Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Den Danske Bloggen # 2086 / Nostalgi på svensk.

Roskilde, den 19. marts 2021.

Jag fick en bunt med biltidningar från en vän. Det fanns den här bilbroschyr däremellan - på svenska! Det påminner mig om när jag var 13-14 år och gick runt till de lokala bilhandlarna och tiggde bilbroschyrer. Jag har fortfarande några av dem - och det som slår mig här igen är att det inte finns några fotografier i dem, utan fina ritningar. Det gör det också möjligt att "manipulera" lite med storleksförhållandena - särskilt med hur rymliga de små bilarna var. Det var förmodligen tidens "Photoshop" :-) Det är samma "fremgangsmåde" i vissa broschyrer som jag har om en Renault Dauphine och en NSU Prinz.

Intresset för den storleken på bilar var stort i Danmark så kort efter andra världskriget, eftersom bilar alltid har varit föremål för stora skatter. Det var motorcyklar eller bilar från 30- och 40-talet som "prægede" gatubilden vid den tiden.

Austin A 30 - eller bara Austin Seven: 1951-1956.

Emellertid anges alla både interna och externa dimensioner bland många många fler tekniska detaljer. OBS - hydrauliska bromsar, toppventiler, synkroniserade 2: a - 3: e och 4: e växlar och 12 volt system. Och en imponerande mängd annan information

På återseende.

PS. Jag har bara ägt en engelsk bil en gång i mitt liv. En Morris Mascot, som den hette i DK (annars Morris Mini) Austins version hette Austin Partner.

KORRIGERING: Jag ägde också en Ford Escort.

Inlagt 2021-03-19 23:06 | Läst 2044 ggr. | Permalink

"En fantastisk bil med tanke på den reklam och fakta som framgår av brochyren. Kanske inte helt med sanningen överensstämmande på vissa ställen :) HaD/Gunte.."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Marknadsförarna visste hur de skulle göra, då liksom nu. Kul att se broschyren, välgjord och lockande. Kommer väl ihåg modellen! Hälsningar/ Björn
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 18:03
Hej Björn - tack för dina kommentarer.
Det var trots allt en text som tilltalade de nya köparna. Efter några svåra år.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Kul läsning, lite speciellt att läsa gamla broschyrer nu i dessa tider då man har några andra krav. Själv har jag bara ägt ett 10-tal Saab och därefter fem Opel
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 18:22
Hej Peter - tack för dina kommentarer.
Ja, det har hänt mycket under alla dessa år.
Jag har själv ägt en Opel Olympia, Morris Mascot, Opel Rekord, Renault 16, Ford Escort, Citroën BX, Citroën Xsara og Toyota Yaris.Allt köpt som begagnat!
I 17 år hade jag företagsbilar - BMW och Honda.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag har minnen av farfars ljusblå A30. Kul att se och läsa reklambroschyren. Även på den tiden överdrev man marknadsföringen.
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 18:24
Hej N Thomas - tak for dine kommentarer.
Det er godt med minder og det er ren nostalgi.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Jag har själv vuxit upp i tre st Austin Mini på 70-talet. Utrymmet var nog definitivt inte sådant som i den här borschyren. Men fint gjort är den!

Tommy S.
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 18:32
Hej Tommy - tack för dina kommentarer.
När Austin Partner (det kallades på danska) introducerades i DK - fanns det en annons i den lokala tidningen varje dag i en vecka: "Behöver du en partner" - den sista dagen: "Din partner har kommit - se den vid NN-återförsäljaren ".
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! Rikligt kul att se. Det var en annan tid, frigörelse från tidtabeller och allmänna kommunikationer! Tänka sig en toppfart över 100 och en "snärtig acceleration". En bil man inte kan vara utan!
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 18:37
Hej Bjarne - tack för dina kommentarer.
Ja, det finns många roliga uttalanden, men många av dem hade önskad effekt hos många på den tiden.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Mycket intressant läsning. Det är annat än dagens information. Kul med den mycket ingående tekniska beskrivningen i Specifikation. I den ser man att längden är 3,46 m och då inser man att illustrationerna är nog av det förskönande slaget. Intressant också att man uppmanar till köp för att slippa trängsel och irritation på allmänna kommunikationsmedel. Från en annan tid, 70 år gammal.
Kul att se Erik.
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 18:42
Hej Mats - tack för dina kommentarer.
Ja, jag tycker att det är mycket både intressant och nostalgisk läsning. Jag har många gamla broschyrer, men jag tycker att den här var särskilt rolig när den var svensk.
Teckningarna är särskilt roliga tillsammans med texten. Specifikationerna, å andra sidan, är "rätt" nog.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Det här är ju helt klart före min tid men kul att få ta del av broschyren. Lätt att köra, hm, det fanns ju inte särskilt många knappar eller mätare att hålla koll på. Det står att den har luftkonditionering, men jag antar att det var av enklare slag.
Hälsningar Lena
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 18:49
Hej Lena - tack för dina kommentarer.
Jag var 12 år gammal och mycket intresserad av bilar vid den tiden. Om bilar var lätta att köra på den tiden vet jag inte, men de var lättare att reparera.
Du har rätt Den tidens luftkonditionering är inte alls jämförbar med dagens "aircon" :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
En fantastisk bil med tanke på den reklam och fakta som framgår av brochyren. Kanske inte helt med sanningen överensstämmande på vissa ställen :)
HaD/Gunte..
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 19:02
Hej Gunte - tack för dina kommentarer.
Jag skulle säga det på det sättet att ritningarna förmodligen förskönar hela bilden. Men de tekniska specifikationerna är tillräckligt korrekta och det finns några som sticker ut - bara en av dem är att den hade 12 volt-system. Det fick Amazonen först med B18 1961/62 som min hade.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Det var en fin broschyr. Jag har aldrig ägt en engelsk bil. I tidsordning VW 1600, VW Passat, Alfasud, Renault R5, Volvo 245, Renault Scenic, Citroën Xsara Picasso, , Renault Scenic, Citroën C3, Renault Megane, Citroën C3 och nu Kia Niro Plugin.
Mycket franskt alltså.
Svar från Erik Madsen 2021-03-20 22:35
Hej Bengt - tack för dina kommentarer.
WOW du har också ägt många olika bilmärken.
Vi har inte haft så bra erfarenheter med de 2 franske - alltid något fel med det elektriska. Nu håller vi oss till japanerna de närmaste och kanske de senaste åren.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
begust 2021-03-20 23:29
Scenic hade båda problem med automatlådan, i övrigt bra. Alfasuden ska vi prata tyst om, den dyraste bil vi haft....