Nu finns paketet att hämta hos ombudet!
Några tankar och kommentarer till tidigare inlägg.
Att jag valde Z5 berodde, förutom på ett lägre pris, att kameran har två kortplatser för SD-kort. Sådana kort har jag flera av och slipper den extra kostnaden för nya dyrare kort. Sen är det ju så att gillar jag konceptet så lär det komma nya Z kameror. Vill jag och har hälsan och cashen, så är ju en uppgradering alltid möjlig.
Det lär även gå att använda batterierna från D610 i kameran, sådana har jag också. Kameran lär även kunna laddas från "powerbank" när den används.
Eftersom ögonen börjar bli trötta, blir det allt svårare att fokusera med M kamerorna, så till M10:an har jag skaffat en EFV vilket underlättar avsevärt, speciellt när man använder en färgindikation för fokusinställningen. Hoppas det blir samma upplevelse med Z5:an.
Några Summiluxobjekiv har jag aldrig haft råd att köpa, men jag har några Summicron ASPH objektiv. En enklare adapter är beställd. Så får vi se hur det fungerar.
Egentligen behöver jag inte fler kameror, men jag blev så nyfiken på Nikon:s spegelfria system att jag bara känner mig tvungen att se hur det blir. Specen på Z5 är ganska lik den på D610:an jag idag har, fast jag hoppas Z5 kommer att prestera mycket bättre. Framförallt är fokuseringshjälpmedlen överlägsna i Z5 - hoppas jag.
Ska bli kul att prova lite med några av mina äldre Nikonobjektiv, t.ex. 70-180 Micro, 28/1,4, 35/1,4, 50/1,2 och dom få G objektiven jag har.
Spännande dagar framöver. Kanske skulle man göra en filmsnutt och lägga ut?