Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Danske Bloggen 976 / Batterikapacitet och livslängd .....

________________________________________________________________________

Roskilde, den 7. juni 2018.

.... blev plötsligt närvarande fråga för mig i måndags. Min Mini Crosser är från 2013 och jag köpte den från en dödsbod 2015. Jag vet inte hur mycket den hade kört förut, men den såg väldigt nytt ut och hade också använts inomhus i den tidigare ägarens lägenhet. Det finns 10 dioder, 6 gröna, 2 gula och 2 röda, vilket indikerar hur mycket ström som finns. På mina normala trip till stan, runt i gatorna och hemma igen har min förbrukning varit max 2 gröna. I måndags använde jag 4! Det finns tillräckligt bra flera faktorer som kan spela ind, motvind, körningar upp branta gator och vägar och förarens vikt! Det var hård motvind och jag var på branta gator, men jag tror att jag har varit tidigare - det är så bara min vikt tillbaka, men Crosseren är konstruerad för en person-maxvikt på 150 kg och det väger jag inte - ännu 😀

Efter ett samtal med leverantören blev jag lugnad med att när det fanns 6 dioder kvar, kunde jag köra länge ännu. Så länge det var fullt laddat när det hade laddats över natten. Batterierna har annars vanligen bara ett livstid på ca 3 år!

Puha prisen på  nya batterier kostar 4 000 dkr. plus transport och installation 1 200 kr. Det kan mycket väl vänta lite längre.

Jag har lovat Ragnar en bild av fordonet:

Batterispecifikation: GEL (Exide 2x12V/56Ah).

Hälsningar från Erik.
© emfoto43 / Roskilde.

Inlagt 2018-06-07 15:15 | Läst 1878 ggr. | Permalink

"Kollade lite vidare på information om din Mini Crosser. Inga tvivel om att du har en seriös högkvalitetsprodukt som skiljer sig rejält från det mesta som erbjuds. Inte minst tillgänglig dokumentation som serviceböcker, reservdelslister mm. Mitt tidigare tips beträffande ombyggnad / modifiering av drivsystemet tar jag tillbaka. Däremot såg jag i manualen att det är dubbla batterier, alltså 2 X 12V/56Ah. Stämmer det kanske inte priset du fick är så högt. Bytet är nog en barnlek så det fixar du själv eller med någons hjälp. På sidan 91 och 92 i nedanstående manual kan man se att det är dubbla batterier (om jag inte fått allt om bakfoten). http://www.minicrosser.se/medias/2017-01/mc_m1_se_servicemanual_8487.pdf /Stephan"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Kul att få se en så tydlig bild av fordonet. Den är alltså 5 år gammal. Och jag måste nog säga att det syns. Det finns en hel del sådana fordon också här i stan. Flera ser riktigt moderna och fina ut, det är rätt otroligt egentligen vilken utveckling det är på såna fordon. Men utseende är inte allt. Det viktigaste är väl att de är pålitliga och bekväma.
Svar från Erik Madsen 2018-06-07 17:10
Medema, en norsk produkt, är förmodligen en av de mest sålda i DK. Den samlas i Danmark och är beprövad och pålitlig som du skriver. Modellen har fått några mycket små förändringar i utseende under åren med en lite "kåbe" på fronten och några andra ljus, men mekanik, säten och kontrollerne är oförändrade. Det finns också andra och mer "smarta" modeller här i DK, men till andre priser (45-50000) Min kostat 33.000 från nya och jag köpte den begagnad för 11.000.
Med vänliga hälsningar, från Erik.
En läcker blå skapelse! Måste vara skönt att slippa lägga ut pengar på nya batterier. Hoppas det blir många sköna sommarturer nu, även med kameran förstås!
Vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2018-06-07 23:14
Ja jeg kan godt vente lidt med den investering. Så jeg kører videre og håber på det bedste.
Mvh. Erik.
Låter som det finns mycket kapacitet och bra räckvidd! Hur fort kan den gå?
Hilsen!
Svar från Erik Madsen 2018-06-07 23:20
Jag väljer att tro det Jan. Den har en steglöst variabel regulator från 6 till 16 km / t. På trottoaren, torg och i affärer max 6. Vid 16 km måste du köra antingen på cykelvägarna (om de finns) eller på vägen.
Med vänliga hälsningar från Erik.
Sökte rätt på Exide batteriet. T.ex. Batteribolaget har ett för 2860 SEK, men jag vet ju inte om måtten är de rätta. Någon händig i din omgivning? byter ett batteri lätt tror jag. Du borde ha litium jon batterier. De skall hålla länge, många år. När li-jon batterierna är fullt laddade skall sladden bort, de håller längst om de laddas nästan fullt och inte körs fullständigt tomma, precis som med elbilar. Såg på en elscoter hos en cykelhandlare idag när jag av ren nyfikenhet tittade in för att se vad han hade för eldrivna tvåhjulingar. Tycker din elscoter ser riktigt bra ut, rejäl med ordentliga hjul. Tillräcklig hjulstorlek är mycket viktigt för att inte hjulen skall fastna i något och tvärstanna och välta.
Svar från Erik Madsen 2018-06-07 23:32
Hej Stefan. Först tack för dina mycket uttömmande kommentarer och intressen - det uppskattas.
Jag kan också hitta batterierna till ett lägre pris än vid den auktoriserade återförsäljaren, men sådana batterier är dyra. Jag är inte säker på att jag kan använda litiumbatterier, men det måste undersökas. Min Crosser är ansluten till en så kallad "impulsladdare" som växelvis dränere och laddar hela tiden och håller batteriet igång - även under vinterperioden när jag inte kör den. Jag hade också en sådan laddare för min Volvo Amazon.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Erik Madsen 2018-06-08 19:32
PS: Jag har inte gjort det tillräckligt klart att Crossereen har två batterier och 4000 kr är för båda,.
Hälsningar. Erik.
Vacker blå färg! Ser också förtroendeingivande ut, stabilitet och räckvidd måste vara väsentliga egenskaper. Kan också tänka att med elbilar på gång måste batteritekniken utvecklas snabbt nu och kanske också komma ner i pris. Hälsningar/ Björn T
Svar från Erik Madsen 2018-06-07 23:54
Tak Björn. "Förtroendeingivande" Det var det ord jag letade efter och det är precis vad den är.
Räckvidden är mellan 35 och 40 km. Det är helt korrekt att det redan har skett en enorm utveckling i batteriområdet och utvecklingen fortsätter. Priserna måste också falla. Problemet med hndicap skotrar här i DK är att de till 2008 beviljades till människor som hjälpmedel i linje med rullstolar, kryckor etc. Säljarna tog sig särskilt bra betalt - kommunen betalte. Min modell kostede före 2008 över 50.000! Jag kan inte få en "bevilling" eftersom min fru kan köra för mig och att shoppa runt. Jag fick ett bidrag (9.995) til en ny eller begagnad för att jag kunde behålla en del av min "livskvalitet" eftersom jag inte längre kunde cykla till staden, ner till hamnen och till fotboll.
Efter att man själv måste betala för en ny har prisen minskat kraftigt - det är min uppfattning! Så batterierne kommer säkkert med en dag :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Den ser rejäl ut, jag har precis som Stefan en elcykel, den har Lithium-Ion batteri, som har hög kapacitet o väldigt låg självurladdning. Må gott, LO
Svar från Erik Madsen 2018-06-08 00:30
Hej LO. Tak for tipset.
Jeg må tjekke det med Lithium-Ion batterier. Om det er noget som passer til min Crosser.
Med venlig hilsen og god nat.
//Erik//
Det där är väl en Mini Crosser modell M1?

För maximal räckvidd om 80 km skall den ha ett gelbatteri på 110Ah. Medema.com sålde tidigare batterifabrikatet Sonnenschein men jag antar att de var för bra (dyra). Med den räckvidden och minimal självurladdning gissar jag att man inte behöver ladda så ofta så livslängden borde bli betydande.

Beträffande modernare fordon så har de oftast litiumteknik med betydligt högre spänning. Det borde gå att bygga om ditt fordon med modernare komponenter. Har säkert gjorts av någon. Leta på nätet.

https://cdon.se/fordon/gelbatteri-12v-110-ah-sonnenschein-gf12094y-lxbxh-286x269x230mm-p40527132

/Stephan
Kollade lite vidare på information om din Mini Crosser. Inga tvivel om att du har en seriös högkvalitetsprodukt som skiljer sig rejält från det mesta som erbjuds. Inte minst tillgänglig dokumentation som serviceböcker, reservdelslister mm.

Mitt tidigare tips beträffande ombyggnad / modifiering av drivsystemet tar jag tillbaka.
Däremot såg jag i manualen att det är dubbla batterier, alltså 2 X 12V/56Ah. Stämmer det kanske inte priset du fick är så högt. Bytet är nog en barnlek så det fixar du själv eller med någons hjälp.

På sidan 91 och 92 i nedanstående manual kan man se att det är dubbla batterier (om jag inte fått allt om bakfoten).

http://www.minicrosser.se/medias/2017-01/mc_m1_se_servicemanual_8487.pdf

/Stephan
Svar från Erik Madsen 2018-06-08 19:27
Hej Stephan.
Tack för ditt stora intresse och arbete. Jag nåede inte att svara på dina första kommentarer.
Jag är väl medveten om att den har 2 batterier som är anslutna till varandra.
Priset är för båda och allt är förstås relativt. Jag säger inte heller att det är dyrt, men det är bara mycket pengar för en pensionär :-) Och jo, jag kan få min svärson till att montera dem när tiden kommer.
Tack en gång mer för din insats - det uppskattas.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag vill också rätta till några av texten, så det framgår tydligt att den har dubbla batterier.