Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Danske Bloggen 871 / För viking - segel och gammal hantverk-intresserad bara.

Roskilde, 24 februari 2018.

Det har varit film- och tv-program om världens största vikingeskip - "Havhingsten". Både BBC och National Geographic har varit i Roskilde. Det ursprungliga vikingaskepp byggdes i Irland och seglade till Roskilde, där tillsammans med fyra andra vikingaskepp sänktes i Roskilde Fjord nära Skuldelev för att blockera fiendens ingången till Roskilde. Fartygen grävdes utt 1962 och efter en grundig behandling og registrering  av folk från National Museum , sammanfogade med det som var kvar av dem och de utställdes  i Vikingaskeppsmuseet hallen. Fartygen heter Skuldelev 1 - 2 - 3 - o.s.v. Skuldelev 2 visades att vara byggd i Irland runt 1042, 30 meter lång och med en besättning på 70-80 män. Det är en kopia av denna imponerande fartyg som 2000-2004 och efter 40.000 timmar blev til "Havhingsten af  Glendalough" som blev döpt av vår nuvarande drottning Margrethe. Sommaren 2007 började den på en vågad resa från Roskilde till Dublin! Här utställdes den för 2008, varefter den återvände till Roskilde.

För riktigt intresserad, är här en länk till en 12 minuters video på engelska:

http://viking.archeurope.info/index.php?page=havhingsten-fra-glendalough

Tyvärr har jag inte varit där när "Havhingsten" har seglat varken från eller till Roskilde. Det är ett mål jag har för den kommande säsongen. Jag har dock bilder från workshops på "Museumøen".

Hälsningar från Erik.
© emfoto43/Roskilde.

Inlagt 2018-02-24 11:07 | Läst 4379 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Det här är spännande Erik! Du bor helt rätt! :)
/B
Svar från Erik Madsen 2018-02-24 15:32
Det vidste jeg at du ville synes Bengt. Ja jeg bor meget fint.
Mvh. Erik.
PS: De 2 sidste billeder er taget med et kamera, som hedder Fuji X100F - man ser det tydeligt på de jpg-filer :-)
Vilket hantverk. Vikingarna måste ha varit duktiga båtbyggare och det kan man säga om dagens byggare också som bygger kopior av båtarna. Intressant historia.
När jag var i skogen i närheten av Gysinge gick jag längs en bäck och fick lite förvånad syn på ett vikingaskepp. Betydligt mindre men ändå ett vikingaskepp. Man ville tydligen testa olika färdvägar som vikingarna möjligen kunnat färdas efter.
Sten
Svar från Erik Madsen 2018-02-24 15:49
Tack för ditt intresse Sten.
Museet i Roskilde har kopierat flera olika typer - både stora och små, som turisterne kan komme ut och segla i.
Hälsningar. Erik.
Det gäller att ha ett säkert öga när virket väljs, det måste ju växa som skeppsbyggaren tänkt sig. Sen fanns ritningarna bara i traditionen hos båtbyggarna.
Svar från Erik Madsen 2018-02-24 15:53
Hej Stefan.
"Egetræet" (ved ikke hvad det hedder på svensk) för "Havhingsten" valdes med speciellt tillstånd i en av de danska statliga skogarna.
Hälsningar från Erik.
Riktigt kul att se hur man arbetar med att bevara det här fina kulturarvet. I sista bilden får vi en god uppfattning om båtens storlek och form. Kul med en lite modernare båt som jämförelse!
Vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2018-02-24 16:02
Hej Bjarne.
Arbetsverkstaden på "Museumøen" är en av de mycket stora "trækplastre" på sommaren - många bussar kommer med turister från Köpenhamn.
Museet har ungefär 10 olika storlekar av kopior av vikingskip som turistener kan komma utt med. Men den på kajen är inte "Havhingsten" Havhingsten är mycket större - 30 meter.
Tack för ditt intresse.
Hälsningar från Erik.
Bjarne 2018-02-24 16:32
Okej, tack för det klargörandet Erik! Jag borde nog besöka Roskilde och titta på Havhingsten.
Ha det bra!
BJarne
Intressant berättelse, det kanske var havhingsten jag såg i Ølsted när den gick upp i fjorden. Vet inte om jag fick någon bild på den
Svar från Erik Madsen 2018-02-24 16:07
Hej Peter - det kan det meget vel have været. Men museet har ca. 10 forskellige modeller, så det kan også have været sådan en som den der ligger på kajen på det sidste billede.
Mange venlige hilsener fra Erik.
Båtar på 30 m och med 70-80 mans besättning, inte dåligt i mitten av 1000-talet! Inte kunde man lyssna på väderleksrapporten innan man gav sig iväg på långresor heller, och inte kunde man ta radiokontakt med Sjöräddningen -). Spännande!/ Björn T
Svar från Erik Madsen 2018-02-24 16:30
Hej Björn.
Ja det er nogle barske typer vi nordboere er efterkommere af :-)
Tak for din interesser.
Mvh. Erik.