Den Danske Bloggen # 2224 / Digitalkameror och färger. Fuji X100F.
Roskilde, den 21. august 2021.
Det kan inte längre vara hemligt här på FS att jag är mycket intresserad av Fujis filmsimuleringar :-)
Igår kväll (natt) slog det mig helt plötsligt att det också finns olika val i mina andra kameror. De kallas bara inte filmsimuleringar.
I min professionella Nikon D700 finns det 4 alternativ: Standard - Neutral - Vivid och Monokrom och allt kan också justeras i kameran !!! Skärpa - Kontrast - Ljusstyrka - Mättnad och nyans. Man kan också lagra egna personliga profiler, som jag gjorde då. De utvalda inställningarna fungerade också på RAW-filerna och jag fotograferade mycket med "Neutral" och satt efteråt och avslutade vid datorn - "til den store guldmedalje", som vi säger på danska.
I min Sony a6000 kallas alternativen (Ceative style): Standard - Vivid - Clear - Deep - Neutral - Light - Portait - Black & White etc. Dessutom finns det mycket "Picture Effect" och andat "pjank".
Idag använder jag mest standardinställningarna för de två kamerorna.
Men - och nu kommer det 😀: med Fuji är det en helt annan "bollgata". Fuji har ett långt och hedervärt förflutet när det gäller att göra analoga filmer - särskilt färgfilmer. Det tror jag har varit en viktig anledning till att de försökte simulera och överföra några av sina filmmärken till det digitala universum. Jag har läst att de gick till uppgiften med stor entusiasm och att de testade med olika personalgrupper. Ingenjörer och tekniker gjorde sitt jobb. Därefter fotograferade någon, andra skrev ut och andra igen kontrollerade resultaten. Resultaten blev bättre och bättre i linje med utvecklingen och förbättringarna av processorer och bildchips. Det var därför också bara med X-trans CMOS III 24 MP-sensorn som Fujis folk efter 10 års arbete var nöjda med sin simulering av Acrosen. Fram till dess hade de en svartvit "Monokrom", som inte är baserad på någon original analog film, precis som Classic Chrome inte är heller.
I min Fujifilm X100F är alternativen: Provia/standard - Velvia/vivid - Astia/soft - Classic Chrome - PRO Neg. Hi - Pro Neg. std. - Acros - Monokrom och Sepia. Alla kan justeras med DR - Highligt - Shadow - Sharpnes - Korn - Brusreducering - Vitbalans och färg, samt olika filter för svartvitt. Som med Nikon är det också möjligt att lagra egna profiler.
Som jag ser det finns det i princip samma utgångspunkt. Varje tillverkare har en färguppfattning, som de kallar Standard och det är helt klart utmärkt som RAW -utgångspunkt. Med min NIKON använde jag som sagt "Neutral", vilket var perfekt för efterbehandling.
Sammanfattningsvis: Jag kan helt instämma i ett citat som jag hittade någonstans:
"If you shoot with a digital camera and are serious about photography, chances are you shoot in RAW as it is flexible and can be edited after the shot is taken. But if you own a FUJIFILM camera, put that thought on the side for a second. You may be wasting just about half of the cameras potential"
Jag satte bara tanken om på RAW åt sidan för lite mer än en sekund 😀
Bildtexterne är under bilderne.
Fujis Provia.
Erik M´s "Vintage Chrome"
Foto: Erik M. med Fuji X100F.
Dock: jag kör med RAW och manuell exponeringsinställning, alltid. Lite redigering i LR. Kan och vill inget annat ...
- hawk
Det är helt OK Jag vill inte heller stå som missionär :-) Alla gör som det passar dem bäst.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag kör också manuellt. Och jag fotograferar också :-)
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Man behöver inte äga en Fuji -kamera för att ta vackra och utmärkta bilder. Du är själv ett mycket bra exempel på detta.
Jag är lika glad och nöjd med min Fuji som andra för deras Leica, Nikon, Canon eller vilket märke de än har. Och vill bara utnyttja min kameras potential på så många områden som möjligt.
Med många vänliga hälsningar från Erik.