Roskilde-bloggen # 2847: "verkligheten är i färg" - Det är inte mitt påstående, men...
.... Världen är i färger – vi kan vel vara överens om det och att man även kan fotografera på gatan både i färg och svartvitt ?
Utsikt från köksfönstret.
Vikingaskeppsmuseet i Roskilde.
Arkivbilder. Har inget speciellt med texten att göra förutom att den ena är i färg och den andra är i svartvitt - båda direkt ur kameran - X100F.
Bengan: "Gatufoto i svartvitt är en intressant fråga! ;)"
Jag antar att det inte kan fortsätta vara lika intressant, men det skapar debatt och rör upp ankdammen, och det är väl också meningen, Bengt :-)
Jag har själv också bidragit till att hålla grytan kokande :-)
Roskilde-bloggen # 2650: Svart vit eller färger. - Fotosidan
Roskilde-bloggen # 2739: Färgprofiler - Nikon - Sony och Fuji. - Fotosidan
Roskilde-bloggen # 2742: Varje sak (filmsimulering) til sin tid (ämne/motiv). - Fotosidan
Några funderingar om färger - både de som finns i digitalkameror och de som finns/existerade i de olika analoga färgfilmerna. Oavsett deras olika färgprofiler är rött fortfarande rött och blått är också fortfarande blått. Att det finns färgnyanser – ja det finns och våra uppfattningar om färg är subjektiva eller personliga. Det är därför man inte kan säga/påstå att det finns "riktiga" eller "verklighetstrogna" färger - eller hur ?
Några funderingar om svartvitt - både de som finns i kamerorna och de som finns/hittats bland de olika svartvita analoga filmerna. Oavsett deras olika egenskaper är svart fortfarande svart och vitt är fortfarande vitt. Att det finns tonenuancer - ja det finns. Att det är skillnad på korn, kontrast, skärpa, framkallare osv. – ja det finns, och här spelar väl de subjektiva eller personliga uppfattningarna också in ?
På återseende !
PS: När de gamla koryféerna fotograferade i svartvitt, var det vel för att det antingen inte fanns något annat eller att färgfilmerna kom först senare ? Att kvaliteten inte var tillräckligt bra och att hanteringen inte var lätt spelade vel också en roll? Det var reklambranschen som var först med att anamma färgfilmer. Min påstående: Seriösa och professionella fotografer har alltid varit konservativa så de såg färgfotografering som något de inte borde syssla med. Det gick dock över och en hel del av dem gick så småningom över till färger.
Jag tror att det finns olika typer av färgblindhet.
Klipp från webben:
"Färgblinda kan se färger bra, men beroende på graden av färgblindhet ser de färre färgnyanser än de normalt seende. Dessutom måste den färgblinde komma närmare till exempel ett färgat signalljus för att på ett tillförlitligt sätt kunna skilja det från ett vitt ljus"
Annars måste de titta på nogån av de många svartvita bilderna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag håller med dig.
Vänliga hälsningar. Erik.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Jag såg en gång en video där en fotograf visade färgfoton med olika förinställningar och med olika kameror. När han visade dem sida vid sida sa publiken att det var skillnad på färgerna och att de gillade en bättre än de andra. När han sedan visade kun en av dem som de inte gillade och bad dem titta på den i några sekunder tyckte de att den såg bra ut ! Hans påstående var att hjärnan "justerar" ens färguppfattning för att ta hänsyn till ämnet, då vi har en uppfattning om hur de "riktiga" verklighetstrogna färger ser ut - till exempel en röd ros, en grön gräsmatta osv. Det heter något fint, som jag inte kommer ihåg just nu – något med minne.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag opererade för grå starr för flera år sedan - först på ena ögat. Följande år på andra ögat. Under den mellanliggande perioden upplevde jag samma sak som du beskriver. Jag såg färgerna mycket mer mättade med det opererade ögat. Men när jag använde båda ögonen upplevde/tyckte jag att det var balanserat på något sätt. Efter andra operationen har jag fortfarande en liten skillnad i färgerna - jag kan se nu när du frågar, men det är inget jag annars tänker på till vardags Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag håller mig till det jag skrev:
"Det är därför man inte kan säga/påstå att det finns "riktiga" eller "verklighetstrogna" färger - eller hur?"
PS
Beträffande svv har jag två synpunkter (har inget med bättre eller sämre att göra):
1 Eftersom svv innebär ett avsteg från verkligheten innebär det en stilisering som lättare kan ges ett önskat estetiskt intryck
2 Eftersom svv under nästan 100 år varit helt dominerande (billigare, enklare, mer tillgängligt, lättare kopierbart) har det ofta settes/upplevts som mer ursprunglig fotografi
Jag håller förstås helt med dig.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Det finns de som hävdar att världen var svartvit förr, vilket foton från den tiden bevisar, sedan började färgen komma in för 100 år sedan, numera är hela världen i färg.
De var fina och du har en rolig poäng där :-) Jag minns dock att det fanns folk som redan handfärgade svartvita bilder på den tiden. Så man var väl medveten om att världen varken var svart eller vit :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.