Det är svårt att ta sig in på en Pro/semi-pro/entusiastmarknad som är så pass inmutad som du skriver, Det gäller nog för alla övriga andra märken också. Om nu NX1 var så fullproppad med geniala lösningar, varför frågar då ingen C/N cheferna att hoppa på det framtids tåget, är C/N ägare mera konservativa eller vad.
Då och då kommer det kameramodeller som förmodligen får konkurrenterna att hoppa till lite och sporrar dem att driva på sin egen utveckling. Jag märkte ju till exempel på introduktionseventet för A7R II att flera av Sony-människorna där var mycket största av att Samsung hade kommit före dem med en stor BSI-sensor (nu kom ju Sony med en ännu större, men det var ju ett drygt halvår senare och det tycktes irritera dem).
Sedan är nog inte Canon och Nikon mer eller mindre på framtidståget än någon annan. Ser vi till ny teknik i kamerorna skulle jag säga att Samsung visserligen fick till ovanligt många nyheter i en och samma kameramodell med NX1. Men överlag och sett till genomsnitt över några år är nog de olika tillverkarna ungefär lika påhittiga och benägna att bygga in nya tekniklösningar.
Är Canon- och Nikon-ägare mer konservativa? Nja, jag tror inte det i första hand är konservatism det handlar om. Fotoentusiaster i allmänhet och yrkesfotografer i synnerhet tenderar helt enkelt att vara mer resultatorienterade än teknikorienterade. De väljer inte kamera eller kamerasystem efter teknik, utan efter vad kameran/systemet är väldokumenterat bra på att uppnå. Ser man en stor och uppenbar fördel, ja då kan man byta kameramärke eller kamerateknik. Annars väljer man generellt det man ser att likasinnade (om det nu är fågel- gatu, sport- eller landskapsfotografer) uppnår bra resultat med.
Bland videonördar blev ju NX1 snabbt populär eftersom den där bjöd på så stora och uppenbara fördelar för just den målgruppen. Bland stillbildsfotografer var väl intresset mer ljumt eftersom den trots all ny teknik kanske inte uppvisade så mycket bättre konkreta resultat än sina konkurrenter.
Skall man vinna över entusiaster och yrkesfotografer måste man alltså antingen kunna visa upp tydliga och uppenbara fördelar eller så måste man vara envist uthållig och sakta men säkert vinna förtroende med kameror som (i snitt över all funktionalitet) är lite bättre och lite mer prisvärda än konkurrenterna.
NX1 är en spegellös kamera som ändå är en mycket tänkbar konkurrent till en likvärdig DSLR, NX1 hade börjat att sudda ut snacket om att skilja på spegellöst och DSLR tycker jag. Så verkligen synd att satsningen inte ser ut att fortsätta.
Utsuddandet av gränsdragningen mellan DSLR och spegelfritt är en gradvis process och handlar nog mest om att nyhetsvärdet med spegelfritt gradvis har ersatts med ett bruksvärde: Först var spegelfritt en nyhet, nu är det en vardaglig etablerad teknisk lösning som värderas efter vad den uträttar. NX1 har nog spelat en rätt marginell roll i den processen i och med att det är en såpass ovanlig och (för många) okänd kamera, där tror jag Sony spelat den största rollen med god hjälp av Fujifilm och MFT-bröderna Olympus och Panasonic. Och inte att förglömma Eos M/M3 och Nikon 1-systemet.