Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg.
Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.
Roskilde-bloggen # 2695: Roskilde järnvägsstation.
1. juli 2023.
Bildtexterna finns under bilderna här hos mig.
Den tidigare järnvägsstation i Köpenhamn är sedan länge rivet och en ny byggdes där den står än i dag.
Danmarks äldsta järnvägsstation som jag har visat bilder på tidigare. Minnesplattan finns på tornet till vänster. Man kan se den bakom lyktstolpen.
Fasaden renoverades för några år sedan och med de ursprungliga färgerna !
Det väckte en del uppståndelse, eftersom det var många som trodde att det var en nymodig uppfinning.
Mvh. Erik.
Inlagt 2023-07-01 11:58 |
Läst 837 ggr. |
Permalink
Det är en pampig station värdig en universitet stad. Jag har kommit dit några gånger, ja redan på 60-talet då jag skulle se en cykeltävling på Roskilde ring.
Nu blir det spännande att se om Skjelmose slår till redan idag.
Vad betyder hans efternamn?
Ha det gott
Bob
Det blev ett ganska märkligt avslut på dagens etapp, där Vingegaard och Tadej Pogacar satt och stirrade på varandra. Det gynnade "UAE Team Emirates" mest. Jag tror att Skjelmose satt och väntade på att Vingegaard och Pogascar skulle attackera och sedan ville han försöka om han kunde hänga med. Han kommer nog att försöka en annan dag.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Nej, jag vet inte var namnet Skjelmose kommer ifrån. Han är född i Köpenhamn och har bott på Amager sedan han var 5 år.
Ja der kan du bare se.
Man kan også lære om andet end cykler og den sport ved at se cykelløb på TV :-)
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Mvh. Erik.
Du har rätt om den romerska eller åtminstone den italienska inspirationen som arkitekten delade.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hälsningar Lena
Arkitekten bakom var mycket inspirerad av den italienska byggnadsstilen och fick fria händer att utföra det här.
Med många vänliga hälsningar från Eri.
PS: Stationen är också "fredet"(skyddad ?).
Såg första etappen av TDF igår, ska strax titta igen, Danmark gjorde bra ifrån sig.
Din känsla om den italienska byggstilen är helt korrekt.
Som jag också skrev till Lena:
"Arkitekten bakom var mycket inspirerad av den italienska byggnadsstilen".
I dag finns flera olika tågoperatörer, men det är fortfarande det statliga företaget "Banedanmark" som har koll på infrastrukturen, körsignaler mm. Det senaste antalet passagerare med DSB som jag har sett var över en halv miljon dagligen.
Ja, nu får vi se hur det går idag med TdF.
Med många vänliga hälsningar från Erik.