Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeissobjektiven för Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bokeh skrev:
Den här snubben kör med ZF gluggarna på Canon FF.

http://diglloyd.com/diglloyd/infos/ZeissZFLenses/index.html

Själv dregglar jag efter 25'an till min D300, den har ruggigt bra närgräns, 6cm från frontlinsen, nästan makroklass, måste vara rätt roligt på ett så passt vidvinkligt objektiv, speciellt på en D3 :)

/kent

Problemet med Zeiss vidvinklar är attde är så långa. Ofta 50% längre än Nikkor AIS.

Så närgränsen på ZF25 blir runt 20cm då. För den ska räknas från bildplanet. Och 20cm är närgränsen på min nya F28/2,8AIS. 20cm är bra.

Jag hade en ZF50/1,4 som jag använde på S5 Pro med vettiga resultat. Dock så var det svårt att bedömma skärpan i sökaren på både S5 Pro och D3. F55/2,8 Micro och F50/1,2 är båda mycket enklare att fokusera. Så ZF50 sålde jag. Den var inte extremt bra.

ZF100/2 Makro är däremot både extremt bra på S5 Pro och D3 samt extremt lättfokuserad.

Jag tycker att Voigtländers gluggar verkar ännu intressantare faktiskt. De verkar helt sjukt bra och är dessutom inte särskilt dyra.

http://www.photozone.de/Reviews/46-...0mm-f35-apo-lanthar-nikon-review--test-report
http://www.photozone.de/Reviews/46-...der-sl-180mm-f4-apo-lanthar-test-reportreview
http://www.photozone.de/Reviews/46-nikon--nikkor-aps-c/360-voigtlander-nokton-58mm-f14-sl-ii
http://www.photozone.de/Reviews/46-...on-40mm-f2-ii-nikon-mount-review--test-report
http://www.photozone.de/Reviews/Can...-color-heliar-cy-to-canon-review--test-report
http://www.photozone.de/Reviews/Can...-sl-125mm-f25-apo-lanthar-test-report--review

Visserligen testade på APS-C, men den höga kantskärpan verkar lovande på FF, bortsett från 58:an som kanske är lite trött. Den kostar å andra sidan runt 3000:- vad jag har sett. Inte så dumt. 125/2,5 rosas friskt av Björn Rörslett på ett annat forum, även när den används på D3. Han anser att den är bättre än Nikons egna makroobjektiv, både nya och gamla.

eon skrev:
Problemet med Zeiss vidvinklar är attde är så långa. Ofta 50% längre än Nikkor AIS.

Så närgränsen på ZF25 blir runt 20cm då. För den ska räknas från bildplanet. Och 20cm är närgränsen på min nya F28/2,8AIS. 20cm är bra.
Undrar om det verkligen stämmer. Närgränsen är väl alltid satt från avståndet till filmplan eller sensor. jag skulle tro att 17 cam innebär 17 cm från sensorn, så några egna matematiska tillägg skall inte behövas.

paul innergård skrev:
Undrar om det verkligen stämmer. Närgränsen är väl alltid satt från avståndet till filmplan eller sensor. jag skulle tro att 17 cam innebär 17 cm från sensorn, så några egna matematiska tillägg skall inte behövas.

Du har helt rätt - 17 cm närgräns är alltid 17 cm från filmplan/sensor. Zeiss 28mm har längre närgräns dock (24 cm) - kanske var den Erik tänkte på?

Den enda ZF jag testat är 100/2 Macro, och den är oooootroligt bra (åtminstone på D3). Tyvärr lite dyr.

Voigtländer 40/2 verkar smidig att jobba med. I och med att den innehåller ett chip, så blir den också något mer lätthanterlig än Zeissgluggarna. Möjligt dock att den är svårfokuserad ...

paul innergård skrev:

Det var ju det jag skrev!
Kent nämnde ju 6cm från frontlins och jag korrigerade.
'17cam' vet jag inte var du fått från eller vad det gäller.

Makten skrev:
Jag tycker att Voigtländers gluggar verkar ännu intressantare faktiskt. De verkar helt sjukt bra och är dessutom inte särskilt dyra.

Deras 180mm skulle verkligen inte sitta fel, tycker jag. Synd att den inte tillverkas längre.

eon skrev:
Det var ju det jag skrev!
Kent nämnde ju 6cm från frontlins och jag korrigerade.
'17cam' vet jag inte var du fått från eller vad det gäller.

Oavsett avståndet från frontlinsen så är närgränsen 17 cm - inte 20 cm ;)

eon skrev:
Deras 180mm skulle verkligen inte sitta fel, tycker jag. Synd att den inte tillverkas längre.

Finns (eller snarare fanns) väl också en 120 mm f/2,5 som ska vara närmast magisk vad gäller snygg oskärpa. Både ZF- och Voigtländergluggarna är från början tillverkade av Cosina så egentligen är det samma sak :)

afe skrev:
Oavsett avståndet från frontlinsen så är närgränsen 17 cm - inte 20 cm ;)

Det var en aproximation!!!
Jag kände inte till att närggränsen är 17cm. Men jag gissade däremot rätt bra när jag skrev ca 20cm.

afe skrev:
Du har helt rätt - 17 cm närgräns är alltid 17 cm från filmplan/sensor. Zeiss 28mm har längre närgräns dock (24 cm) - kanske var den Erik tänkte på?

Den enda ZF jag testat är 100/2 Macro, och den är oooootroligt bra (åtminstone på D3). Tyvärr lite dyr.

Voigtländer 40/2 verkar smidig att jobba med. I och med att den innehåller ett chip, så blir den också något mer lätthanterlig än Zeissgluggarna. Möjligt dock att den är svårfokuserad ...
Hmm, 100 2,0 säger du. En riktig drömglugg som dessutom passar mycket bra att använda manuellt. Men 15400 kr. det blir till att spara.

Jag fick låna hem en portfölj med fyra zeissgluggar från MOLFO tidigare i år. Däribland 85/1,4. Lånade även hem en D3 från jobbet.

Kan bara säga en sak. Det var som att hitta hem!!
Känslan i zeissoptiken går inte att jämföra med något annat. Zeiss vs Nikon är som att jämföra Rolls Royce med Toyota. Skön precision och känsla i fokuseringen.

mvh
cf

Mozo skrev:
Jag fick låna hem en portfölj med fyra zeissgluggar från MOLFO tidigare i år. Däribland 85/1,4. Lånade även hem en D3 från jobbet.

Kan bara säga en sak. Det var som att hitta hem!!
Känslan i zeissoptiken går inte att jämföra med något annat. Zeiss vs Nikon är som att jämföra Rolls Royce med Toyota. Skön precision och känsla i fokuseringen.

mvh
cf
Helt klart det bästa av två världar. Jag har genom åren äget canon 85 1,2 Manuell och af, Nikkor 85 1,4 manuell och af, Leica 90 2,0, Contax 85 1,4 smat en uppsjö av 85 1,8 och 100 mm optik. utav 85:eek:rna har jag svårt att plocka en ren favorit. Både Canons, Nikons och Contax flaggskepp kändes fantastiska. De manuella gluggarna är väldigt roliga att fota med. Leica Summicron 90 2,0 var en fantastisk optik med teleskopmotljusskydd och den fina närgränsen på 70 cm.

På tal om Zeissobjektiven, vet någon varför de inte har byggt in AF i dem? Det borde ju inte vara något tekniskt problem gissar jag och avsaknaden lär ju avskräcka en del kunder - inklusive mig själv... Någon?

Possinho skrev:
På tal om Zeissobjektiven, vet någon varför de inte har byggt in AF i dem? Det borde ju inte vara något tekniskt problem gissar jag och avsaknaden lär ju avskräcka en del kunder - inklusive mig själv... Någon?
Nån form av patent kanske? Många av dem är väl av samma konstruktion optiskt som Sony- och Contax-varianterna, så AF är knappast ett problem rent tekniskt. Det kan ju vara så att de bundit sig att inte erbjuda dem med Nikonfattning och AF av rent konkurrensmässiga skäl från Sonys sida.

Makten skrev:
Nån form av patent kanske? Många av dem är väl av samma konstruktion optiskt som Sony- och Contax-varianterna, så AF är knappast ett problem rent tekniskt. Det kan ju vara så att de bundit sig att inte erbjuda dem med Nikonfattning och AF av rent konkurrensmässiga skäl från Sonys sida.
Sony har ju ett mångårigt samarbete med Zeiss. De gör ju optiken till Sonys videokameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar