Den Danske Bloggen # 2249 / Den med globussen.
Roskilde, den 18. september 2021.
Jag var igen en tur vid hamnen i torsdags (9/9-21). Något tidigare än förra gången och det innebar att jag kunde komma nära den här bilen innan alltför många som störde (kom på tvärs).
Den nuvarande danska ägaren hade hämtat bilen i Tyskland, men visste att den ursprungligen hade exporterats från Ford i Köln till Sverige som ny. Han visste inte hur den hade återvänt till Tyskland.
Bildtexterne är under bilderne.
Ford Taunus 15 M - produceret 1955-59. I originalskick, dock med de "fula" (enligt min mening) danska "lovbefalede" röda sidosignalerna.
Känneteckna: Globussen/jordklotet.
Observera den ursprungliga eftermonterade rörhale (danskt namn).
Det var svårt att undvika reflexerna. När jag fotograferade för "Veteran Tidende" var det med min Nikon D700 och oftest med pollarisationsfilter.

Underbart - så inte ett öga är torrt - eller vad ? :-)
Foto: Erik M.




- hawk
Hej Håkan - tak for din kommentar.
Mvh. Erik.
/Stephan
Hej Stephan - tack för dina kommentarer och familjebilhistoria.
Jag tog körkort i en Taunus 1961 och det är sant nog, de var inte särskilt snabba i dragningen/accelerationen. Jag har själv ägt en Amazon 122S från 1961/62 och mener därför att B18-motorn först kom 1961 i P1800 och 1961/62 i Amazon. Din Amazon från 1958 måste ha varit en tvåfärgad B16? Kanske helt polis-svart eller helt flaskgrönt ?
De tvåfärgade var svarta - röda eller blå - alla med ett grått (nästan vitt) tak eller en grå med ett svart tak.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik och trevligt att ta del av dina Taunus-erfarenheter. Vår Amazon hade mycket riktigt en B16 motor när vi köpte den och den var Blå med `vitt´ tak. Emellertid tyckte min far att den 3-lagrade B-16 motorn med tiden fick en lite okultiverad gång så han satt dit en lågmils B18 med växellåda från skroten samt ändrade elsystemet från 6 till 12 volt, Vidare monterades bromsservo och bilen var klar för besiktning. Tror att detta hände runt 1965-66.
Hälsningar
Stephan
OK - så forstår jeg det bedre :-)
//Erik//
// Conny
Takker Conny.
Mvh. Erik.
Hej Wolfgang - tack för dina kommentarer.
Det är en originalfärg, men inte så vanligt här i DK. Blinkers på sidan av skärmarna var bara obligatoriska i DK och Österrike vid den tiden. Sedan gav det lite omsättning i bilbutikerna och på verkstäderna :-) De havde dem jo inte från fabrikerna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Taunusen ovan har också ett klart snobbattribut i "lejontassen" som avslutar avgasröret. Vem skulle skruva på något dylikt idag med något så "icke snobbigt" som en simpel slangklämma. Stilbrott!! :-)
Hej Sten -Åke - tack för dina kommentarer.
Jag fotograferade faktiskt en cremefärgad Borgward Isabella Coupe för många år sedan. När jag fortfarande var aktiv i "Dansk Veteranbil Klub" och fotograferade för deras månatliga klubbtidning. Jag ska se om jag hittar det i ett av mina arkiv. I min barndoms stad var det väldigt vanligt för dem som hade råd med en bil (Ford, Opel eller VW) att de bara körde på söndagsturer och på semester i dem. Annars stod de i garaget resten av tiden, cyklade eller moped på jobbet! Respekt för din skarpa blick - jag "nænnede" inte att säga det till ägaren här. Jag tror att något saknades och att det här var en nödlösning.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag tror det blir mindre störande med slangklämman om man vrider spännaren så den hamnar under röret.
Yes - du har en pointe der.
//Erik//
Hej Björn - tak for dine kommentarer.
Mvh. Erik.