Advertisement
Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Danske Bloggen 1162 / Många eller bara 1 bild i en blogg, bara 1 blogginlägg per dag?

_____________________________________________________________________________________

Roskilde, den 2. november 2018. 

Det kan vara ett ömtåligt ämne, men jag vågar pälsen! Det är inte alls menat, varken personligen eller negativt. Det finns förmodligen också många olika åsikter om det.

Jag läste en kommentar på ett blogginlägg (kan inte komma ihåg om hvis det var). Ämnet var (som jag förstod det) om hur många bilder det var bäst att ta med i ett blogginlägg - 1 var uppenbarligen för lite. Ett annat ämne var om det var för mycket med fler inlägg per dag. Anledningen till en möjlig begränsningen av antalet inlägg var att det var för förvirrande på blogggranskningen och att man var tvungen att rulla tillbaka många sidor för att se de senaste inläggen.

För min egen del måste jag erkänna att jag kan komme til att lägga mer än ett blogginlägg på en dag. Det beror på om jag har något att visa eller berätta. Jag kan också i bland bara lägga en bild i ett blogginlägg, men det är vanligtvis eftersom det har en anknytning till texten. Genom att bläddra lite i mina tidigare inlägg kan jag se att jag vanligtvis lägger 3-4 och ibland 5-6 bilder i ett blogginlägg för att berätta en bildhistoria. Jag förväntar inte att få specifik konstruktiv och djupare analys och kritik av dessa bloggbilder. Men det gör ingenting om jag får😀

När jag inte har varit på bloggen under en lång tid klickar jag på höger sida av bloggarna som jag följer mest. Inget problem😀

Slutligen - en liten PIP: Jag tror dock att för mycket eller som jag har sett nyligen - över 40 bilder i ett inlägg, kanske är lika lite på toppen för någon 😀  Men jag menar att det bör finnas ett fritt val för den enskilde bloggare. Smaken och baken.

*

Först förvånad.

Så omedelbar reaktion.

Slutligen, och vid närmare eftertanke. Helt avslappnad.

Hälsningar från Erik.
© emfoto43 / Roskilde.

PS: Det har tagit lång tid med det svenska och jag har gjort mig mycket ansträngningar - för att inte såra eller trampa på någons tæer.

Inlagt 2018-11-02 14:06 | Läst 2904 ggr. | Permalink

"Tycker absolut att det är bloggarens ensak hur många inlägg och bilder man föredrar, det är ju inte ett tvång att läsa alla bloggar eller se på alla bilder. Tänker mig att resonemanget om detta handlar om att få många som läser bloggen eller ger kommentarer. Bloggar man för egenintresset kan ju det kvitta. Skön bildsvit! Ha en fin kväll! Yvonne"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Just det, smaken är olika, och det är upp till var och en efter den personens behov att publicera eller läsa vilken blogg man vill. Här går ju stillsamt till jämfört med andra sidor på Internet.
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 14:55
Lige præcist Stefan. "Stillsamt" er det rigtige ord. "Stille og roligt" på dansk. Jeg ved godt hvad roligt betyder på svensk :-)
Mvh. Erik.
Framför allt, en väldigt rolig serie på dig, tagen med mkt humor. Bilderna föll direkt Hilda, barnbarnet som vi har hemma den här veckan, i smaken. Dom var ju roliga sa hon och skrattade! Hälsningar från mig och Hilda!
PS Och vi gör ju som vi vill hela tiden. Med bloggar, bildmotiv, svv eller färg, RAW eller jpeg, manipulerat eller inte, bara vi har roligt när vi gör det........
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 19:55
Hej, Björn.
Det låter bra att man kan skapa lite humor - även hos ungdomen. Nu må vi se vad mitt barnbarn säger om morfarens grimasser :-) Jag vet väldigt bra att du har samma inställning med att "blogga" som jag.
Hälsningar från Erik.
PS: hiils Hilda och tacka för hennes reaktion.
Tycker absolut att det är bloggarens ensak hur många inlägg och bilder man föredrar, det är ju inte ett tvång att läsa alla bloggar eller se på alla bilder. Tänker mig att resonemanget om detta handlar om att få många som läser bloggen eller ger kommentarer. Bloggar man för egenintresset kan ju det kvitta. Skön bildsvit! Ha en fin kväll! Yvonne
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 19:58
Hej Yvonne.
Tack för dina kommentarer och jag kan läsa att vi är överens.
Ha det bra.
Hälsningar från Erik.
Härliga, opretentiösa selfies på dej - gillas!
Och självklart måste var och en få ha sin konstnärliga frihet att bestämma hur de egna blogginläggen ska se ut! Men, det har tidigare framförts åsikter om att många inlägg från en och samma bloggare petar undan andras inlägg i bloggrullen på förstasidan....vilket påverkar synligheten och förmodligen hur mycket man blir läst...och jag kan nog anse att det är ett relevant påpekande. För min egen del kan jag tycka att det är roligt med stor variation bland inläggen....dvs inte lika roligt när samma bloggare postat fyra inlägg på raken...
Med vänlig hälsning, Lena
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 20:17
Hej Lena. Ja man ser jo ut som man gör och jag har inte den kompetens som krävs för Photoshop och att använda olika forskønnelses program :-)
Jag håller med om att det inte är optimalt om man lägger till fler inlägg i rad samma dag med endast 1 bild. Men om man lägger upp fler inlägg per dag med olika ämnen och bilder kan jag inte se någonting "fel" med.
Tack för ditt deltagande här.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Härlig selfieserie.

Min personliga åsikt: Blir det för många bilder är det svårt att läsa bloggen. Men då uppkommer frågan om vad som är "för många". Om man ska titta ordentligt på bilderna är det tyngre än att läsa text.
Nånstans läste jag eller hörde, att när det gäller inlägg på sociala media ett udda antal bilder är optimalt, för intresse eller läsbarhet eller vad det kan vara. Jag försöker hålla mig till det, typ 3, 5 eller 7 bilder. Sällan mer än 7, då gör jag hellre en ny blogg och fortsätter. I och för sig kan det bli 2, eller 4 också.
Samtidigt kan jag tycka att det blir för lite med en bild utan text, även om det är en fyndig rubrik. Jag vill gärna ha lite att läsa också, lite tankar eller reflexioner typ.
MEN, var och en får göra som den vill. Jag väljer ändå att läsa de bloggar jag vill läsa, helt oavsett. Och jag orkar inte läsa alla, också det helt oavsett.
Jag väntar mig inte heller någon bildkritik primärt. Till det finns det olika fora och(eller grupper.
I övrigt håller jag med Björn T.

PS: Möjligen trampas det på för få tår här på Fs. ;)
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 20:36
Hej, Goran.
Jag kan stödja många av dina kommentarer - intressant information om antalet bilder. De gånger jag sätta kun en bild upp finns det oftast en motsvarande text. Jag har alltid haft en känsla av att vi två är mycket i linje här på FS.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: När jag skrev om tårna, var det mer om jag kunde bli missförstått på grund av min svenska. Annars är jag inte rädd att diskutera - inom rimliga gränser.
Man gör som man vill, men det kan vara lite irriterande när nån lägger upp fem bloggar i sträck med en bild i varje, en blogg med en massa bilder orkar man sällan titta igenom, likadant en blogg med en massa text, jag tycker bilderna ska tala för sig själv. O dessutom var dina selfisar både bra och roliga! Med den bästa hälsning, LO
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 19:50
Hej LO. Det är också min mening. Argumentet om endast 1 bild per inlägg "skurrede" i mitt öra när jag genast såg ett inlägg med över 40 bilder. Jag håller med om att fler inlägg i sträck med 1 bild i varje innläg inte är optimala. Selfieerne var en impulsiv idé, som en bildkommentar til texten.
Ha en bra kväll
//Erik//
Jag gillar dina skojiga selfisar Erik! Hur mycket man bloggar eller hur många bilder man lägger upp är upp till var och en. Jag kan dock hålla med om att vid blogginlägg på 40 bilder, så tittar man inte så aktivt på alla bilder - det kan kännas lite för mycket. Kanske.

Ha en trevlig kväll!

Hälsar
Eva
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 21:34
Hej Eva.
Tack och jag mente nog att du var överens med huvudmeddelandet i det här inlägget.
Hav det godt.
Med vänliga hälsningar från Erik.
Kvällens garv blev det när dina olika sinnesstämmningar dök upp :))
Och lagom är bäst men vad är lagom? med lite variation i bilderna
fixar man väl 5-10 bilder..
Mv/Gunte..
Svar från Erik Madsen 2018-11-02 23:59
Hej Gunte - fint att du var underhållit :-)
Jag skriver inte och jag kommer inte blanda mig i vad är lagom!
När det finns 3 bilder i den här bloggen beror det på att de beskriver mina reaktioner på debatten. De var inte antingen 5 eller 10 :-) :-)
Hälsningar från Erik.
Klart man får öra som man vill i sin blogg, men frågan är vad är en blogg egentligen.
är det en bild och i bästa fall en rubrik eller är det att man vill berätta något.
Inte vet jag, men jag vet att de blogginlägg jag gillar att titta in på och läsa är de som har mer än bara en bild. En bild är väl okej om det finns en trevlig text till, annars upplever jag det mer som att man skulle lägga in bilder i bildkritikpoolerna.
När dessutom samma person lägger upp inlägg efter inlägg samma dag med bara en bild så undrar jag varför inte lägga dem i samma inlägg? Vad är syftet?
För övrigt så gör nog alla som de vill vad jag än tycker, fast jag tycker att ledningen skulle kunna fixa till så att det går att logga via Edge numera. har tröttnat på att behöva gå via Google Crome.
Svar från Erik Madsen 2018-11-03 14:50
Hej Margareta.
Först tack för dina kommentarer.
Mitt mycket enkla svar på din fråga: "Vad är en blogg egentligen?" - det är här på FS "en bilddagbok". Annars är en blogg en plats där man skriver om ämnen som intresserar en och kanske andra. Jag har aldrig skrivit en "riktig" dagbok så jag vet inte hur ofta man skriver i en sådan - en gång om dagen eller flera gånger? Det är nog individuellt. Jag är inte en anhängare av flera inlägg om dagen med endast 1 bild i varje. Jag tycker att det är OK med blogginlägg med endast 1 bild med en tillhörande text. Man kan också säga det på ett annat sätt: En text inlägg med 1 motsvarande bild som stöder texten ? Annars är jag positiv till att bloggare själva bestämma hur de kommer att använda bloggen.Vissa skriver lite text och andra skriver mycket text - som man förmodligen gör i en "riktig" dagbok.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Finns det inget nytt från redaktionen om webbläsarproblemen?