Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Danske Bloggen 1360 / Frågor för iMac-användare.

Roskilde, den 4. juli 2019.

Skärmkalibrering och ljusstyrka.

Bildtexterne är under bilderne här hos mig.

Hobbyfotografen og bloggaren från Roskilde funderar vid sin .....

..... arbetsplats. Tangenterna 2 och 3 i den övre raden från vänster justerar ljusstyrkan. PS: Handskriften är inte vad den har varit, men den används, naturligtvis inte lika ofta längre. "Huskesedler" har också blivit mer nödvändigt med åldern. 

Nu kommer frågan: Skärmen är kalibrerad, men vilken ljusstyrka sätter ni den på ? Det finns 16 "klick" och jag har alltid klickat på 8 steg för normal användning.

PS: Solglasögonen är en gimmick, jag brukar inte använda dem. Men om skärmens ljus blir för starkt - då :-)

Hilsen fra Erik.
Bloggar/Hobbyfotograf.

Inlagt 2019-07-04 19:31 | Läst 2024 ggr. | Permalink

"De där tangenterna funkar inte hos mig utan jag går via systeminställningar och bildskärm. Där fixar iMac sin egen kalibrering som jag har testat mot Crimsons testbilder och det blev bra. Däremot hade jag ljusreglaget på ca 75% och enligt Pers metod med kameran så ska jag ha endast ca 40%. Jag får se om detta blir för mörkt."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det ska inte vara särskilt ljust, om man säger så. Jag har kalibrerat min iMac med en hyfsad kalibrator (EyeOne), och då hamnar ljusstyrkeskalan på ungefär 40% av fullt. När jag mäter på en vit yta i Safari (t ex det vita i detta fönster) med en kamera får jag bl 2,8, 1/180 sek vid ISO 400. Hoppas det kan vara till någon hjälp, men ingenting kan egentligen ersätta en riktig kalibrator.
Svar från Erik Madsen 2019-07-04 21:11
Hej Per - Tack för dina kommentarer och tips.
Jag använde kalibreringsverktyget i Mac, vilket jag menade var bra. Jag gillar också färgerna, men var lite osäker på ljusstyrkan. När jag använder din metod får jag samma värden som dig om jag klickar ner från 8 till 7 klick! Har du någon erfarenhet med utseendet på dina tryckta bilder jämfört med när du ser dem på skärmen. Jag antar att du också har valt din egen skrivarprofil?
Med många vänliga hälsningar från Erik.
elgenper 2019-07-04 21:51
Jo, jag är ju noga med att använda rätt profiler vid utskrift. Dock har jag inte utrustning för att göra egna, utan laddar ner papperstillverkarens profil för just min skrivare (Epson 600). Det brukar bli ganska likt skärmen, särskilt om jag använder softproofingfunktionen.

Ett knep för att inte bli vilseledd är att inte ha en mörk bakgrund för bilderna, vilket många redigerings- och bildvisningsprogram ger som standard. Vitt eller ljusgrått skall det vara, annars ser bilderna ut att vara ljusare än de egentligen är. Och papperet man skriver på är ju vitt...
Svar från Erik Madsen 2019-07-05 22:51
Hej Peter.
Takker endu engang for dine kommentarer og tips.
Mvh. Erik.
Hej, du bör nog skaffa en kalibrator, framförallt om du inte är nöjd som det fungerar nu, jag har en enkel kalibrator, en Color Munki Smile, den räcker för mig i alla fall och den är rätt billig.
Ps, du ser ut som en maffiagubbe hihi, hils, LO
Svar från Erik Madsen 2019-07-04 21:17
God aften i stuen LO.
Ja, men det finns ett kalibreringsverktyg i Macen och färgerna är inte "problemet", det är ljusstyrkan.
Nu har jag försökt att använda Peters förslag och de visar sig att jag nog bara behöver klicka lite - från 8 till 7.
Ha det bra - från Erik.
PS: Ja, men jag är en mafioso, men berätta inte för någon :-) hihi.
Dubbelolle 2019-07-04 21:56
Hej igen ljusstyrkan beror ju också på hur ljust du har i rummet, en fördel att ha ungefär samma ljus alltid när man bildbehandlar, i mitt fall ganska halvskumt! Hils, LO
Svar från Erik Madsen 2019-07-05 22:52
Hej igen LO.
Jeg har også altid samme lysstyrke i rummet - nedrullede persienner.
Mvh. Erik.
Det finns några testbilder på nätet du kan titta på med svarta och vita rutor i lite olika styrkor, och man ställer in skärmen så man ser alla rutorna. Finns lite olika varianter

Hittade detta som ett exempel

https://crimson.se/support/kunskapsbank/skarmkalibrering/testa-din-skarm
Svar från Erik Madsen 2019-07-05 23:00
Hej Peter.
Tak for tipset - jeg har testet på linket fra Crimson og det virkede.
Mvh. Erik.
De där tangenterna funkar inte hos mig utan jag går via systeminställningar och bildskärm. Där fixar iMac sin egen kalibrering som jag har testat mot Crimsons testbilder och det blev bra. Däremot hade jag ljusreglaget på ca 75% och enligt Pers metod med kameran så ska jag ha endast ca 40%. Jag får se om detta blir för mörkt.
Svar från Erik Madsen 2019-07-05 23:01
Hej Wolfgang - tak for dine kommentarer og tips.
Med venlig hilsen fra Erik.
Om jag ska jobba vid skärmen behver jag högreljusstyrka på skärmen om det är ljust ute och i rummet, lägre om det är mörkt eller lågt ljus i rummer.
Och den där på första bilden vill jag inte möta. En mörk kväll...../ Björn T
elgenper 2019-07-05 06:44
Ja, både ljusstyrka och färgtemperatur bör ju anpassas. "Proffsen" stänger ute sol och måne med olika medel för att alltid ha samma ljus, vi som vill göra annat också i våra rum, kan ju göra en kalibrering i dagsljus och en för kvälls/nattbruk. Lätt att byta. Men för allt i världen, använd inte Apples s k "NightShift"! Den är anpassad för helt andra verksamheter; länge sen Apple tog särskild hänsyn till bildskapare...
Svar från Erik Madsen 2019-07-05 23:06
Hej Björn - tack för dina kommentarer.
När jag arbetar på datorn är det antingen på kvällen med lampan vänd bort från skärmen. Om jag jobbar under dagen drar jag blinden för.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Han ser farligare ut än han verkligen är :-)