Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Danske Bloggen 1709 / Kvinnliga ledare .....

Roskilde, den 17. april 2020.

..... är bättre än de manliga ledarna !!!

Jag hörde just att de kvinnliga premiärministrarna runt om i världen skulle ha varit bland de bästa för att hantera koronakrisen fram till nu. Mätt med antalet dödsfall per person. 1000 invånare i sina respektive länder.

Anledningen skulle vara, att de kvinnliga ledarna fokuserade på vård av befolkningen - deras välbefinnande och därför stängde de snabbare. De manliga ledarna fokuserade å andra sidan på ekonomin och tvekade därför med att stänga av samhällena.

Mitt blogginlägg igår handlade om drottning Margrethe den 2: a  - idag om Mette Frederiksen, som också är en nummer 2 - som kvinnlig statsminister i Danmark. Helle Thorning var den första - från 3 oktober 2011 till 28 juni 2015.

^

Den danska statsminister,  Mette Frederiksen.

Fujifilm X100F: 70 mm (ekv. FF) AutoWB  - DR 200%. - f/4 +1/3 EV - 1/60 sek. - ISO 1600.

Mvh. Erik.

Inlagt 2020-04-17 13:26 | Läst 1838 ggr. | Permalink

"Det har säkert gått bra för Mette i denna kris, hon var ju populär innan och det har säkert stärkts även om alla restriktioner kanske inte var lika effektiva. Vår statsminister har ju också fått ökad popularitet i dessa kristider. Jag är nog fortfarande i den tron att Sverige skulle ha stängt gränserna och satt all inresande i karantän. Hade man gjort detta innan man fick en intern spridning så kanske det hade gått att ha Sverige helt öppet och bara bevaka gränserna till dess det finns ett vaccin om något år. Nu är det ju ingen på folkhälsomyndighten som tror på att det går att mota Olle i grind utan menar det bästa är att få en lagom spridning i samhället för att uppnå en folkimmunitet och att uppnå detta före det finns ett vaccin för då kan man öppna upp samhället tidigare. Fast då gäller det att kunna skydda de äldre och det har man ju inte lyckats med då det har spridits i hemtjänst och äldreboende. Man får väl se om något år vem som gjorde mest rätt"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hej Erik, konstaterade just häromdagen att Sverige är det enda nordiska land som inte har en kvinnlig statsminister. Danmark, Norge, Finland och Island har alla kvinnliga statsministrar. Sverige har dessutom aldrig haft en kvinnlig statsminister. Just vad gäller Coronakrisen kanske det är tidigt ännu att avgöra vilka regeringar som hanterar den krisen bäst, vi står mitt i krisen. Jag skulle säga att det dröjer minst ett år, kanske två, innan vi vet utfallet, både avseende den mänskliga sidan och den ekonomiska. Den ekonomiska sidan har dessutom också en mänsklig sida. Många hälsningar/ Björn
Svar från Erik Madsen 2020-04-17 16:06
Hej Björn - tack för dina kommentarer.
Jag är helt medveten om att det inte finns någon definitiv slutsats i denna fråga. Jag skriver också: "fram till nu". Det är inte något jag har kommit fram till, utan bara något som jag har hört. Det var en påstående/teori om skillnaden som kunde vara mellan hur kvinnliga och manliga ledare närmade sig frågorna och inte bara i samband med koronakrisen, utan i många andra sammanhang - både inom det politiska och näringslivet. Jag håller helt med om att det ekonomiska har långtgående konsekvenser.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Det har säkert gått bra för Mette i denna kris, hon var ju populär innan och det har säkert stärkts även om alla restriktioner kanske inte var lika effektiva. Vår statsminister har ju också fått ökad popularitet i dessa kristider. Jag är nog fortfarande i den tron att Sverige skulle ha stängt gränserna och satt all inresande i karantän. Hade man gjort detta innan man fick en intern spridning så kanske det hade gått att ha Sverige helt öppet och bara bevaka gränserna till dess det finns ett vaccin om något år. Nu är det ju ingen på folkhälsomyndighten som tror på att det går att mota Olle i grind utan menar det bästa är att få en lagom spridning i samhället för att uppnå en folkimmunitet och att uppnå detta före det finns ett vaccin för då kan man öppna upp samhället tidigare. Fast då gäller det att kunna skydda de äldre och det har man ju inte lyckats med då det har spridits i hemtjänst och äldreboende. Man får väl se om något år vem som gjorde mest rätt
Svar från Erik Madsen 2020-04-17 16:19
Hej Peter - tack för dina kommentarer.
Jag håller med dig, ingen vet vad som är rätt i en sådan situation som man aldrig har varit i nya tider. Denna vecka och inom en nära framtid är planen att öppna upp lite mer i samhället. Just för att försöka en kontrollerat spridning och därmed undvika att anstränga sjukhusen för mycket och för att få folkimmunitet.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Se också mitt svar till Björn.
ztenlund 2020-04-17 21:04
Att "stänga" gränserna är i huvudsak en fördröjningstaktik. Notera att "stängda" gränser i praktiken inte är hermetiskt tillslutna om det inte ska uppstå en ännu mer krigsliknande situation med stor brist på olika saker, men det signalerar förstås "handlingskraft". Dessutom vet vi inte ens om smittan fanns i landet redan tidigare, innan någon märkte av det. Något som faktiskt inte är alldeles omöjligt. Så länge det inte är så många smittade så märks det inte, särskilt inte om de smittade är yngre och som i det här fallet oftast inte blir särskilt sjuka och än mindre på ett utmärkande sätt. Symptombilden är ju som en lista på hel vanliga symptom på virus som cirkulerar vartenda år. Jag var bra mycket risigare för några år sedan än vad de flesta blir av det här viruset, oklart av vad men det kan ju ha varit någon influensavariant. Ingalunda livshotande, men utan konkurrens det risigaste sedan någon gång på 90-talet.

När det gäller boenden har det varit mycket fokus på besökare, vilket ju är det som man kanske tycker syns. Min egen erfarenhet från besök på flera timmar på dylika inrättningar, är att det oftast är betydligt mer personal i omlopp än besökare, varav följer att en statistisk övning ger vid handen att personalen sannolikt utgör den största risken. Inte nog med att det blir många som går om varandra vid bemanning dygnet runt, utan de arbetar ofta av nödvändighet mycket nära de boende, inte sällan flera gånger per arbetspass. Dessutom går de mellan olika boende. Som besökare är det också ganska lätt att faktiskt välja att hålla åtminstone lite avstånd, medan detta är helt omöjligt vid vissa av de arbetsuppgifter som kommer ifråga för personalen.
Fin bild! Kvinnliga ledare är ingen garanti för ett mänskligt styre, så skönt att höra att de fungerar i dessa coronatider. Ha det gott!
Svar från Erik Madsen 2020-04-17 18:39
Hej Yvonne - nej du har rätt. Det är inte heller mitt påstående.
Det finns också många "uempatiske" kvinnor ute i världen, bara inte här i Norden :-) :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Förstår att du inte menade att var en allrådande sanning. Visst behövs det fler kvinnor i politiken och till skillnad från de andra länderna i Skandinavien har ju inte Sverige haft någon kvinnlig statsminister, ännu. Ha en fin dag!
Svar från Erik Madsen 2020-04-18 14:11
Jag håller med Yvonne.
Min egen påstående (och generaliserende) är att jag tror att kvinnor i allmänhet är mer empatiska? Att det kan behövas i många andra sammanhang.
Se också mitt svar till Björn.
Med många vänliga hälsningar och en bra week-end till dig här från Roskilde.
Hej,
Personligen är jag nog nöjd med hur Sanna har hanterat krisen här hos oss. Trots sin rätt korta livserfarenhet, 35 år. Vi har även under 40-åriga damer på undervisnings-, finans- och inrikesministerposterna. Rätt så hårda restriktioner har våra damer lagt fram, och som jag sade så tycker jag att det är bra. Idag har vi 90 personer som dött p.g.a corona här i Finland.
Sen kan man ju förstås diskutera vad som är viktigare människoliv, eller ekonomi... Men för att rädda den här bollen vi bor måste väl konsumtionshysterin ändå tyglas på nåt sätt?

Tommy S.
Svar från Erik Madsen 2020-04-19 12:58
Hej Tommy - tack för dina kommentarer.
Det ser ut som det går bra med Finland hittills, vi måste vänta och se hur det slutar för oss alla.
Den danska minoritetsregeringen består av 20 medlemmar, varav 7 är kvinnor.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik, då jag arbetat i vården har jag haft kvinnliga chefer, vilket aldrig varit något problem. Så nog skulle det gå bra med en kvinnlig statsminister i detta land som skryter med sin "feministiska regering".
Svar från Erik Madsen 2020-04-19 13:05
Hej Stefan - tack för dina kommentarer.
Men jag har aldrig haft en kvinnlig chef själv, men jag har arbetat tillsammans med med många kvinnor. Då var det jag som var chefen, så det var därför inga problem heller :-) :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Vibybo 2020-04-19 14:09
Men hemma då Erik?