Nu har jag både läst och testat. Det finns två saker man kan göra som ökar videoprestanda. Det första är att skaffa ett snabbt minneskort och jag har flera 16 GB 95 MBit/sek som jag köpte när de kom. Det andra är att inte köra det tunga AVCHD utan MPEG4 istället av högsta kvalitet. Det räcker fint för mig som ju ser filmerna på HD-TV via HDMI. AVCHD har jag hittills valt bort eftersom det är bökigt att hantera genom att det kräver Blue Ray-brännare och det har jag inte brytt mig om att skaffa ännu. MPEG4 funkar ju bra med vanlig DVD.
Jag testade nu för några minuter sedan och jag fick fram den lilla oranga overheat-ikonen efter drygt 25 minuter. Jag filmade flera minuter efter att den dykt upp innan jag fick meddelande om överhettning och uppmanades låta kameran svalna. Efter en minut slog jag på igen och kunde filma drygt 3 minuter till drygt innan jag fick meddelandet igen.
Ingen del av huset känns dock varm.
Tänkte på en annan work around. Man kanske skulle öppna batteriluckan istället
.
Skämt åsido, så är ju detta inte alls bra men jag har aldrig kört längre scener än 5-10 minuter hittills. Sist var det när jag tog en sekvens när jag var ute och fiskade på Barbados och en kanadensare fick en whaho på 20-25 kilo som han vevade in med viss möda. Det tog väl knappt 10 minuter. Var ute med en badbåt och snorklade också och tog en massa kortare sekvenser och jag var aldrig i närheten av någon överhettning den dagen.
Jag vill verkligen inte förringa problemen för detta är inte alls bra men frågan är hur stora praktiska problem det verkligen ger om man gör som jag gjort och andra visat på nätet.
klippt på nätet:
"
maxspytwel 3 månader sedan
my last test is running video in 24p , this helps alot. i noticed that many cameras nex 7 they reach up to 15 or 18 minutes to first see the temp icon showed up on screen. it will record up to 24 or 29.5 if you set the camera to record 24p
but not too hot to urn the cmos sensor. i think is bullsht. there is enough coper to protect the cmos censor from heat. nex cameras record fine if the internal ambient is fine. but i believe is the electronic sensor that has to be away from de center so the camera reach those 29 minutes without problems. than we all have to give it a time just to be fair since the electronic sensor is in a new location.
cold wheater helps. i did a test and helps alot. another test is socking the air out from one side where the usb and hdmi port is located, using a vacum i was able to record 29.5 without problems. I strongly believe that the electronic heat sensor is placed in a area where the heat sink transfer heat so fast so the least amount of heat trigers the electronic sensor to display. I think that electronic sensor should be installed away from the cmos censor - the core gets to hot but not to hot.