ANNONS
Annons

Zeiss 16-80

Produkter
(logga in för att koppla)
hbengtsson skrev:
Vi var inne en sväng på märkets status här och jag känner någonstans att Sony är på väg att urholka det? Är det bara jag som känner så? Det börjar dyka upp lite varstans tycker jag - på kompaktkameror, videokameror och även mobiltelefoner tror jag...

Det är väl inget fel i sig men det verkar som att kompakttillverkarna insett att megapixlar inte längre imponerar på svensson så man börjar skriva ut obskyra och utländska namn på optiken istället.

Ja det var förra trenden. Carl zeiss opjektiv på nokias mobiler tex ;)

Numera är det jakt på högsta ISO tyvärr ... vilket rummar lite på bildkvaliten.

Tänk alla de timmar de lägger ner på att jaga ISO, som de kunde lagt på att förbättra LP/AA filter, färghantering etc ...

"Ja det var förra trenden. Carl zeiss opjektiv på nokias mobiler tex ;) "

Lugn!
Det finns en mycket seriös förklaring till varför Zeiss finns i Nokias mobiler, faktiskt!

Enligt Zeiss marknadschef, blev Zeiss tillfrågad av Nokia redan i mitten av 90-talet, om det fanns ett intresse i att vara med om utvecklingen av mobilkameror!
De övriga optiktillverkarna, världen runt, fick även frågan, men trodde inte på iden, va, en kamera inbyggd i en telefon.
Så enkelt blev det för Zeiss, att ensammen leverera optiken till Nokia telefonerna!

Strategin från Zeiss, känna pengar på små volymer avancerad toppoptik, fungerar halvbra i längden,
- men stora volymer med standardoptik, med fin precision, måste bli en hit.
Om det blev, gissa?

Att Sony använder i sina kompakter Zeiss optik, är oxå en snilleblixt från både Zeiss och Sony, två välkända namn blir aldrig fel.
Ännu har väl ingen klagat på skärpan hos de senaste kompakterna från Sony, eller hur?

larsborg skrev:

"Ja det var förra trenden. Carl zeiss opjektiv på nokias mobiler tex ;) "

Lugn!
Det finns en mycket seriös förklaring till varför Zeiss finns i Nokias mobiler, faktiskt!

Enligt Zeiss marknadschef, blev Zeiss tillfrågad av Nokia redan i mitten av 90-talet, om det fanns ett intresse i att vara med om utvecklingen av mobilkameror!
De övriga optiktillverkarna, världen runt, fick även frågan, men trodde inte på iden, va, en kamera inbyggd i en telefon.
Så enkelt blev det för Zeiss, att ensammen leverera optiken till Nokia telefonerna!

Strategin från Zeiss, känna pengar på små volymer avancerad toppoptik, fungerar halvbra i längden,
- men stora volymer med standardoptik, med fin precision, måste bli en hit.
Om det blev, gissa?

Att Sony använder i sina kompakter Zeiss optik, är oxå en snilleblixt från både Zeiss och Sony, två välkända namn blir aldrig fel.
Ännu har väl ingen klagat på skärpan hos de senaste kompakterna från Sony, eller hur?

är det ens nån som använder sådana där små leksaker då ? ;)

är det ens nån som använder sådana där små leksaker då ? ;)

Faktiskt, flera miljoner "fotografer", som tycker om att prata i telefonen!

Med en 5Mp kamera, i mobilen, blir bilderna helt OK, men inte mera!

Jag har spanat in den nya A700:an, en riktig klump, knappast något, att ta med på en fjällvandring eller en utlandsresa.
Nikon F, med exp.mätaren Photomic var på sin tid en "tegelsten", A700:an är ännu värre ...
A700 + 135mm/1,8 väger nästan tillsammans 2kg, ja, med bärare i släptåg, kanske det fungerar ...

Inte konstigt, att mobilkameror säljs i mängder, men även avancerade kompakter (t.ex. Canon G9) säljs mycket, mycket mera av, än klumpiga D-SLR!
När kommer en kompakt D-SLR FF, i storlek A-SLR, Olympus OM1?

Hoppsan, vilken diskussion det blev, först trodde jag inte någon skulle svara...

Om någon vecka eller så hoppas jag kunna lägga upp mina första bilder tagna med "marknadens skarpaste zoom" eller den "kasst byggda statusprylen"... ;-)

Tack för svaren.

Nu har jag lagt upp mina första bilder med "superskarpa skräpbygget" ;-)

Bilderna "Utestängd", "Stickigt" och "Lykta" är alla tagna med cz 16-80, med lite olika inställningar för den som är nyfiken. Det kommer mer...

Om någon vill skulle jag väl kunna posta någon 100% crop här också.

gunte skrev:
Hoppas det inte är "skärpa" som dom bilderna ska visa, svår att hitta isåfall?

Lämna gärna konstruktiv kritik till bilderna, om du vill. Det jag skrev om "superskarpt" var lite ironiskt i anknytning till den tidigare diskussionen om objektivet.

För att verkligen bedöma skärpan måste man ju egentligen kolla på 100% crop. Dessa exempel är ju kraftigt komprimerade och nej, skärpan är inte perfekt. (dock väldigt mycket bättre än tidigare bilder, tagna med kitgluggen)

hbengtsson skrev:
Är du inte nöjd med skärpan Johan, eller hur menar du?

Jag är nöjd med objektivets skärpa, men jag har själv som fotograf mycket kvar att lära (samt ett stabilare stativ skulle inte skada heller). En del bilder fick jag ruggit bra skärpa på, jämfört med mina andra gluggar, men där var jag mindre nöjd med andra aspekter (som komposition, färger, ljus osv). Så felfaktorn ligger på fotografen.

Att jag la upp just dessa bilder var för att få konstruktiv kritik på bilderna generellt. Att jag postade här var för att jag tidigare hade skrivit att jag skulle lägga upp bilder tagna med denna glugg... ifall någon var nyfiken.

J Tjerneng skrev:
... (dock väldigt mycket bättre än tidigare bilder, tagna med kitgluggen)
Vilken av dem - både 18-70 och Sigmas 18-50 har sålts som kit-glugg?

Jag är inte förvånad. Mina få bilder med CZ16-80 får mig att rysa. Den kommer aldrig ner i min väska.

Genom alla tester av 16-80 vet vi att detta objektiv är skarpare än många primes!

Dessa bilder visar bara vad fotografern kunde åstakomma under de givna förutsättningar som fanns.

J Tjerneng skrev:
Beror på vad? Här snackar vi ju inga konstnärliga pretentioner, utan bara om det är ok skärpa eller inte...

Det 100% crop
(80 mm, s 1/200, f/11, ISO 100)

var slutartiden 1/2 t.ex. skulle man förväntat sig mindre skarpa bilder.

En närbild vid maximal aparatur påverkas starkt av vart man lägger fokus etc...

Jag är själv strax (inom några veckor iaf) ägare av ett 16-80. Det ska bli skönt att veta att det inte är utrustningen som begränsar, utan allt är ens eget fel om skärpan inte är vad man önskar :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar