvättade av många år med 'dataspelande', och har skjutit ihjäl hur många som helst, på 'skärmen'.. Varför tar ingen upp detta i den allmänna debatten, detta är det allra konstigaste i debatten som pågår nu, över hur man ska lösa det här extrema problemet! Suck.. Har också ett sånt där 'multiverktyg' att ta med vid behov, men det är ett par olika 'Leatherman' med lite olika verktyg, dom är bra! Hilsen!
Svar från Erik Madsen 2024-08-08 14:38
Hej Jan - tack för dina kommentarer och åsikter.
Jag tror att det finns allvarligare skäl bakom det än datorspel.
Dessa unga är hjärntvättade i olika miljöer och har ofta äldre bröder som är aktiva i de kriminella gängen. De tittar på helt andra videor på nätet. I DK pågår ett krig mellan olika gäng – inklusive ett som kallar sig "Loyal to Familia". En grupp med anarkistiska attityder.

Jag fick också en "Leatherman" av en hantverkare för många år sedan, men det var lite för mycket för mina behov. Jag klarar mig med min schweiziska armékniv.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag har 2 barnbarn som spelade datorspel när de var yngre. Särskilt den yngsta var också mycket aktiv på nätet. Idag är de båda unga trevliga män med sunda utbildningar och jobb. Den yngsta är anställd i ett danskt världsomspännande företag. Där han har varit stationerad i Nederländerna och nu är han chef för deras avdelning i Norge.
ehrsa 2024-08-08 18:26
Låter bra med dina barnbarn, som i sin tur verkar ha bra föräldrar, även bra far och morföräldrar! Det är nog frånvaron av föräldrar som är största problemet för alla 'lättledda' imgdomar.. Det ihop med dessa förbaskade data/TV spel formar dagens ungdomar som skjuter fast dom kanske är endast 14 år gamla,, 'Föräldraansvaret' eller frånvaron av det är absolut det största problemet!
Hilsen!