Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomobjektiv till Nikon D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

Missy75

Medlem
Jag har en Nikon D40X och vill köpa ett zoomobjektiv, helst ett 70-300mm men jag hittar inget med filtergänga 52mm. Det känns helt omöjligt. Nån som har tips var det kan finnas och som inte kostar allt för mycket?
 
Nikons nya 55-200VR motsvarar med bränviddsförlängningen 82,5-300mm och den har 52mm gänga.

Är det inte den du söker?

70-300mm blir på gammalt 35mm snack 105-450mm

Hälsningar

Adam
 
aha, ok. jag är inte så bra på detta då jag är nybörjare på systemkamera så jag trodde 70-300mm är bättre än 55-200 men såär det alltså inte?

Min kamera har 52mm filtergänga så då måste väl objektiven också ha det?
 
Nej ditt objektiv har filtergänga 52mm, du kan välja fritt mellan alla objektiv som passar nikon som har inbyggd fokusmotor. AF-S tror jag Nikon kallar det. Sigma kallar det HSM
 
Missy75 skrev:
Behöver det inte vara 52mm gänga på objektivet då? Känner mig rätt korkad haha :-D

Gör inte det, alla har någon gång varit i din situation.

Filtergängan bestämmer storleken på de filter du kan vilja skruva på i framkant på objektivet. Om du vill kunna dela filter och objektivlock mellan dina objektiv måste de samma gänga, annars kan du totalt strunta i den uppgiften.

Den fattning som fästs i kameran måste såklart passa, men då behöver du bara veta att objektivet har Nikon-fattning. I ditt fall är det bra om objektivet också är av AF-S-typ, så att du får autofokus på din kamera.

70-300 är inte "bättre" än 55-200, det är bara längre brännvidd. Längre brännvidd betyder att du får med mindre (om du står kvar), men också att bilden riskerar att bli suddig på grund av att du skakar litet. Vibrationsreduktion (VR) reducerar den risken.

Per.
 
perstromgren skrev:
Gör inte det, alla har någon gång varit i din situation.

Filtergängan bestämmer storleken på de filter du kan vilja skruva på i framkant på objektivet. Om du vill kunna dela filter och objektivlock mellan dina objektiv måste de samma gänga, annars kan du totalt strunta i den uppgiften.

Den fattning som fästs i kameran måste såklart passa, men då behöver du bara veta att objektivet har Nikon-fattning. I ditt fall är det bra om objektivet också är av AF-S-typ, så att du får autofokus på din kamera.

70-300 är inte "bättre" än 55-200, det är bara längre brännvidd. Längre brännvidd betyder att du får med mindre (om du står kvar), men också att bilden riskerar att bli suddig på grund av att du skakar litet. Vibrationsreduktion (VR) reducerar den risken.

Per.


Tack för ditt svar. ja, det är ju det att mina filet inte passar då inte heller mitt objektivlock så att säga. tycker det är svårt att hitta med 52mm och de är dyrare också. Varför är det så?

Har du tips på nån bra sida jag kan kika på?
 
Missy75 skrev:
Tack för ditt svar. ja, det är ju det att mina filet inte passar då inte heller mitt objektivlock så att säga. tycker det är svårt att hitta med 52mm och de är dyrare också. Varför är det så?

Har du tips på nån bra sida jag kan kika på?

Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på att försöka få samma filtergänga, om du inte har väldigt dyra filter.

Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:

1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv"

Detta ger dig en lista med alla objketiv som säljs av Cyberphoto vilka ger helautomatisk fokus på D40(x).

Observera att du dock får halvautomatisk fokus på alla andra genom att du själv agerar fokusmotor och tittar efter "fokus OK"-lampan i sökaren!

Per.
 
Missy75 skrev:
Ja, det kan jag ju göra. Det är ju mest mitt uv filter och locket.

Dåså. Glöm den delen av problemet. Locket får du med då du köper objektiv. UV-filter bör du ha på får jämnan, om du vill använda det som de flesta använder, som skydd.

Per.
 
Lock får du till så det är inga problem. UV-filter är dels billiga och sen så är det jobbigt att behöva skruva på och av hela tiden, så vill du ha UV-filter på dina objektiv så köp ett till varje så du slipper byta hela tiden. Köper du sedan polfilter så kan du köpa ett som passar din största filtergänga och sen köpa en stepring för det ska passa övriga.
 
perstromgren skrev:
Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på att försöka få samma filtergänga, om du inte har väldigt dyra filter.

Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:

1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv"

Detta ger dig en lista med alla objketiv som säljs av Cyberphoto vilka ger helautomatisk fokus på D40(x).

Observera att du dock får halvautomatisk fokus på alla andra genom att du själv agerar fokusmotor och tittar efter "fokus OK"-lampan i sökaren!

Per.

Hittade denna på netonnet Sigma 55-200/4-5,6 DC Nikon HSM

55mm gänga för 1690kr är det bra tro? Tänkte så jag inte köper helt fel:-D
 
Hej Charlotta!

Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

Sigma EX 100-300/4,0 DG APO HSM till Nikon AF-D

Är du ute efter ett lite längre tele är det här vad du har välja på, i och med du inte har någon autofocusmotor i huset.
Tyvärr drar ju även priserna iväg. 6000 för Nikon och 11000 för Sigmat

Hälsningar Micke
 
contender skrev:
Lock får du till så det är inga problem. UV-filter är dels billiga och sen så är det jobbigt att behöva skruva på och av hela tiden, så vill du ha UV-filter på dina objektiv så köp ett till varje så du slipper byta hela tiden. Köper du sedan polfilter så kan du köpa ett som passar din största filtergänga och sen köpa en stepring för det ska passa övriga.

Ja, det är ju helt sant. De ärj u inte så dyra faktiskt och som skriver så medföljer ju lock (tänkte inte på det).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.