Annons

Rykten om att Samsung skall lämna kamerabranschen

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Samsung har även dragit sig ur Photokina i höst. Att de inte är öppna med sin nedläggning känns oärligt men en anledning skulle kunna vara att de förhandlar med någon spekulant om ev försäljning av versamheten då någon ev skulle köpa upp kameradivisionen, men detta är ren spekulation. Vi får nog utgå från att NX kommer dö. Sannolikt är Samsung för litet på marknaden för att någon skulle göra det, men NX fattningens registeravstånd är 25mm vilket lämnar gott om plats för någon att göra en NX till E eller X adapter (dessa har registeravstånd på 18 resp 17,9mm).

Samsungs misstag var nog att de inte insåg att de var okända på kameramarknaden och behövde sälja billigt för att ta sig in. Då de väl hade en bra kamera och två bra objektiv och satsade uppåt så ingav de inte den tryggheten att msn vågade lägga så mycket pengar på dem. Det var just med NX 1 som de hade behövt visa upp tecken på fortsatt satsning som de slutade. De räknade nog heller inte med inlåsningseffekten på både gott och ont i detta segmentet. De verkar bara utgått från att den bästa produkten (bäst specar) säljer bäst. Så kan det vara bland datorer och mobiler men då köper man inte tillbehör för mer än produkten till dessa som man gör med kameror.

Samsung om någon vet till vad, hur och hur mycket bl a kamerafunktionen på deras smartphones används. Att dra sig ur kamerasegmentet enl mitt sätt att se det - lite för tidigt - är nog tyvärr ett dåligt tecken för hela kamera branschen.

Det tas bilder och filmas som aldrig förr men det vi använder kallas av de flesta inte längre för kamera. Tror att just denna parameter vägde tungt för deras beslut

Det kanske finns för få nya kunder... utan det kan tom vara tvärsom. Kamera användarna blir färre och färre och ibland nuddar jag vi tanken att det samtidigt också är en generationsfråga. Hoppas att jag har fel och att entusiaster som accepterar tyngre och klumpigare för att det ska bli bättre är tillräckligt många.

Jag har reflekterat över i stort sett samma saker som du och dragit liknande slutsatser. De "riktiga" kameranvändarna som man förr mötte i parti och minut ute på promenader i vackra omgivningar har blivit färre. I förmiddags gick jag en sväng längs den stora ån Lagan. Vädret var vackert och vårlikt och motiven många.

För inte så länge sedan kunde jag möta 10-20 personer med "riktiga" kameror vid liknande fotopromenader. Idag inte ens EN. Det är mobil hit och mobil dit- och det är väl bra i och för sig att folk fotograferar, men känns ödesbetonat för de renodlade kameratillverkarna.

Generationsfråga? Både ja och nej tror jag. Såg alla åldersgrupper representerade med smartphones i högsta hugg idag. Tyvärr ser jag någonstans att "respekten" för den värdefulla bilden är på väg bort oavsett ålderskategori, men sannolikt är den yngre generationen aningen överrepresenterad. Å andra sidan ser jag betydligt fler nya yngre personer som satsar på "riktig" kamera och har ett nyväckt fotointresse, medan äldre är bekvämare därvidlag. Dessa yngre personer är dock för få vilket talar för att du har rätt i att det finns för få nya kunder samtidigt som en del äldre kunder har lagt av och nöjer sig med mobilen. "Det blir ju klart och skarpt" samt "vi printar aldrig ut våra bilder".

Så, branschen oavsett märke är kanske på krönet till en rejäl utförsbacke. Det slår naturligtvis hårdast mot mer "okända" kameratillverkare som Samsung och därmed mot NX-serien, men absolut ingen tillverkare går säker längre i ett lite längre perspektiv. I det korta perspektivet är det inget drastiskt som sker men jag tror att alla kameratillverkare är medvetna om vad som sker.

//Lennart

Ja, Samsung har även dragit sig ur Photokina i höst. Att de inte är öppna med sin nedläggning känns oärligt men en anledning skulle kunna vara att de förhandlar med någon spekulant om ev försäljning av versamheten då någon ev skulle köpa upp kameradivisionen, men detta är ren spekulation. Vi får nog utgå från att NX kommer dö. Sannolikt är Samsung för litet på marknaden för att någon skulle göra det, men NX fattningens registeravstånd är 25mm vilket lämnar gott om plats för någon att göra en NX till E eller X adapter (dessa har registeravstånd på 18 resp 17,9mm).

Samsungs misstag var nog att de inte insåg att de var okända på kameramarknaden och behövde sälja billigt för att ta sig in. Då de väl hade en bra kamera och två bra objektiv och satsade uppåt så ingav de inte den tryggheten att msn vågade lägga så mycket pengar på dem. Det var just med NX 1 som de hade behövt visa upp tecken på fortsatt satsning som de slutade. De räknade nog heller inte med inlåsningseffekten på både gott och ont i detta segmentet. De verkar bara utgått från att den bästa produkten (bäst specar) säljer bäst. Så kan det vara bland datorer och mobiler men då köper man inte tillbehör för mer än produkten till dessa som man gör med kameror.

Men på Photokinas hemsida är Samsung med:
http://www.photokina.com/photokina/Exhibitor-Search/index-2.php?fw_goto=aussteller/details&&kid=0002387395&values={%22stichwort%22%3A%22samsung%22%2C%22start%22%3A0}
http://www.photokina.com/photokina/For-everyone/Hall-Plan/index.php
Men det är möjligt att sidan inte är uppdaterad.
Var in på Samsungs monter på Photokina sist, blev handgripligen bortföst för att dom skulle filma. ... Har även andra dåliga erfarenheter....
På Stockholmsmässan fanns dom ju, men gången före hade dom bara ett bord (med NX1) om jag inte minns fel.
Men Samsung har råd att fortsätta några år om viljan finns, möjligen med DSLR om dom tror att spegellöst är en för liten marknad.
Samsungs EX2 var nog riktigt bra, men jag uppdaterade inte.

Generationsfråga? Både ja och nej tror jag. Såg alla åldersgrupper representerade med smartphones i högsta hugg idag. Tyvärr ser jag någonstans att "respekten" för den värdefulla bilden är på väg bort oavsett ålderskategori, men sannolikt är den yngre generationen aningen överrepresenterad. Å andra sidan ser jag betydligt fler nya yngre personer som satsar på "riktig" kamera och har ett nyväckt fotointresse, medan äldre är bekvämare därvidlag. Dessa yngre personer är dock för få vilket talar för att du har rätt i att det finns för få nya kunder samtidigt som en del äldre kunder har lagt av och nöjer sig med mobilen. "Det blir ju klart och skarpt" samt "vi printar aldrig ut våra bilder".

Jag håller med dig. Bekvämligheten och överflödet av bilder tror jag ger sämre respekt för bra bilders värde. Många samlar på sig tusentals bilder som ingen tittar på en vecka efter de tagits och när man väl kommit till insikt med att det är så man behandlar sina bilder köper man nog ingen dedikerad kamera, däremot gärna en smartphone "med bra kamera". De som värderar en bra bild högt är förmodligen mycket mer sannolikt köpare av dedikerade kameror.

Här tror jag vi entusiaster har en tuff uppgift om vi ska hålla kameramarknaden (borträknat proffssegmentet och mobilkameror) vid liv på lång sikt: sprida kunskapen om och respekten för värdet i en bra bild.

De räknade nog heller inte med inlåsningseffekten på både gott och ont i detta segmentet. De verkar bara utgått från att den bästa produkten (bäst specar) säljer bäst. Så kan det vara bland datorer och mobiler men då köper man inte tillbehör för mer än produkten till dessa som man gör med kameror.

Här sätter du fingret på en sak som många missar när de diskuterar utveckling på kameramarknaden - allt från "spegelfritt tar över" till att det ena eller andra märket kommit med en "killer"-modell. Systemkameramarknaden har en inbyggd tröghet som saknas på de många, eller rent av de flesta andra marknader för konsumentprylar.

Tänk till exempel hur det sett ut på hemelektronikmarknaden om man lyckats bygga upp den så att din mobiltelefon, din dator, din tv och din stereo varit så intimt sammankopplade att du behövt ha alla apparaterna i ditt hem från en och samma tillverkare för att de skulle fungera på ett bra sätt. Då hade inte folk bytt tv-märke eller telefonmärke alls lika ofta och Nokia hade troligen fortfarande varit störst på telefoner :)

Jämför utvecklingen för systemkameror med den för kompaktkameror (som ju är mer av fristående produkter), systemkameramarknaden förändras bara långsamt, kompaktkamerarknaden har vid flera tillfällen de senaste 15 åren bytt skepnad ganska snabbt.

Ett stort företag som Samsung borde ha sådant här klart för sig, men ibland gör även duktiga företag besynnerliga tankemissar. De kan ha underskattat hur trögrörlig systemkameramarknaden är, och i synnerhet entusiastdelen av den där folk ofta äger kamerberoende tillbehör (i huvudsak objektiv, men även blixtar, batterigrepp m m) som är värt många, många gånger mer än själva kameran.

Sedan kan man fundera över att Samsung i ena stunder gör en oerhört ambitiös satsning på sina systemkameror, och sedan efter ett ganska kort tag verkar ha slutat satsa på dem. Men storföretag har ofta ett beteende som enklast kan beskrivas som bipolärt: de kan (internt) på ett ögonblick gå från närmast manisk optimism till total pessimism. Det kan svänga bara genom att man byter en divisionschef eller så. Plötsligt är det nya kvastar och gårdagens satsning är inte vatten värd längre. I synnerhet kan sådant drabba små delar av verksamheten och kameradelen hos Samsung är närmast mikroskopiskt liten i relation till helheten.

Det jag tycker Samsung lyckades bättre med,jämfört med ledarna på den spegellösa marknaden som tex Sony, var att det på väldigt kort tid lyckades få till ett par riktigt bra och genomtänkta kameramodeller. Förvånansvärt bra med tanke på deras korta erfarenhet. Imponerande att de fick til ergonomi, mjukvara och övrigt såpass bra på NX1.

Dessutom hade de, till skillnad ifrån Sony, ett aggressivt program att förse kamerorna med bra matchande och ljusstark skarp optik. De insåg att det är helheten som räknas.

Samtidigt gjorde de som ni var inne på den stora missen att förmodligen överskatta deras varumärke och säljförmåga, trots att de gav sig in på en svår marknad där ekosystem, tradition, förtroende är viktigt och något man måste vara beredd att "förtjäna" och arbeta sig upp till under många års tid. Det räcker inte med lite flashiga annonser, TV-klipp och några mässbås.

Här har ju Sony, till skillnad ifrån just Samsung, visat på en väldigt stor uthållighet och vilja att lyckas på lång sikt.

Så i korthet; extremt bra fart och ansats så länge de höll på, och med leverans av flera imponerande produkter -- men de gav det på tok för kort tid. Alldeles för dålig uthållighet och kortsiktighet för att slå sig in i en sådan här svår bransch och stora ekosystem.

... De "riktiga" kameranvändarna som man förr mötte i parti och minut ute på promenader i vackra omgivningar har blivit färre ...

... Det är mobil hit och mobil dit- och det är väl bra i och för sig att folk fotograferar, men känns ödesbetonat för de renodlade kameratillverkarna ...

... Å andra sidan ser jag betydligt fler nya yngre personer som satsar på "riktig" kamera och har ett nyväckt fotointresse, medan äldre är bekvämare därvidlag ...

Så, branschen oavsett märke är kanske på krönet till en rejäl utförsbacke ...

(jag klippte ned ditt inlägg en hel del, men behöll några saker som referenser)

Jag håller delvis med om din beskrivning, men jag skulle vilja komplettera den lite.

Angående krönet till en rejäl utförsbacke så har inte tillverkarna det framför sig, de vandrade (motvilligt) över det ungefär 2012 :)

Se kurvan jag snabbt slängde ihop nedan. Den är lite inexakt och en aning överdriven, men ungefär en sådan kurva har vi journalister i lite olika versioner sett från i stort sett alla kameratillverkare senaste året. Den beskriver systemkameraförsäljningen från sisådär år 2000 till idag. Toppen var som sagt sisådär 2012 (lite olika för olika tillverkare). Idag har systemkameraförsäljningen fallit till ungefär 2010 års nivå men verkar faktiskt vara på väg att plana ut lite.

Det finns några saker att ta med sig från den grafen:
- kurvan för total försäljning av alla typer av kameror ser annorlunda och mycket värre ut :)
- systemkameraförsäljningen idag är trots allt många gånger högre än den var för tio, för att inte tala om femton år sedan
- perioden ungefär 2009 till idag framstår allt mer som ett tillfälligt "hack i kurvan" än som en hållbar trend. Jag vet att marknadschefen för Nikon sa (tror det här var hösten 2010) att på den svenska marknaden hade var tredje vuxen människa köpt en ny kamera föregående kalenderåret (det var inklusive kompakter) och han lade till "så kan det ju knappast fortsätta".

Många tar ju upp mobilfotandet som en stor faktor och det är det förstås. Men tänk på att mobilkamerorna i huvudsak gjort är att utplåna marknaden för enkla kompaktkameror (som för 6-7 år sedan var kanske 75 % av det totala antalet sålda kameror). Mer nischade kompakter (vattentäta, kompakta långzoomare, stora superzoomare och varianter med större sensorer) säljer fortsatt helt ok och även systemkamerorna ligger ju trots allt historiskt sett fortfarande på en rätt hög nivå. (Jag tror för övrigt att vattentäta kompakter är nästa grupp att råka illa ut - allt fler mobiler är vattentåliga.)

Jag har sagt det förut och tycker det tål att uppdateras: det handlar inte enbart om att mobiler tagit över stora delar av fotograferandet, det handlar också om att separata kameror var "a shiny thing" åren 2005-2008 (ungefär), något som sedan togs över av allt från netbooks till surfplattor, men mer än något annat förstås av smarta telefoner. Vi konsumenter lägger en viss mängd pengar på nya prylar varje år och ett tag var kameror en pryl att ha, de var det (tillsammans med hemdatorer, bläckstrpleskrivare och platt-tv) i några år, sedan har andra produkter tagit över den rollen. I varje ögonblick finns det 4-5 "shiny things" som man vill ha eftersom "alla andra" har sådana - plus att de faktiskt ofta är rätt användbara prylar. Kameror var en "shiny thing", dvs en massmarknadsprodukt, ett tag, men nu är de åter tillbaka till att vara en pryl för entusiasterna.

Vad innebär det för framtiden? Tja, det kommer vara fortsatt kämpigt för kameratillverkarna några år. Men tänk på att försäljningen av entusiastkameror (där räknar jag in både dyrare kompakter och systemkameror) ligger på en mångdubbelt högre nivå idag än någonsin gjorde på filmtiden. den globala marknaden för entusiastkameror har trots allt växt en hel del på 20 eller 30 år. Hur många i Asien, Sydamerika eller Afrika hade råd med entusiastkameror på 70- och 80-talet? Jämför det med hur många som har det idag och man inser att marknaden ändå borde vara hållbar för ett antal kameratillverkare även de närmsta 10-20 åren.

Jag tror entusiastkameror är en fortsatt hållbar marknad, den kommer givetvis förändras (mer spegelfritt, allt snabbare kameror, allt bättre objektiv m m) men det kommer att säljas entusiastkameror länge än.

Bilagor

• Systemkamerasalj.png
    Systemkamerasalj.png
    5.3 KB · Visningar: 60
Här har ju Sony, till skillnad ifrån just Samsung, visat på en väldigt stor uthållighet och vilja att lyckas på lång sikt.

Håller med! När man läser här i forumen beskrivs Sony ofta som det mest uppfinningsrika kameraföretaget. Jag måste säga att jag uppfattar dem lite annorlunda, visst hittar de på nya saker, men det som verkligen imponerat på mig är hur envisa de varit med sin satsning och hur konsekventa de varit nu senaste åren.

Först hade de en period på några år som väl bäst kan beskrivas som "trial and error" där man provade mycket olika idéer (inte bara tekniskt, utan även i design och målgrupp): DSLR, SLT, spegelfritt, avancerade kompakter.

När man väl identifierat en marknad och vad den reagerade positivt på så har man som sagt varit varit envisa och konsekventa. Att det nu under närmaste året eller så till slut skall komma en hel drös objektiv handlar väl som sagt att det tog till för 2-3 år sedan innan man tydligt såg vilken typ av kameror (igen, inte bara teknikmässigt, utan hela paketet med design, målgrupp osv) man skulle bygga, när man väl insett det, ja då satsar man på objektiv till dem. Det är inte förrän du vet hyfsat säkert vet vem det är du skall/vill sälja till och vad de är de specifikt frågar efter som du kan ta fram ett objektivprogram som passar den målgruppen.

Tillägg: Jag upplever att Samsung så att säga delvis gjort tvärtom jämfört med Sony: de tog redan från start fram ett objektivprogram som mottagits positivt av entusiaster. Däremot var det väl först med NX1 och NX500 de tog fram kameror som mottogs riktigt bra av samma entusiaster. Men huvudskillnaden mot Sony är ändå graden av envishet.

Håller med! När man läser här i forumen beskrivs Sony ofta som det mest uppfinningsrika kameraföretaget. Jag måste säga att jag uppfattar dem lite annorlunda, visst hittar de på nya saker, men det som verkligen imponerat på mig är hur envisa de varit med sin satsning och hur konsekventa de varit nu senaste åren.

Först hade de en period på några år som väl bäst kan beskrivas som "trial and error" där man provade mycket olika idéer (inte bara tekniskt, utan även i design och målgrupp): DSLR, SLT, spegelfritt, avancerade kompakter.

När man väl identifierat en marknad och vad den reagerade positivt på så har man som sagt varit varit envisa och konsekventa. Att det nu under närmaste året eller så till slut skall komma en hel drös objektiv handlar väl som sagt att det tog till för 2-3 år sedan innan man tydligt såg vilken typ av kameror (igen, inte bara teknikmässigt, utan hela paketet med design, målgrupp osv) man skulle bygga, när man väl insett det, ja då satsar man på objektiv till dem. Det är inte förrän du vet hyfsat säkert vet vem det är du skall/vill sälja till och vad de är de specifikt frågar efter som du kan ta fram ett objektivprogram som passar den målgruppen.

Tillägg: Jag upplever att Samsung så att säga delvis gjort tvärtom jämfört med Sony: de tog redan från start fram ett objektivprogram som mottagits positivt av entusiaster. Däremot var det väl först med NX1 och NX500 de tog fram kameror som mottogs riktigt bra av samma entusiaster. Men huvudskillnaden mot Sony är ändå graden av envishet.

Ja, jag kan inte heller annat än hålla med till 90%. Kan bli 100% längre fram. Men då ska det till ytterligare ett kamerahus. Får gärna se ut som en A7, men större för att matcha de längre och tyngre objektiven.

Här har ju Sony det annars väl förspänt med sin A7-serie som man delat in i 3 olika nischer och inte försökt göra en swiss army knife. Syftar på vanliga A7 samt de 2 andra modellerna med suffixet R resp S. Saknas en fjärde.

Fuji är ju ett annat märke som varit väldigt konsekvent och har nischat sig vilket konsumenten sannolikt känner sig trygg med. Det är väl ytterst få som förväntar sig att deras retroliknande kameror med matsökarutseende ska kunna klara action/sportfoto. Tror de flesta ser deras X-Pro serie som en bra brukskamera för lugnare motiv och gatufotografering. Lägger man därtill den fina objektivserien så har man en verklig nisch. Man kan väl nästan jämföra med Leica som är totalt nischad.

NX1: Ja, det var väl "extra allt" på en gång och sedan brist på tålamod föregånget av ett snabbt beslut utan större tankar på konsekvenser längre fram.

Tillägg: Jo, jag var på väg att själv skriva "att kameratillverkarna redan passerat krönet", men ville vara lite nyanserad:).

Mvh//Lennart

Glöm inte bort att smart-telefonerna faktiskt är dyra att abonnera på om man vill ha det senaste, det unga paret har varsin telefon och kan lätt betala runt 1000-1200 varje månad tillsammans, säkert har dom en platta också eller två. kan också äga ett hus utanför våra storstäder, som inte är billigt precis. Utrymme för en systemkamera också, tveksamt, nu bygger jag på mina erfarenheter från jobbet där runt 30-50 personer under nu flera år i så fall har kvar sin gamla kompaktkamera som för en tynade tillvaro med slitet batteri, över allt sitter dom och läser oavbrutet i sina telefoner, egna skratt och munterhet, bild på soppåsen som snart skall bäras i väg till soprummet osv. Har svårt att se dessa som D500 ägare med objektiv runt 30K eller då NX1 satsning när den kom.

Det måste alltså finnas otroligt många entusiaster förutom telefonägarna då, som håller kameramarknaden fortfarande så stark enligt Martin. Dyrare kompakter har ingen inlåsnings effekt då objektiven oftast är fasta så Nikonägare behöver inte köpa en Nikon kompakt av den anledningen om dom inte vill det ändå.

NX1 kom för sent, om den haft inbyggd TV och telefon plus inbyggd parabol med projektor, så kanske ovanstående ugglor vaknat upp ur sin dvalor.

Fuji är ju ett annat märke som varit väldigt konsekvent och har nischat sig vilket konsumenten sannolikt känner sig trygg med. Det är väl ytterst få som förväntar sig att deras retroliknande kameror med matsökarutseende ska kunna klara action/sportfoto. Tror de flesta ser deras X-Pro serie som en bra brukskamera för lugnare motiv och gatufotografering. Lägger man därtill den fina objektivserien så har man en verklig nisch. Man kan väl nästan jämföra med Leica som är totalt nischad.

Håller med.

Skillnaden mellan Fuji och Sony (som jag uppfattar det) är ju att Sony letat sig fram till några olika sätt att kunna träffa nästan hela målgruppen "entusiaster": A5100 för budgetkunder, A6300 för actionfoto, A7S för videonördar, A7R för landskaps- och studiofofografer och så universialkameran A7 för dem som inte kan bestämma sig. Medan Fujifilm siktat på en bestämd nisch inom entusiastsegmentet (ibland lite elakt kallad "gubbkameror" :)

Annorlunda formulerat: Fujifilm har nog till skillnad från Sony inga planer på att ta en stor andel av entusiastmarknaden, de verkar snarare sikta på att dominera en eller ett par bestämd nischer som de antagligen hoppas att övriga märken tycker är för små för att satsa speciellt mycket på och där de kanske får vara hyfsat ifred. (Nu kan kan väl säga att kameror som Olympus Pen F och Nikon Df är är och krafsar lite på Fujifilms territorium.)

Ser vi på Samsung så följer ju deras objektivutbud ungefär samma mönster som Fujifilms, men det känns mer oklart vem de egentligen siktat på med kamerahusen.

Håller med.

Skillnaden mellan Fuji och Sony (som jag uppfattar det) är ju att Sony letat sig fram till några olika sätt att kunna träffa nästan hela målgruppen "entusiaster": A5100 för budgetkunder, A6300 för actionfoto, A7S för videonördar, A7R för landskaps- och studiofofografer och så universialkameran A7 för dem som inte kan bestämma sig. Medan Fujifilm siktat på en bestämd nisch inom entusiastsegmentet (ibland lite elakt kallad "gubbkameror" :)

Håller med i att Sonys strategi är lite ofokuserad i att de ofta skjuter väldigt brett, och sedan ser vad som träffar och fastnar på väggen. Lite som Samsung opererar på mobiltelefonisidan (väldigt lik strategi), och kan absolut vara ett framgångsrikt koncept.

Till skillnad ifrån Sony på kamera sidan, och Samsung på telefonsidan, så känns ju tillverkare som Apple och Fuji betydligt mer fokuserade och målmedvetna i sina strategier och modellprogram.

Nu har jag inte fyllt 50 än (om det är där gränsen för gubbe går?), men får nog räkna i mig i de som tilltalas av enkelheten i vreden och koncepten bakom hus som Fuji och Leica, då jag själv växt upp på den tiden och med den typen av kameror.

Det sagt så har jag ingen statistik på köpare av Fuji och dess demografi. Vet bara att det även är många yngre personer, som inte växt upp med de äldre kameror som de anspelar på, som gillar Fuji och retrolooken och den trenden. Förmodligen samma personer som även tycker det är lite trendigt med vinylskivor, fast de heller aldrig växt upp med det.

Fick själv låna en X-T1 av en ung kollega på mitt jobb som var väldigt entusiastisk över sin kamera och objektiv. Det var själv starten på mitt intresse för Fuji (innan så hade jag nog mest sneglat på Sony).

Den målgrupp som Fuji själva berättat att de själva fokuserat på, med modeller som X-100-serien, X-Pro-serien och X-E-serien, är gatufotografer.

Däremot har jag inte hört någon diskussion ifrån Fuji rörande vilken demografi dessa gatufotografer skall tillhöra. Tror att de tänker sig den marknaden rätt brett oavsett ålder, kön och nationalitet.

De vill nog helt enkelt bli/vara den digitala tidens motsvarighet till vad Leica är/var (nu är de ju lite mera "upper class" och design/mode än vad de var för länge sedan).

Resten av den spegellösa marknaden försöker de nog tillgodose med modeller som X-T1 och X-T10 (för de mer kräsna köparna) och X-M och X-A för de lite mer priskänsliga konsumenterna.

Vad deras strategi och användarmålgrupp med dessa ikke-gatufotokameror exakt är där vet jag inte, men det kan ju vara intressant att försöka ta reda på (vet att de iaf medvetet undviker att konkurrera med Canon/Nikon DSLR på den mer professionella sport/action-sidan).

Känns som om Olympus kanske är största konkurrenten här gällande X-T1 och X-T10, och till viss del kanske några entusiaster hos Sony (men långt ifrån samma breda massa som Sony har och tilltalar).

Annorlunda formulerat: Fujifilm har nog till skillnad från Sony inga planer på att ta en stor andel av entusiastmarknaden, de verkar snarare sikta på att dominera en eller ett par bestämd nischer som de antagligen hoppas att övriga märken tycker är för små för att satsa speciellt mycket på och där de kanske får vara hyfsat ifred. (Nu kan kan väl säga att kameror som Olympus Pen F och Nikon Df är är och krafsar lite på Fujifilms territorium.)

Ser vi på Samsung så följer ju deras objektivutbud ungefär samma mönster som Fujifilms, men det känns mer oklart vem de egentligen siktat på med kamerahusen.

Håller med. Förutom att Samsung saknade uthållighet och långsiktighet i sin satsning, så var de nog lite oklara på vilka kundgrupper de skulle rikta in sig på och positionera sig emot. Reklamen som de körde på TV och i andra media, var ju väldigt generell och kändes som om de ville konkurrera med både Canon/Nikon DSLR:er och Sony spegellösa på samma gång.

Hade Samsung varit mer uthålliga, och kanske vunnit just "hjärta och själ" hos köpare i ett noga utvalt segment som de medvetet riktade in sig på, så tror jag att de hade kunnat lyckats väldigt väl (de har ett enormt tekniskt kunnande med väldigt hög kompetens, och finansiella resurser som få).

Retro tolkar jag kameror byggda som dom såg ut förr, hur långt bak har jag ingen koll på, när jag hör retro så tänker jag så. Rejäla rattar och vred.

NX1 kom för sent, om den haft inbyggd TV och telefon plus inbyggd parabol med projektor, så kanske ovanstående ugglor vaknat upp ur sin dvalor.

För sent vet jag inte om jag håller med om. När den introducerades hade den väl i stort sett allt som man förväntade sig kunna finnas i en fullspäckad kamera och lite till.

För övrigt går den att använda som projektor (wi-fi eller kablad till storskärm precis som de flesta moderna kameror), den kan hämta upp signaler likt en parabol när den via wi-fi ansluts till publika nätverk. Den kan interagera med en telefon och man visst sända mail med den också (har inte provat).

Dessutom öppen källkod så en insatt person skulle nog kunna fixa ännu fler funktioner.

Menyn är dessutom rent magiskt enkel att navigera i.

Med eller utan "uggleväckare" tror jag priset initialt avskräckt de flesta i den kategori ugglor du nämner.

Hade nog inte hjälpt om det kommit tidigare. Skälen som flera angett här att Samsung inte tänkt efter före på ett strategiskt sätt är nog huvudorsaken. Lite lättvindigt kanske man tänkte "det räcker om vi kommer med en riktig dräparkamera" och glömde inlåsningseffekten.

PÅ deras hemsida kan man dock läsa att viss medvetenhet fanns: Man rekommenderade adapter för att använda objektiv manuellt i avvaktan på att deras sortiment skulle bli mer komplett. 3 snabba objektiv för att utnyttja den snabba AF räckte inte Förutom 16-50- och 50-150 zoomen fanns även en snabb 85/1.4.
Även om de övriga 10 gluggarna var/är bra optiskt är de inte så blixtsnabb som de 3 nämnda.

Det är svårt att ta sig in på en pro/semi-pro/entusiastmarknad som är så pass inmutad.

Just det där med Tizen var en av de mest spännande egenskaperna hos NX1, och om den fått utvecklats vidare tror jag vi skulle kunnat få se mycket skoj (och kanske fortfarande får se till de befintliga kamerorna).

För sent vet jag inte om jag håller med om. När den introducerades hade den väl i stort sett allt som man förväntade sig kunna finnas i en fullspäckad kamera och lite till

...

Det är svårt att ta sig in på en pro/semi-pro/entusiastmarknad som är så pass inmutad.

Tycker inte heller att NX1 på något sätt var sen, när den kom var den före sin tid på en massa sätt - första aps-c-sensorn med BSI, mest högupplösta aps-c-kameran hittills (vilket den fortfarande är), videofunktioner som fått videonördarna att drägla med 6,5K-utläsning, H.265, suverärn kvalitet ... Det är (så vitt jag vet) den första systemkameran med Bluetooth (och som de konstaterade i BBT: "Everything is better with Bluetooth") och i det stora hela en kamera topprestanda rakt igenom plus som sagt ett öppet operativsystem där du kan köra appar.

Det som verkar saknas är envisheten, uthålligheten. De borde tagit fram några intressanta appar till den, intressanta tillbehör som utnyttjat Bluetooth, släppt fler kompletterande kamerahus (NX500 dök upp efter ett tag, men sedan blev det liksom inget mer), de skulle hotat/mutat/övertalat Tamron och/eller Sigma att släppa en 150-600 och några makroobjektiv med deras fattning, de skulle tagit fram videotillbehör (lös skärm, rigg med fokusdragare, en kopplingsbox som Panasonics DMW-YAGHE till GH4, videoljus ... Kort sagt, de skulle noga följt hur kunder reagerade på den och hängt på med tillbehör och annat. D evar ju pigga i början och uppdaterade firmware flera gånger både med buggfixar, men också med nya funktioner. Men sedan dog det ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar