Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Zoomobjektiv till Nikon D40x
- Trådstartare Missy75
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Missy75 skrev:
Behöver det inte vara 52mm gänga på objektivet då? Känner mig rätt korkad haha :-D
Gör inte det, alla har någon gång varit i din situation.
Filtergängan bestämmer storleken på de filter du kan vilja skruva på i framkant på objektivet. Om du vill kunna dela filter och objektivlock mellan dina objektiv måste de samma gänga, annars kan du totalt strunta i den uppgiften.
Den fattning som fästs i kameran måste såklart passa, men då behöver du bara veta att objektivet har Nikon-fattning. I ditt fall är det bra om objektivet också är av AF-S-typ, så att du får autofokus på din kamera.
70-300 är inte "bättre" än 55-200, det är bara längre brännvidd. Längre brännvidd betyder att du får med mindre (om du står kvar), men också att bilden riskerar att bli suddig på grund av att du skakar litet. Vibrationsreduktion (VR) reducerar den risken.
Per.
Missy75
Medlem
perstromgren skrev:
Gör inte det, alla har någon gång varit i din situation.
Filtergängan bestämmer storleken på de filter du kan vilja skruva på i framkant på objektivet. Om du vill kunna dela filter och objektivlock mellan dina objektiv måste de samma gänga, annars kan du totalt strunta i den uppgiften.
Den fattning som fästs i kameran måste såklart passa, men då behöver du bara veta att objektivet har Nikon-fattning. I ditt fall är det bra om objektivet också är av AF-S-typ, så att du får autofokus på din kamera.
70-300 är inte "bättre" än 55-200, det är bara längre brännvidd. Längre brännvidd betyder att du får med mindre (om du står kvar), men också att bilden riskerar att bli suddig på grund av att du skakar litet. Vibrationsreduktion (VR) reducerar den risken.
Per.
Tack för ditt svar. ja, det är ju det att mina filet inte passar då inte heller mitt objektivlock så att säga. tycker det är svårt att hitta med 52mm och de är dyrare också. Varför är det så?
Har du tips på nån bra sida jag kan kika på?
perstromgren
Aktiv medlem
Missy75 skrev:
Fast köper jag inte med 52mm filtergänga så kan jag ju inte ha mina filter påden så det är ju inte så bra.
Vad är det för filter du behöver? Kan du inte köpa en extra uppsättning i värsta fall?
Per.
Missy75
Medlem
perstromgren skrev:
Vad är det för filter du behöver? Kan du inte köpa en extra uppsättning i värsta fall?
Per.
Ja, det kan jag ju göra. Det är ju mest mitt uv filter och locket.
perstromgren
Aktiv medlem
Missy75 skrev:
Tack för ditt svar. ja, det är ju det att mina filet inte passar då inte heller mitt objektivlock så att säga. tycker det är svårt att hitta med 52mm och de är dyrare också. Varför är det så?
Har du tips på nån bra sida jag kan kika på?
Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på att försöka få samma filtergänga, om du inte har väldigt dyra filter.
Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:
1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv"
Detta ger dig en lista med alla objketiv som säljs av Cyberphoto vilka ger helautomatisk fokus på D40(x).
Observera att du dock får halvautomatisk fokus på alla andra genom att du själv agerar fokusmotor och tittar efter "fokus OK"-lampan i sökaren!
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Missy75 skrev:
Ja, det kan jag ju göra. Det är ju mest mitt uv filter och locket.
Dåså. Glöm den delen av problemet. Locket får du med då du köper objektiv. UV-filter bör du ha på får jämnan, om du vill använda det som de flesta använder, som skydd.
Per.
contender
Aktiv medlem
Lock får du till så det är inga problem. UV-filter är dels billiga och sen så är det jobbigt att behöva skruva på och av hela tiden, så vill du ha UV-filter på dina objektiv så köp ett till varje så du slipper byta hela tiden. Köper du sedan polfilter så kan du köpa ett som passar din största filtergänga och sen köpa en stepring för det ska passa övriga.
Missy75
Medlem
perstromgren skrev:
Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på att försöka få samma filtergänga, om du inte har väldigt dyra filter.
Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:
1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv"
Detta ger dig en lista med alla objketiv som säljs av Cyberphoto vilka ger helautomatisk fokus på D40(x).
Observera att du dock får halvautomatisk fokus på alla andra genom att du själv agerar fokusmotor och tittar efter "fokus OK"-lampan i sökaren!
Per.
Hittade denna på netonnet Sigma 55-200/4-5,6 DC Nikon HSM
55mm gänga för 1690kr är det bra tro? Tänkte så jag inte köper helt fel:-D
Lawson
Aktiv medlem
Hej Charlotta!
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Sigma EX 100-300/4,0 DG APO HSM till Nikon AF-D
Är du ute efter ett lite längre tele är det här vad du har välja på, i och med du inte har någon autofocusmotor i huset.
Tyvärr drar ju även priserna iväg. 6000 för Nikon och 11000 för Sigmat
Hälsningar Micke
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Sigma EX 100-300/4,0 DG APO HSM till Nikon AF-D
Är du ute efter ett lite längre tele är det här vad du har välja på, i och med du inte har någon autofocusmotor i huset.
Tyvärr drar ju även priserna iväg. 6000 för Nikon och 11000 för Sigmat
Hälsningar Micke
Missy75
Medlem
contender skrev:
Lock får du till så det är inga problem. UV-filter är dels billiga och sen så är det jobbigt att behöva skruva på och av hela tiden, så vill du ha UV-filter på dina objektiv så köp ett till varje så du slipper byta hela tiden. Köper du sedan polfilter så kan du köpa ett som passar din största filtergänga och sen köpa en stepring för det ska passa övriga.
Ja, det är ju helt sant. De ärj u inte så dyra faktiskt och som skriver så medföljer ju lock (tänkte inte på det).