Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony AF DT 16-105 vs Sony CZ 16-80

Produkter
(logga in för att koppla)
Scheisse ... jag ramlade dit...
Blev ett CZ16-80 på Media Markt....

Kul! Grattis till ett trevligt objektiv.

Får man fråga vad det kostar på MM?

Är det ett "spel" i vridningen av fokusringen på 1-2 mm. när man ändrar riktning i MF-läge och att fokuseringsringen inte är stum när den är låst i AF-läge, utan kan vicka fram och tillbaka drygt en mm. i vridning om du förstår vad jag menar?


/Mats
 
Kul! Grattis till ett trevligt objektiv.

Får man fråga vad det kostar på MM?

Är det ett "spel" i vridningen av fokusringen på 1-2 mm. när man ändrar riktning i MF-läge och att fokuseringsringen inte är stum när den är låst i AF-läge, utan kan vicka fram och tillbaka drygt en mm. i vridning om du förstår vad jag menar?


/Mats

Ursäckta dröjsmålet fick åka hem från Campingen då dottern fick nästan 40° feber :(

Har c.a. 1 mm spel i vridningen när man byter håll i manuellt läge.
Fick med en labb att den var kollad av någon snubbe på Carl Zess. Dock var det serienummret inte samma som på objektivet och kartongen ? Har due tt sådan är det samma nummer. De på lappen var 8 siffror börjar med 371xxxxx det på objektiv och kartong var 7 siffrigt 384xxxx ????????
Kartongen var o öppnad och försluten med sonytejp. Så MM kan inte ha öppnat det ?

Ska testa det nu???
 
Ursäckta dröjsmålet fick åka hem från Campingen då dottern fick nästan 40° feber :(

Har c.a. 1 mm spel i vridningen när man byter håll i manuellt läge.
Fick med en labb att den var kollad av någon snubbe på Carl Zess. Dock var det serienummret inte samma som på objektivet och kartongen ? Har due tt sådan är det samma nummer. De på lappen var 8 siffror börjar med 371xxxxx det på objektiv och kartong var 7 siffrigt 384xxxx ????????
Kartongen var o öppnad och försluten med sonytejp. Så MM kan inte ha öppnat det ?

Ska testa det nu???

Ok, då är "glappet" per design, inte perfekt, men alltså inget att klaga på.

Det är exakt samma sak med mitt. jag har också en lapp i kartongen där serienumret börjar på 371xxxxx och på objektivet är serienumret 382xxxxx!

På mitt Sony Zeiss 16-35/2,8 som jag hade tidigare var det också olika nummer på lappen och på objektivet. Mycket märkligt är det.


/Mats
 

Scheisse ScheisseScheisse

Det var backfocus på det :( Och skärpan var ej imponerande.....

Åkte till mitt "hemma" Media Markt fick välja nytt elelr pengarna tillbaka. Valde nytt vilket visde sig vara demot då de inte hade något annat. Men skit i det tänkte jag det kanske är bra

Åkte hem testade......
Nästan samma igen dock bara ett lite back focus men kant skärpan var ej imponernade sämre än min dotters 17-70 vid samma bländare.
Åkte tillbaka och fick pengarna tillbaka. Tack MM SUPER


Hyllning +++++++++++++++++++++++++++++
#1 till MM super service och inget gnäll
#2 Sony 17-70 (förstår nu varför jag inte förstått allt gnäll mitt ex måste vara en av de bättre om det klår CZ 16-80)

Diss ------------------------------------------------
CZ 16-80 för pris - kvalitee


Bifogar focus bilder från det sista CZ och 17-70 vid 50 mm och bländare 5.6 (exponering, WB mm får ni fixa själva :) )
 

Bilagor

  • DSC02414 DT 50-5_6-c2.jpg
    DSC02414 DT 50-5_6-c2.jpg
    86.3 KB · Visningar: 151
  • DSC02465CZ 50-5_6-c2.jpg
    DSC02465CZ 50-5_6-c2.jpg
    88.8 KB · Visningar: 147
Små bilder eller hur :(
Klippte ut nedre vänstra hörnet 1200x1200 förminskade till 400x400
CZ är den blåare nr 2

Här blev CZ nr1 fortfarande den båare

Detta var på 50 mm 5.6

Vid 70 resp 80 var CZ nästan lika bra som DT (bägge 5.6)
Mitt skärpan var det hugget som stucket vid 50 och 70 (typ en radie av 1/4-1/5). Uppsakattat i hjärnan
 

Bilagor

  • DSC02465CZ 50-5_6cropx3-3.jpg
    DSC02465CZ 50-5_6cropx3-3.jpg
    94.9 KB · Visningar: 149
  • DSC02414 DT 50-5_6-cropx3-3.jpg
    DSC02414 DT 50-5_6-cropx3-3.jpg
    17.6 KB · Visningar: 144
Otroligt märkligt tycker jag att det är så stor spridning på dessa objektiv. Jag känner mig lite taskig nu som "lurat" in dig i det här.

Varumärket Carl Zeiss är ju så otroligt högvärdigt och att dom sätter det på spel på det här viset fattar jag inte. Då det tydligen är såna problem med dettaobjektiv så borde dom kalla tillbaka dom och kontrollera noga och bara släppa ut tillbaka de som presterar bra.

Jag har nog haft en otrolig tur, eller så har jag helt enkelt inte "märkt" det då jag inte har kontrollerat med skärpekartor, men de bilder jag tagit har blivit mycket bra tycker jag. Kanske ska kolla det mer "vetenskapligt".


/Mats
 
Otroligt märkligt tycker jag att det är så stor spridning på dessa objektiv. Jag känner mig lite taskig nu som "lurat" in dig i det här.

Varumärket Carl Zeiss är ju så otroligt högvärdigt och att dom sätter det på spel på det här viset fattar jag inte. Då det tydligen är såna problem med dettaobjektiv så borde dom kalla tillbaka dom och kontrollera noga och bara släppa ut tillbaka de som presterar bra.

Jag har nog haft en otrolig tur, eller så har jag helt enkelt inte "märkt" det då jag inte har kontrollerat med skärpekartor, men de bilder jag tagit har blivit mycket bra tycker jag. Kanske ska kolla det mer "vetenskapligt".


/Mats

Nä då känner mig inte lurad av dig möjligen CZ. Brukar inte kolla så noga men när man köper så här dyra objektiv så måste de ju leverera, speciellt efter man hört om alla dåliga. Dock var priset för lockande ( MM tog bara 4990 kr ) och att den var oöppnad.

Man skulle väl haft MM och skicka den för justering. Men efter som vissa har fått skicka ivägden flera gånger hade jag väl inte haft den förän till jul.

Nu får det bli en kit zoom (17-70) eller super zomm (18-200/18-250). SKa mest ha den på semestern. Att ta med om man bara ska titta på något tråkigt.

Testade även mitt 50 mm macro och 50mm 1.4. Dessa levererade skärpa med besked. Tur de. Macrot var ytterst lite bättre på samma bländare 2.8 än 50/1.4.

Ingen med BF eller FF :)
 
Va, 4990 för sprillans nytt. det var ju bra, halva priset mot det normala. Det var vad jag betalade för mitt begagnade :-(. Nåja, mitt funkar ju i allafall.

/Mats
 
Jo vist det var verkligen Scheisse billigt. (mank an undra hur det går till?)
Man skulle kanske hållt ut och bett dem serva det ....
Känndes som för mycket strul....
Vill ha nu ?
Såg att det fann s ett 16-105 på tradera för 4000 undra om det har problem med kvalite. (tror MM skule ha 6tusen någonting för detta)
Fanns även ett lång zoom 18-250 vilket skulle bli ett bra rese objektiv.
 
Tack (har mailat Rajala)
Hur är kvaliten på dessa, menar typ skillnader mellan ex.
Prestanda ska väl vara nära CZ allafal enligt länken här innan. Dålig vid 50 mm dock


Såg även att de har ett "Sony DT18-250 3,5-6,3 - Begagnad. Helt oanvänd i obruten förpack." Fattar inte vad oanvänt iobruten förpackning och begagnat är ???
 
Senast ändrad:
Såg även att de har ett "Sony DT18-250 3,5-6,3 - Begagnad. Helt oanvänd i obruten förpack." Fattar inte vad oanvänt iobruten förpackning och begagnat är ???

De har inte haft tag i objektivet, men förpackningen kan ha varit använt som t.ex. underlägg eller brevpress.

Tror faktisk det är nytt, men att de bara har lagt det under begagnat istället för "rea". Ring o fråga.
 
Rikard!

Du kan få köpa mitt 16-105 med UF-filter+cirkulärt polfilter för 3.500:-. Därtill har du ju chans att prova det innan köpet. P g a dess "dubbeltub" finns ett visst motstånd strax innan 105mm-läget. Fick infon att det ska vara så eftersom det är strax innan zoomsnäckan vänder.

Jag såg gluggen 16-80 på MM samma kväll vi träffades. Var prissänkt. Lade märk till att det troligen varit utsatt för värme vilket kunde ses på gummit på främre ring. Antingen värme eller också hade någon använt något kemiskt rengöringsmedel på det. Testade det på medhavd kamera. 6 exponeringar visade att det handlade om bakfokus samt dålig centrering.

maila mig om du har intresse av 16-105:an. Den är i bra skick och sylvass. Här är bild på det

MVH//Lennart
 

Bilagor

  • 16105Sony.jpg
    16105Sony.jpg
    20.8 KB · Visningar: 196
MM har ju inte sitt sortiment och priser på nätet, så då jag hörde om priset på CZ16-80 så åkte jag till MM i Heron City/kungens kurva i Stockholm för att kolla om dom hade bra pris på Sony 100/2,8 Macro. Dom hade inget sånt, men istället lyckades jag få kanonpris på en A900 och CZ 85/1,4, så jag slog till på det, ett litet impulsköp kan man säga! :)

CZ16-80 skulle förresten MM i Heron City ha 7200 kr. för, så det var märkligt att en annan butik sålde det för 4995.

Jag hade tänkt mig sitta still i båten ett tag och nöja mig med mitt APS-C system och bara komplettera med 100/2,8M, men nu blev det som det blev, en ny FF-kamera och ett superobjektiv. Även om det var billigt så blev det en hel del pengar, så jag ska sälja av min A550 och även CZ16-80, samt Sony DT11-18 och Sigma 70/2,8 EX DG Macro.

Mitt CZ16-80 är superfint och lider inte av några fokusfel. Säljer det för 5000 kr.
Ska sätta in annons senare, men tänkte passa på att nämna det här (brukar gå fint att sälja via forumet :) ).


/Mats
 
Mats!

Det gläder mig att få slå dig på din "hemmaplan". Jag sålde 16-105:an till åtminstone en presumitiv kund som huserar på denna tråd.

Det var du som lärde mig effektiviteten. Tack!

Ett tips! Om det är samma ex av A900 och 85/1.4ZA (vilket jag är säker på) som jag tittade på senast jag var i Kungens Kurva (Heron City MM) så bör du kolla om fokuseringsringen löper lätt. Jag hade ingen 85:a vid det tillfället och var intresserad ev det. Men man fick nästan ta i av alla krafter för att kunna fokusera manuellt.

De lovade mig ett bra pris inkl service så att det skulle löpa lätt i fokuseringen, men jag avböjde p g a att jag bor 40 mil söder ut. De sade att de i alla fall skulle skicka det på service. Och jag antar att de har gjort det också. Och då är allt frid och fröjd. Men vill av ren omtanke bara tipsa dig om det.

Du kan gärna maila mig privat om du undrar över något. kamerahuset var i kanonskick bortsett från en lite kladdig display. Då kan du också berätta vad du fick ge.

Håll med om att ytbehandling, sökare och PASM-ratt är lite lyxigare än på A850.

Jag åkte sedan till MM i Växjö och köpte deras demo 85/1.4 ZA. Inte helt i klass med 135/1.8 ZA vad gäller knivskärpa på full glugg, men inte långt ifrån (Ungefär som Nikons gamla klassiska 85/1.4 med skruvdrift). Å andra sidan har Zeiss 85:an en fördel mot 135:an. Man kan blända ner ganska rejält utan att diffraktionen blir störande.

Sedan är de ju så vackert byggda.
 
Jo, det var absolut samma ex, de hade bara ett ex av både kameran och objektivet.
Fokusringen kärvar inte på något sätt alls och jag tycker den är lätt och smidig. Har ingen annan 85a att jämföra med, men det är samma känsla som på mina andra objektiv och känns inte fel på något sätt. Retar mig lite på det där "spelet" på någon mm. som finns då man byter riktning på fokusringen precis som på CZ16-80, men jag förutsätter att det är "per disign" och inte något fel på mitt ex.

Kameran är lite dammig osv, men jag har blivit lovad en professionell regöring. Det finns en liten skråma på PASM-ratten, annars är allting helt perfekt. Har inte hunnit testa aktivt fotande ännu och nagelfart några bilder, men förväntar mig att det ska vara superbra. Det är helt nya grejer med fullständig garanti i allafall och jag är mycket nöjd med priset (hemligt). Jag mailar dig privat.


/Mats
 
Spelet är precis som du skriver "per design". Gäller även Sonnar 135/1.8 ZA som dock har en annan trevlig egenskap: Internfokusering som inte gör objektuvet fysiskt större. 85:an vid sin närgräns har ju gansk långt "utsläpp". Om du tycker att det glappar lite vid fullt utdrag i sidled så är det inget fel utan en förutsättning för att kamerans AF-motor ska kunna driva det. Man kan även höra ett lätta "klonkande" vid fullt/längre utdrag om man vänder kameran från horisontellt till vertikalt läge.

Om du nu lyckas göra dig av med 16-80 zoomen och inte har någon bra normalzoom för FF kan jag varmt rekommendera 28-75/2.8 SAM. Designen är bättre än på Tamrons grundkonstruktion och den spelar ganska jämnt med 24-70/2.8 SSM, eller lika jämnt vad gäller skärpa, men har aningen lite mer vinjettering. Men en toppenoptik för FF. Japan Photo har den för 5999:-.
 
Fick med en labb att den var kollad av någon snubbe på Carl Zess. Dock var det serienummret inte samma som på objektivet och kartongen ? Har due tt sådan är det samma nummer. De på lappen var 8 siffror börjar med 371xxxxx det på objektiv och kartong var 7 siffrigt 384xxxx ????????
Kartongen var o öppnad och försluten med sonytejp.

Somsagt så är det också på alla 3 Zeiss-objektiv jag har/haftt, 16-36,DT16-80,85/1,4 att serienumret på kontrollappen inte stämmer med vad som står på kartongen eller längst ned på objektivet, MEN jag hittade förljande intressanta stycke i Gary Friedmans E-book om Sony A900:

"As a little curiosity, I would like to mention that the lens (just like the Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80 F3.5-4.5 SAL-1680CZ and Carl Zeiss Sonnar T* 135 F1.8 SAL-135F18CZ) comes with two serial numbers engraved; one on the external lens barrel (and on the box) which is Sony serial number and other on the inner lens barrel (Zeiss serial number, same as found on included Zeiss quality certificate)."

Så det finns alltså dubbla serienummer, detls Sonys och även ett specifikt Zeissnummer.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.