Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

EM-bloggen # 2367 / I am not alone.

Roskilde, den 22. januar 2022.

Jag tror att det är länge sedan jag "tjattat" om mina filmsimuleringar i Fujien :-)

Det har varit några referenser/information i mina etiketter, men det är i stort sett det enda.

Nu är det dags att göra status. Jag har, sedan jag köpte min Fuji X100F, försökt att simulera/härma:

Kodachrome II, Kodachrome 64, Vintage Kodachrome, Agfa Vintage, Fujicolor Superia 800, Kodak Ektar, Kodak Prorta, Ilford HP+, Kodak TRI-X, Agfa Scala, TRI-X Push- Process och säkert några till som jag bara inte kommer ihåg.

Det är också helt vilt och på gränsen till det galna – visserligen. Men ändå har jag provat och försökt och det har varit kul. 

Jag känner till alla – eller de flesta – invändningar och åsikter om simuleringar i kamerorna och är väl medveten om att de inte alls kan jämföras med riktiga analoga filmer. Men Fuji-folket har för det första många års erfarenhet av analog filmproduktion och för det andra har de lagt ner mycket arbete på att göra dem, som de har byggt in i kamerorna.

Därför kommer jag under den kommande (min) säsongen mest att använda Fujis simuleringar som jag kan välja mellan - direkt från Q-menyn på baksidan av kameran. Anpassat C1, C2, C3 og C4. De 3 återstående kommer jag att använda för mina egna simuleringar: C5 Kodachrome II, C6 Agfa Scala (ADOX) og C7 Kodak TRI-X Push Process. På C6 platsen kan det mycket väl bytas ut - om Agfa Scala visar sig vara för nära Fujis Acros. Det måste jag se när jag kommer ut och testar. 

KOM IHÅG ATT DET ÄR DIGITALA SIMULATIONER och det är i mina ögon bara för att ge ett speciellt uttryck, upplevelse och känsla i fotografierna. Jag har också lärt mig med tiden att man/jag bara måste avstå från att skriva något om simuleringen som används på bilderna som jag lägger upp här . Det gör jag bara i det här blogginlägget - tror jag, men man kan aldrig veta :-) :-) 😀

Det kommer nog i alla fall att ske kring mina tester och val av svartvita alternativ. 

C1: Fujis Classic Chrome. För street, reportage och dokumentär – när det ska vara med färger. 

C2: Fujis Across. För street, reportage och dokumentär – när det ska vara svartvitt. 

C3: Fujis Velvia Vivid. För landskap och natur. 

C4: Fujis Pro Neg. Hi. För porträtter. 

C5: Egen Koda Chrome II. För mina egna speciellt utvalda motiver.

C6: NNs Kodak Ektar 100. För allroundfotografering.  PS: Den har idag ersatts av Agfa Scala - bildexempel kommer när "filmen" är framkallad :-) 😀

C7: NN og NNs Kodak TRI-X Push Process. Fram till skrivande stund min favorit svartvita "film". 

Med många vänliga hälsningar från Erik Madsen i Roskilde / DK.

PS: Det här inlägget skrevs faktiskt mest för mitt eget nöjes skull och lite för alla de som tycker simuleringar är kul.

Inlagt 2022-01-22 11:05 | Läst 1253 ggr. | Permalink

"Intressant resonemang. Många gillar de möjligheterna som Fuji ger med olika simuleringar. I min Fuji kör jag raw och fixar bilden efter eget huvud. - Hälsar NL"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Intressant resonemang. Många gillar de möjligheterna som Fuji ger med olika simuleringar. I min Fuji kör jag raw och fixar bilden efter eget huvud. - Hälsar NL
Svar från Erik Madsen 2022-01-22 16:46
Hej NL. - tack för dina kommentarer.
Ja jag vet - jag är inte ensam. Det finns gott om Fuji-fotografer runt om i världen som använder simuleringarna, både Fujis och deras egna.
Fuji skriver själv, som svar på om de kommer att överge RAW, att de inte har några planer på att göra det och de erkänner fullt ut att det finns fotografer som är svurna anhängare av RAW och efterbearbetning. Jag gör också.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Funderar mest på varför det sitter en lapp på ett garage? Har kanske ägaren dåligt minne :)
HaD/Gunte..
Svar från Erik Madsen 2022-01-24 12:32
Hej Gunte - tak for din kommentar og spørgsmål :-)
Nej han vil bare ikke have parkerede biler foran garagen.
Med mange venlige hilsene fra Erik.