Annons

Filmning med NEX 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste följande ¨på Dyxum om NEX 7 och överherttning efter att ha ställt en fråga:

"bill_bly_ca View Drop Down

Senior Member
Senior Member

Joined: 13 December 2007
Location: Canada
Status: Offline

Posts: 877 Post Options Post Options
Quote bill_bly_ca Quote Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 43 minutes ago at 20:10
Mounted on a tripod I just hit record ..

It was 20 min into clip #3 that it complained about over heating and shut down..

I tried a few of the suggestions but never found a solution." (slut citat)

Killen skriver att han tagit tre klipp på ca 30 min och att den lade av i klipp #3 20 min in i filmen. Låter ju helt konstigt men han skriver inget om pauser emellan sejourerna.
 
Hur lång tid det tar innan den blir överhettad lär ju bero på omgivande temperatur ;)

Om den klarar sig så där länge lär det dock inte vara några större problem för de flesta ...
 
Hävt köp!

Hur lång tid det tar innan den blir överhettad lär ju bero på omgivande temperatur ;)

Om den klarar sig så där länge lär det dock inte vara några större problem för de flesta ...

Ca: 10-13 minuter innan den överhettar och stänger av, efter ca: 3 minuter börjar symbolen blinka.

Jag har fått rätt gentemot säljaren av kameran och lyckats häva köpet och fått pengarna tillbaka som givetvis nu går till att finansiera a99.

Obegripligt att återförsäljare och Sony skall vara så omständliga, de litar inte på sina kunder. Fick lov att skicka in kameran 2 ggr. Serviceverkstaden i Linköping verkar bluffa Sony. Jag tror att Sony har lite arbeta att göra med kontakten både gentemot återförsäljare och ytterst kunderna.
Om Sony skall kunna växa måste dessa frågor vädras.
 
Hur lång tid det tar innan den blir överhettad lär ju bero på omgivande temperatur ;)

Om den klarar sig så där länge lär det dock inte vara några större problem för de flesta ...

Visst men jag har ju också hört andra som beskrivit maxtid under 10 min så det ligger väl snarare där då än på 1/2 timme. Man ska väl inte behöva vara på Antarktis för att det ska funka eller filma som idag när det är -10 och sol även i Vaxholm. Jag kanske också borde kontakta Sony, för visst vill jag slippa denna begränsning. Frågan är ju dessutom om det hotar skada kameran permanent rent generellt om man filmar ihärdigt.

Annars gillar jag ju verkligen kombon NEX 7 och motorzoomen 15-50mm. Suveränt smidigt faktiskt. Jag borde förmodligen ha en 7n men den finns ju inte ännu.
 
Det finns ingen lösning på värmeproblematiken......
De känner till den men hänvisar till återförsäljaren.
Jag tänker reklamera köpet enligt konsumentköplagen, och använda min NEX5 tills det kommer en modell som inte överhettar.

Återförsäljaren i mitt fall var ju Sony Center och om jag förstått det rätt, så finns de inte längre kvar, så jag får väl gå på Sony direkt antar jag.
 
Nu har jag både läst och testat. Det finns två saker man kan göra som ökar videoprestanda. Det första är att skaffa ett snabbt minneskort och jag har flera 16 GB 95 MBit/sek som jag köpte när de kom. Det andra är att inte köra det tunga AVCHD utan MPEG4 istället av högsta kvalitet. Det räcker fint för mig som ju ser filmerna på HD-TV via HDMI. AVCHD har jag hittills valt bort eftersom det är bökigt att hantera genom att det kräver Blue Ray-brännare och det har jag inte brytt mig om att skaffa ännu. MPEG4 funkar ju bra med vanlig DVD.

Jag testade nu för några minuter sedan och jag fick fram den lilla oranga overheat-ikonen efter drygt 25 minuter. Jag filmade flera minuter efter att den dykt upp innan jag fick meddelande om överhettning och uppmanades låta kameran svalna. Efter en minut slog jag på igen och kunde filma drygt 3 minuter till drygt innan jag fick meddelandet igen.

Ingen del av huset känns dock varm.

Tänkte på en annan work around. Man kanske skulle öppna batteriluckan istället :).

Skämt åsido, så är ju detta inte alls bra men jag har aldrig kört längre scener än 5-10 minuter hittills. Sist var det när jag tog en sekvens när jag var ute och fiskade på Barbados och en kanadensare fick en whaho på 20-25 kilo som han vevade in med viss möda. Det tog väl knappt 10 minuter. Var ute med en badbåt och snorklade också och tog en massa kortare sekvenser och jag var aldrig i närheten av någon överhettning den dagen.

Jag vill verkligen inte förringa problemen för detta är inte alls bra men frågan är hur stora praktiska problem det verkligen ger om man gör som jag gjort och andra visat på nätet.

klippt på nätet:

"
maxspytwel 3 månader sedan

my last test is running video in 24p , this helps alot. i noticed that many cameras nex 7 they reach up to 15 or 18 minutes to first see the temp icon showed up on screen. it will record up to 24 or 29.5 if you set the camera to record 24p


maxspytwel 3 månader sedan

but not too hot to urn the cmos sensor. i think is bullsht. there is enough coper to protect the cmos censor from heat. nex cameras record fine if the internal ambient is fine. but i believe is the electronic sensor that has to be away from de center so the camera reach those 29 minutes without problems. than we all have to give it a time just to be fair since the electronic sensor is in a new location.


maxspytwel 3 månader sedan

cold wheater helps. i did a test and helps alot. another test is socking the air out from one side where the usb and hdmi port is located, using a vacum i was able to record 29.5 without problems. I strongly believe that the electronic heat sensor is placed in a area where the heat sink transfer heat so fast so the least amount of heat trigers the electronic sensor to display. I think that electronic sensor should be installed away from the cmos censor - the core gets to hot but not to hot.
 
Häv köp om du inte är nöjd

Sten-Åke,
Du behöver inte ta Sony i försvar, de har tyvärr sålt en produkt som uppenbarligen inte möter de tekniska krav de hade önskat.
Jag har talat med Norden chefen Jonathan White på Sony i Köbenhavn.
Det enda rimliga för ett konsumentproduktsföretag är att tillmötesgå kunder som är missnöjda med kvaliteten på en vara, att åtminstone erbjuda ett byte till annan kamera eller pengarna tillbaka.
Det kostar med i bad-will med missnöjda kunder som likt mig skriver på internet.
--
Som konsument har man faktiskt rätt att kräva att en vara skall fungera.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentkoplagen/
 
Näej, jag tar verkligen inte Sony i försvar. Du får väl läsa mina inlägg en gång till. Men jag överväger faktiskt med mig själv om det är värt besväret för egen del eftersom jag har ett antal rätt tråkiga erfarenheter med framförallt Konica Minolta och vi ser ju även i en del andra trådar när folk försöker få tillverkare att tillmötesgå deras krav vare sig dessa gäller reparationer eller reklamation.

Jag har ju dessutom numera ingen återförsäljare att vända mig till för de finns inte kvar längre (Sony Center i Stockholm).

Sony har dessutom nu ingen annan kamera jag vill ha f.n.. NEX 6 är inget för mig för jag vill verkligen ha Tri Navi och extern micingång, vilket saknas på NEX 6. Jag vill dessutom ha en sensor med 24 MP då den ger betydligt mer svängrum om man vill beskära och det gör jag ofta.

Men kan jag få en NEX 7 n eller r eller vad den nu kommer heta där övwerhettningen är löst så är det fine för mig eller pengar tillbaka så jag kan köpa den när den släpps senare i år.

Så det är komplext om man nu ska tala om man är nöjd eller inte. Stillbildsmässigt är jag hemskt nöjd. Finns inget jag vill ha hellre idag. Filmningsmässigt kör jag MPEG4 idag och det är ju AVCHD som ger de stora problemen eftersom det formatet ställer klart större krav på kameran. Jag har testat AVCHD också men det funkar inte för mig idag för Blue Ray har jag inte stöd för idag (RW) men det kommer jag kanske ha i en hyfsad nära framtid och av det skälet så borde jag förmodligen försöka häva köpet.

Det råder ju ingen tvekan om att Sony inte levererat en kamera som fixar AVCHD på ett acceptabelt sätt och med tanke på att jag innan detta överhuvudtaget inte haft några som helst skäl att byta kamera under överskådlig tid, så vill jag inte behöva köpa en ny kamera bara för att slippa videobegränsningarna om AVCHD skulle visa sig vara hyfsat framtidssäkert. I det läget skulle det vara självklart att försöka häva köpet.

Det finns annars inga övriga blottor i NEX 7 som jag använder den. Jag tror jag skulle kunna leva med denna kamera de närmaste 20 åren om den (och jag) bara håller ihop så länge fysiskt. Jag har annars inget att skylla på bildtekniskt längre, vare sig det gäller stillbild eller film.
 
Hoppas att Sony´s marknadschefer läser detta och lär sig hur man behandlar sina kunder.
Som jämförelse so vet jag att Saab Automobile då de fanns läste allt som jag och mina kompisar skrev på sajten www.saabsunited.com
 
Tack för bra inspel Trued. Jag för se hur jag gör och när jag i så fall gör det. Jag har ännu inte landat men det kan mycket väl bli så att jag försöker häva köpet och landar jag i det så kommer det att ska snabbt. Jag får i så fall kontakta Sony direkt och då kommer jag självfallet att hänvisa till vår lilla konversation.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.