Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 2847: "verkligheten är i färg" - Det är inte mitt påstående, men...

.... Världen är i färger – vi kan vel vara överens om det och att man även kan fotografera på gatan både i färg och svartvitt ?

Utsikt från köksfönstret.

Vikingaskeppsmuseet i Roskilde.

Arkivbilder. Har inget speciellt med texten att göra förutom att den ena är i färg och den andra är i svartvitt - båda direkt ur kameran - X100F.

Bengan: "Gatufoto i svartvitt är en intressant fråga! ;)"

Jag antar att det inte kan fortsätta vara lika intressant, men det skapar debatt och rör upp ankdammen, och det är väl också meningen, Bengt :-)

Jag har själv också bidragit till att hålla grytan kokande :-)

Roskilde-bloggen # 2650: Svart vit eller färger. - Fotosidan

Roskilde-bloggen # 2739: Färgprofiler - Nikon - Sony och Fuji. - Fotosidan

Roskilde-bloggen # 2742: Varje sak (filmsimulering) til sin tid (ämne/motiv). - Fotosidan

Några funderingar om färger - både de som finns i digitalkameror och de som finns/existerade i de olika analoga färgfilmerna. Oavsett deras olika färgprofiler är rött fortfarande rött och blått är också fortfarande blått. Att det finns färgnyanser – ja det finns och våra uppfattningar om färg är subjektiva eller personliga. Det är därför man inte kan säga/påstå att det finns "riktiga" eller "verklighetstrogna" färger - eller hur ?

Några funderingar om svartvitt - både de som finns i kamerorna och de som finns/hittats bland de olika svartvita analoga filmerna. Oavsett deras olika egenskaper är svart fortfarande svart och vitt är fortfarande vitt. Att det finns tonenuancer - ja det finns. Att det är skillnad på korn, kontrast, skärpa, framkallare osv. – ja det finns, och här spelar väl de subjektiva eller personliga uppfattningarna också in ?

På återseende !

PS: När de gamla koryféerna fotograferade i svartvitt, var det vel för att det antingen inte fanns något annat eller att färgfilmerna kom först senare ? Att kvaliteten inte var tillräckligt bra och att hanteringen inte var lätt spelade vel också en roll? Det var reklambranschen som var först med att anamma färgfilmer. Min påstående: Seriösa och professionella fotografer har alltid varit konservativa så de såg färgfotografering som något de inte borde syssla med. Det gick dock över och en hel del av dem gick så småningom över till färger.

Inlagt 2024-04-12 15:52 | Läst 1726 ggr. | Permalink

"Hej Erik, vi fotograferar precis som vi vill, hela tiden. Ingen teknik och ingen genre är bättre än någon annan, allt handlar om vad vi känner för, om så bara för stunden. Konstnärlig frihet du vet...Många hälsningar/ Björn PS Beträffande svv har jag två synpunkter (har inget med bättre eller sämre att göra): 1 Eftersom svv innebär ett avsteg från verkligheten innebär det en stilisering som lättare kan ges ett önskat estetiskt intryck 2 Eftersom svv under nästan 100 år varit helt dominerande (billigare, enklare, mer tillgängligt, lättare kopierbart) har det ofta settes/upplevts som mer ursprunglig fotografi"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag undrar hur färgblinda ser på frågan? 😊
Svar från Erik Madsen 2024-04-12 16:57
Hej Sven.
Jag tror att det finns olika typer av färgblindhet.
Klipp från webben:
"Färgblinda kan se färger bra, men beroende på graden av färgblindhet ser de färre färgnyanser än de normalt seende. Dessutom måste den färgblinde komma närmare till exempel ett färgat signalljus för att på ett tillförlitligt sätt kunna skilja det från ett vitt ljus"

Annars måste de titta på nogån av de många svartvita bilderna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag fotar mest i färg men svartvitt kan ju passa bättre på vissa motiv och blir lite lugnare då. Stämmer nog med dina funderingar om konservativa fotografer!
Svar från Erik Madsen 2024-04-15 12:18
Hej Dan - tack för dina kommentarer.
Jag håller med dig.
Vänliga hälsningar. Erik.
Hej Erik! Båda de inledande påståendena är ju rätt. Intressant fundering om det här med verklighetstrogna färger. Hur mycket skiljer färguppfattningen mellan olika personer? I så fall, är det någon skillnad på hur de personerna upplever verkligheten och ett färgfoto? Hur som helst är det bra att man har sin konstnärliga frihet att uttrycka foto som man vill. Här gillar jag särskilt den svartvita bilden!
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Sven Blomquist 2024-04-13 09:20
Jag har olika färgseende på mina ögon. Det skiljer i färgtemperatur så det ena ögat visar en kallare färgton. Därför har jag alltid undrat hur mycket det kan skilja från en person till en annan?
Svar från Erik Madsen 2024-04-15 12:36
Hej Bjarne - tack för dina kommentarer.
Jag såg en gång en video där en fotograf visade färgfoton med olika förinställningar och med olika kameror. När han visade dem sida vid sida sa publiken att det var skillnad på färgerna och att de gillade en bättre än de andra. När han sedan visade kun en av dem som de inte gillade och bad dem titta på den i några sekunder tyckte de att den såg bra ut ! Hans påstående var att hjärnan "justerar" ens färguppfattning för att ta hänsyn till ämnet, då vi har en uppfattning om hur de "riktiga" verklighetstrogna färger ser ut - till exempel en röd ros, en grön gräsmatta osv. Det heter något fint, som jag inte kommer ihåg just nu – något med minne.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Erik Madsen 2024-04-15 12:50
Hej Sven - tack för dina kommentarer och frågor.
Jag opererade för grå starr för flera år sedan - först på ena ögat. Följande år på andra ögat. Under den mellanliggande perioden upplevde jag samma sak som du beskriver. Jag såg färgerna mycket mer mättade med det opererade ögat. Men när jag använde båda ögonen upplevde/tyckte jag att det var balanserat på något sätt. Efter andra operationen har jag fortfarande en liten skillnad i färgerna - jag kan se nu när du frågar, men det är inget jag annars tänker på till vardags Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag håller mig till det jag skrev:
"Det är därför man inte kan säga/påstå att det finns "riktiga" eller "verklighetstrogna" färger - eller hur?"
Hej Erik, vi fotograferar precis som vi vill, hela tiden. Ingen teknik och ingen genre är bättre än någon annan, allt handlar om vad vi känner för, om så bara för stunden. Konstnärlig frihet du vet...Många hälsningar/ Björn

PS
Beträffande svv har jag två synpunkter (har inget med bättre eller sämre att göra):
1 Eftersom svv innebär ett avsteg från verkligheten innebär det en stilisering som lättare kan ges ett önskat estetiskt intryck
2 Eftersom svv under nästan 100 år varit helt dominerande (billigare, enklare, mer tillgängligt, lättare kopierbart) har det ofta settes/upplevts som mer ursprunglig fotografi
Svar från Erik Madsen 2024-04-15 12:54
Hej Björn - tack för dina kommentarer.
Jag håller förstås helt med dig.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik!
Det finns de som hävdar att världen var svartvit förr, vilket foton från den tiden bevisar, sedan började färgen komma in för 100 år sedan, numera är hela världen i färg.
Svar från Erik Madsen 2024-04-17 15:49
Hej Stefan - tack för dina kommentarer.
De var fina och du har en rolig poäng där :-) Jag minns dock att det fanns folk som redan handfärgade svartvita bilder på den tiden. Så man var väl medveten om att världen varken var svart eller vit :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Vibybo 2024-04-17 15:54
Hej igen Erik, du har rätt! Har på väggen hemma ett sådant foto av någon förfaders hem, hade glömt det. Det är riktigt bra färgat.