Annons

Zeissobjektiven för Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
johan.morck skrev:
Hur är Nikons 28/2 jämfört med Zeiss motsvarighet? Har läst att skillnaderna inte är så stora, eller är jag ute och cyklar? Har personligen det mycket fina 28/2.8 Ais och det är verkligen en fin glugg men har funderat på 28/2. Någon som vet hur dessa står sig i jämförelse med Zeiss 28/2?
Jag hade en gammal variant av Zeiss 28 2,0 och det var en fantastiskt fin optik. Om den var bättre än Nikons 28 2,0 vet jag inte men den var betydligt vassare än den 28 2,8 ais som jag köpte senare. Grejen med zeiss 28 2,0, den nya modellen är att den har flytande linselement för optimal prestanda på alla focuseringsavstånd. Det saknar tyvärr 25 2,8. Mycket märkligt med tanke på att objektiv utan flytande linselement oftast sviker på korta avstånd kring närgränsen. zeiss 25 2,8 har ju en närgräns på endast 17 cm och i Zeiss egna produktblad på 25 2,8 lyfts just närbildsegenskaperna fram lite extra. Därför tycker jag det är konstigt att man inte optimerat gluggen för fotografering på just de avstånden. När jag kontaktade Zeiss med egenhändigt tagna testbilder fick jag lite underliggande kritik för att jag förväntat mig kantskärpa på så korta avstånd. Enligt en tekniker vid namn Bertram från Zeiss Tyskland så borde jag i första hand använda gluggen till reportagefotografering och helst hålla avstånden till minst två meter från motivet ifall jag önskade skärpa i kanterna. Dessutom så borde jag enligt honom hålla mig till bl 5,6-8. Jag hade till viss del kunnat acceptera de svaren om det inte varit för att min Nikon 24-70 klarar av att ge acceptabel kantskärpa på bl 2,8 (alla avstånd). Faktiskt blir resultatet bättre med nikon på 2,8 än med Zeiss 25:a på bl 8, och det är rätt tydliga skillnader vi pratar om. Jag väntar med spänning på vad deras genomgång av gluggen kommer visa. Min gissning är att den lider av ett onormalt högt fousshift mellan mitt o kant, plus att den i största allmänhet är att betrakta som ett kalkonexemplar som aldrig borde slunkit igenom kvalitetskontrollen. Oavsett så kommer den gå till försäljning till någon med DX-kamera, för till en FX-ägare har jag inte samvete att ta betalt. Helst då till någon som inte läst den här tråden.

Jag kontaktade igår min Expertbutik för besked om hur det gått med min inskickade 25:a. De ringde upp mig efter en stund och meddelade att Molfo skickat mig en ny 25 2,8. De hade dock inte skrivit någon förklaring om det varit något fel på min glugg eller kommenterat bytet över huvud taget. Skulle vara intressant att veta om det var ett rent good will-byte eller om det var ett allvarligt fel på min ursprungliga glugg. Oavsett så tänker jag skippa Zeiss 25 2,8 och lägga till några dineros till en 28 2,0 istället.

Skulle kännas skönt om det visat sig vara fel på min ursprungliga 25:a. Kände mig lite ifrågasatt av både Molfo och deras person på leverantörssidan från Tyskland. Hoppas bara de törs erkänna, om de nu var en dålig glugg jag fick.

Jag har fått min D700 och har plåtat lite med ZF25/2.8. Skarp i mitten och luddig i hörnen till och med F8, vid mindre bländaröppningar så ökar kant/hörnskärpan rejält (vid plant motiv). Misstänker dock att skärpeplanet är krökt.

Är lite knixigt att fokusera, har dock beställt annan fokusskiva ifrån Brightscreen.

Finns nog bara för D3 men det kanske är samma: http://www.brightscreen.com/styles.html
Nä, det bör inte vara samma eftersom de har olika sökare. Hoppas inte Patrik beställt fel då, men den kanske går att sälja vidare till någon D3-ägare å andra sidan. Eller modifieras, om den behöver vara lite mindre.

Tillägg: Märkligt, det står att det är en och samma skiva för D80, D200 och D300, trots att D300 har annan sökare.

Jag skippade tankarna på en 28 2,0 och hämtade ut min glugg idag. Kan konstatera att den nya 25:an är betydligt skarpare i hörnen än den gamla. Nu kan man få till riktigt bra resultat i hörnen från bl 5,6 vilket inte var möjligt med den andra 25:an. Tror nog att min Nikon 24-70 2,8 är lite skarpare ändå men den nya 25:an gör ett bra jobb. Tycker den presterar bra även runt närgränsen trots avsaknad av asfäriska linselement. Även om jag upplevde den andra inbytta 25:an som skarp i mitten så tror jag att den nya är lite bättre där också.

Tycker Zeiss 25:a ger en lite annorlunda karaktär över bilderna än min 24-70. Svårt att sätta ord på men bilderna blir väldigt fina konverterade till svartvitt. Kul att ha två manuella gluggar att leka med som omväxling.

Jag har svårt att se problemen med focusindikatorn som andra upplever. På min D3 blir focus alltid rätt med hjälp av den, men en snittbildsskiva skulle göra att jag focuserade snabbare, dock inte mer exakt.

Jag har nu använt min 25:a lite mer och jag köper inte snacket om att focus blir mer exakt med en snittbildsskiva. Det är troligtvis både enklare och snabbare med en sådan, men focusindikatorn på min D3 är bombsäker. Blir aldrig fel, utan den sätter focus precis där jag siktar. På det viset känns det bra att veta, att man inte är tvingad till byte av mattskiva pga användning av manuell optik.

Jag har nu använt min 25:a lite mer och jag köper inte snacket om att focus blir mer exakt med en snittbildsskiva. Det är troligtvis både enklare och snabbare med en sådan, men focusindikatorn på min D3 är bombsäker. Blir aldrig fel, utan den sätter focus precis där jag siktar. På det viset känns det bra att veta, att man inte är tvingad till byte av mattskiva pga användning av manuell optik.
Instämmer efter att ha härjat vilt med D700:an jag just köpt. Ser man inte i sökaren ordentligt så är gröna "plutten" hur bra som helst. Ljusår bättre än den i D200, som bara blinkade och hade sig hela tiden. För övrigt är mattskivan tillräckligt matt för att fokusera lätt så länge det är ljust. Vid inomhusbelysning utan ljus utifrån så går det, men det är väldigt svårt.
På det hela taget är den utbytta skiva med snittbild som jag hade i D200:an ett rent skämt jämfört med D700:ans sökare. Nu är visserligen D3 och D700 ett uns olika när det gäller sökarna, men jag gissar att skillnaden är ganska liten. Det lustiga är att jag inte upplever sökaren som särskilt mycket större än D200:ans, men fenomenalt mycket bättre. Jag kommer köpa en DK-17M så fort jag hittar en till vettigt pris, men 7-800:- för en glasbit känns lite saftigt när den kostar mindre än hälften utomlands.

Det här var ju skapligt OT, men jag vill bara bekräfta att det inte behöver vara nån större svårighet att använda Zeiss-objektiven på D700 heller. Det är väldigt trevligt att fokusera manuellt tycker jag, bara man ser vad man gör:)

Tillägg: Jag har inga problem ens att fokusera Sigma 20/1,8 manuellt, men då är den visserligen väldigt ljusstark.

Varför finns det ej någon af i zeiss objektiv? Är det för att vara snälla mot sony?

Varför finns det ej någon af i zeiss objektiv? Är det för att vara snälla mot sony?
Finns naturligtvis olika former av samarbetsavtal som reglerar vem, vilka och vilken sorts optik Zeiss gör åt andra tillverkare. Zeiss har länge tillverkat optik till Zonys videokameror och där finns kanske förklaringen till varför af-optik än så länge endast är Sony förunnat. Tidigare har de gjort optik till Contax kameror och de är väl också förste objektivtillverkare till Hasselblads mellanformatare. Även Rolleiflex mellanformatare har använt sig av Zeiss optik. Det finns säkert flera andra men det är ovanstående som jag känner till. Jag skulle gärna se att även leitz började dela med sig av sina olika objektivformulor. De hade tidigare ett samarbete med Minolta. Kanske dags att börja tjäna pengar på sin fina optik genom ex Nikon.

Edit: Ziss gör ju också optik åt Pentax.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar