Roskilde-bloggen # 2700: Internnet.
6. juli 2023.
Min inernet-leverantör Telenor säger att jag måste ha uppdaterat och uppgraderat vår internetuppkoppling ! Detta är nödvändigt eftersom TDC stänger av anslutningen via "telefonstikket" för "fastnet-telefonen", som vi inte heller har längre.
Det blev ett långt telefonsamtal om det igår. Jag borde inte vara rädd eller nervös för förändringen alls, sa en vänlig 24-årig medarbetare.
Efter att ha gått igenom hela proceduren sa han (fortfarande mycket vänligt) att han menade att jag, på 80, var en av de mest snabbt uppfattande personerna han hade pratat med om detta. "Det berättar du säkert för alla", sa jag då, men det förnekade han :-)
Nu får vi se om han hade rätt när den nya routern kommer och jag ska installera den :-)
"Skal du have noget med her fra Coop ?"
Bilden här har inget med internet att göra. Den hamnade precis här i jubileumsbloggen.
Mvh. Erik.
Ser en spion bakom busken som ringer, hon har koll på dig kanske ;))
HaD/Gunte..
Det kommer nog att fungera, det finns även stöd från Telenord.
Jag tror inte att hon såg mig fotografera.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jonas plan höll inte riktigt igår, men han ville ju pröva för det gick så bra i förrgår. Men vi har inte sett så mycket av Trine, Frida och Rosa i år tycker jag, samt förra året fick man alltid se hela ceremonin efteråt
Det håller jag helt med om, men ibland måste man följa med när det kommer ut något nytt. Ja, vi har alltid haft nätanslutning via det gamla telefonnätet. Fiber har lagts in i Maglegården, men inte i lägenheterna!!! Vi har haft internet sedan någon gång på 90-talet med den där 256 MB-routern som gjorde konstiga ljud och som tog en evighet att komma online.
Jag vet inte riktigt hur den nya routern fungerar, men den behöver ett SIM-kort och den har ett eget telefonnummer. Den fungerar trådlöst och min iMac kan anslutas med en LAN-kabel. Nu får vi se på måndag, då ska Telenor guida mig, men det ser ganska lätt ut enligt manualen.
Vingegaard kommer nog igen.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
min sambos föräldrar är över 80 men hänger med förvånansvärt bra när det gäller den här typen av uppgraderingar. Ibland får förstås sonen rycka in och de har haft en del "telefonkonferenser" när vissa processer har varit extra krångliga. Man kommer dock inte undan och jag är glad som bor ihop med en person som sköter detta. Samtidigt blir man tyvärr slö och lär sej inte alls hur det fungerar.
Hälsningar Lena
Hittills har jag också klaret det själv. Som ag skriver till Peter har jag funnits på internet sedan någon gång på 90-talet. Även routrar har bytts flera gånger sedan dess – förutom de stora svårigheterna. Nu får vi se om jag fortfarande kan komma på det. För säkerhets skull har Telenor erbjudit mig att ringa mig på måndag och det har jag tackat ja til :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Enig - jeg håber, at teorien holder :-)
Mvh. Erik.
Vi är lika gamla du och jag. Vi var ju med när allt började med internet uppkopplingar. Vi borde ju klara oss bäst av alla. Men det är inte lätt att hänga med. En del moderniteter känns onödiga när systemet fungerar. Men lika fullt kommer det nymodigheter.
Vi har en router som funkat i fem år, så det kommer väl nyheter snart. Vi har Telia som bolag och de har en bra stödgrupp som ser vad vi har genom sina datorer.
Men ändå känns det som inkompetens finns här och där bland bolagen.
Lycka till
Bob
Som jag skrev til Peter:
"Vi har haft internet sedan någon gång på 90-talet med den där 256 MB-routern som gjorde konstiga ljud och som tog en evighet att komma online".
Jag har samma åsikt – det är inte alltid nödvändigt att ändra på något som fungerar. Här finns bara et "arber dabei": TDC stänger av det "gamla" fasttelefon-systemet". Som vi inte haft på flera år och det är fler och fler som säger upp det. Därför är det inte längre lönsamt att underhålla. Den anställde från Telenor som ringde mig lød väldigt kompetent och han erbjöd att ringa mig på måndag för att guida mig - det gick jag gärna med på :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.