Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för Windows uppdatering

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade burken med diverse antibajsprogram, hittade inget så jag uppdaterade igen och ännu en gång hängde den sig och jag fick upprepa förfarandet ovan.
Nu körde jag windowsskivan, installera windows/reparera. Då återvände datorn till ett fossilt stadium före sevicepack 3 och explorer 8.
Efter det körde jag alla uppdateringar som fanns och burken återvände till nuet och verkar fungera bra.
Pust pust, mycket arbete det här med att hålla windows på gott humör.

Jo, men installerar man program för att tillverka rotkits och trojaner förtjänar man inte bättre.

/Karl
 
Nu hängde jag inte med där riktigt.
Vad menar du egentligen?

Microsoft har ju gått ut med att det bara är dom som har installerat ett speciellt program för att tillverka rotkits och trojaner som får problem med senaste updateringen.
Sedan igår har både MS och Kapinsky ett program som tar bort det och sedan skall allt fungera bra igen.
Om du klickar på länken jag lade upp några inlägg tidigare kan du läsa mer.

/Karl
 
Microsoft har ju gått ut med att det bara är dom som har installerat ett speciellt program för att tillverka rotkits och trojaner som får problem med senaste updateringen.
Sedan igår har både MS och Kapinsky ett program som tar bort det och sedan skall allt fungera bra igen.
Om du klickar på länken jag lade upp några inlägg tidigare kan du läsa mer.

/Karl

Då är det bara att konstatera att microsoft försöker hitta syndabockar för att bortförklara sin egen inkompetens.
Jag skulle aldrig ta i sådana program med tång ens och jag har skannat med olika program b.la. dom du nämner, (antar du menar Kaspersky) och dom har inte hittat något.
Tror det är dom själva som klantat till det och inte testat sin uppdatering ordentligt innan dom släppte den.
 
...ni kan väll säga till när det dyker upp ett OS som lever upp till vad de själva påstår sig leverera.

Jag kollar tråden om 4-5 år eller så:)
 
Jag har 4 olika windowsdatorer, XP pro, Vista 64, som uppdateras med alla uppdateringar - har inte haft några problem alls...
 
Nu är det väl så att de är de som har rootkit på sin dator som drabbas. De som tillverkar dessa installerar ju knappast det på sina egena datorer.
Rootkit hittas oftast inte av vanliga antivirusprogram.

Här kan man hitta bortagare för rootkitet TDSS
http://www.esagelab.com/
 
Nu är det väl så att de är de som har rootkit på sin dator som drabbas.
Ja du har rätt i att jag möjligen förenklade för mycket men termen rootkit är bred och artikeln är tvetydig så vem vet, jag kanske kan slingra mig ur det på något vis ;-)

Oavsett vilket tycker jag att det är obehagligt när det på en så oerhört vag grund riktas anklagelser här i forumet om att andra har utvecklingsverktyg för trojaner installerade.

Att folk ohämmat spyr galla över MS utan att ha en aning om det verkligen är deras fel är ju också trist men så vanligt att man inte reagerar längre.
 
Men min burk verkar inte ha haft något rootkit, så riktigt så enkelt kanske det inte är, men tack iallafall snälla rootkittillverkare och hoppas ni dör av någon smärtsam sjukdom.
 
Att folk ohämmat spyr galla över MS utan att ha en aning om det verkligen är deras fel är ju också trist men så vanligt att man inte reagerar längre.

Det beror vanligen på okunskap om vad det är som orsakar krascherna, för just klagan över att Windows är så instabilt är ju det vanligaste. I de allra flesta fall är det ju inte Windows som orsakar krascherna, utan nästan alltid är det kod från någon tredjepartstillverkare, och ofta då just drivrutiner.

Dock är det ju oftast inte svårare än att ladda kerneldumpen i windbg och skriva !analyze -v för att ta reda på vad som egentligen orsakade kraschen, men det gör ju ingen, de bara startar om datorn. Och en dator kraschar ju som bekant oftast inte av slumpen, har den kraschat en gång kommer den med all sannolikhet göra det igen.

Någon i tråden efterlyste ett OS från MS som "faktiskt funkar". Nu har ju förvisso i princip samtliga tidigare operativsystem fungerat alldeles utmärkt om man vet vad man håller på med, men Windows 7 är faktiskt ändå i en klass för sig. Jag installerade W7 x64 på min "speldator". Direkt efter installationen provade jag att installera ett spel, Assassins Creed, och det lirade perfekt direkt, med de drivrutiner som W7-installeringen automatiskt installerade för grafikkortet, t.ex. Alla som har installerat om datorer vet hur skoj det är att sitta och installera x antal drivrutiner efter installation.

För övrigt tycker jag även att det är oerhört trevligt att använda, min w2k-talibanism har försvunnit ;) (Har faktiskt kört XP senaste åren, men i w2k-skepnad)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.