ANNONS
Annons

Z3 - Skärpedjupsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
karin.jonsson skrev:
????

Jag förstår ingenting av de senaste inläggen? Kan någon skriva på svenska tack? :-D
En Z3 tror jag har brännvidd från ca 28 mm till ca 300-400 mm. Men det är brännvidd omräknat i analoga termer. Sensorn på Z3 är skulle jag tro ca 1/4 av ett 24X36 negativs bildyta. Det innebär att när optiken är inställd på 28 mm bildvinkel så är den faktiska brännvidden endast ca 7 mm. Det innebär att på vanlig porträttbrännvidd motsvarande 100 mm bildutsnitt så är Z3:s brännvidd endast 25 mm. Med den matematiken i bakhuvudet förstår du nog hur svårt det är att uppnå korta skärpedjup med Z3. För att få hyfsat kort skärpedjup med Z3 måste du förmodligen Zooma ut maximalt ( optikens svagaste läge ). Det är just ditt dilemma som i mina ögon är digitalkompakternas största svaghet. En analog kompaktkamera har fortfarande samma filmyta att förfoga över som en analog systemkamera. Den enda idag så vitt jag vet digitala kompakt som har större sensor är en av Sonys allt i ett-kameror. Den är dock större än många av dagens digitala slr, samt sämre i många avseenden.

karin.jonsson skrev:
Har sökt runt på forumet men inte lyckats hitta svar på det jag klurar över.

Jag vill ta (när)bilder med kameran där enbart motivet blir skarpt och bakgrunden rejält suddig. I första hand tänker jag mig fina bilder på dottern där jag vill att hon ska synas fint men inte vårt ostädade hus i bakgrunden. :) Men kameran känns "för smart" för även om jag går ner på bländare 3.2 är bakgrunden 3 meter bort fortfarande knivskarp. Har lyckats få lite sudd ifall jag även går upp på max-zoom, men när kameran har så mycket zoom får jag ju gå långt ifrån flickan för att få rätt effekt vilket oxå känns omständigt. Ska det vara så här?

Kan nog ge mig en liten handledning i frågan? Har sett många fina bilder bland andra användare här på fotosidan som använt Z3. Hur gör ni?

Tack på förhand.

Största möjliga bländaröppning (minsta tal) kombinerát med längsta möjliga brännvidd med motivet på kortast möjliga avstånd, ger dig blurrig bakgrund och kort skärpedjup.

Just kameratypen du har med den ynkligt lilla sensorn gör det jämförelsevis svårt att få till korta skärpedjup, jämfört med systemkameror som har större sensorer (16x24 mm eller 24x36 mm).

Karin:

Z3-ans minsta bländare är 8. Den största är 3,2. Har själv en Z2 och jag kan inte påminna mig om att det skulle vara så väldigt svårt att få ett relativt litet skärpedjup. Vill jag ha ett mindre skärpedjup så väljer jag att använda bländarförval, markerat med A, och då ställa in största bländare.

Och som flera andra har nämnt så har sensorns lilla format i de kompakta digitalkamerorna den inverkan att skärpedjupet blir större. Det är en del av priset för att få en liten och enkel kamera.

Som ajgskrev tidigare så går det givetvis att få "kort" skärpedjup med din Z3, självkalrt inte alls på samma sätt som med en systemkamera, men det går.

Bara o skriva z3 i sökformuläret så får du fram alla bilder tagna med en Z3 här på fotosidan. ganska många bilder...

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ocation=&sort=ptime+desc&maxrows=20&limit=100

Givetvis får du leta ganska länge eftersom dom flesta inte har pressat sin kamera.. men några bidler finns som "bevis" på att det går.

Har själv en Z3 och har försökt med samma sak som du på alla möjliga och omöjliga sätt. Lånade en systemkamera för att se om jag "tänkte rätt" överhuvudtaget. Med systemkameran fungerade det alldeles utmärkt. Läste på lite om fenomenet och läste någonstans (minns tyvärr inte var!) att man helt enkelt inte kan få den effekten med en kompaktkamera hur avancerad den än är. Du får helt enkelt ta fram effekten i PS eller köpa en systemkamera.

Lite effekt kan du få om du står långt ifrån och zoomar så mycket du kan, men jag tyckte aldrig att det blev tillfredsställande.

cecber skrev:
Lite effekt kan du få om du står långt ifrån och zoomar så mycket du kan, men jag tyckte aldrig att det blev tillfredsställande.

Njae, för max effekt ska hon stå så nära motivet som möjligt med den längsta brännvidden, och ha så långt som möjligt till bakgrunden.

Anddje skrev:
Njae, för max effekt ska hon stå så nära motivet som möjligt med den längsta brännvidden, och ha så långt som möjligt till bakgrunden.

Jovisst =)
Jag skrev inte "så långt bort som möjligt", men oftast blir det ju ganska långt bort om man inte skall zooma förbi motivet. Summa summarum: det blir inte någon suddig effekt då heller med den kameran. Tyvärr.

karin.jonsson skrev:
Vad jag då irriterar mig på är varför tillverkaren gör en kamera som erbjuder alla möjliga inställningar, nästan som en systemkamera, som kameran sedan inte klarar av? Ska det verkligen vara så att kameran i "teorin" kan plåta med bländare i alla möjliga storlekar, men i praktiken alltid tar samma kort ändock?

Det är tyvärr den bistra verkligheten.
Reklam och marknadsföring måste man ta med en nypa salt.

Det är inte utan anledning som många avancerade amatörer här på fs använder systemkameror.
Hade superzoomkompakterna för en spottstyver (lite tillspetsat) erbjudit samma möjligheter som en systemare hade ju systemkameran varit utdöd vid det här laget, eller hur.

karin.jonsson skrev:
Gjorde en sökning och hittade faktiskt flera fina bilder med fantastisk skärpa i mitten och "blurr" redan centimeter från fokus. HUR GÖR DOM? På nått vis går det ju alltså?

Har provat lite här på eftermiddag och lyckats komma från "knivskarp" bakgrund till "lätt suddig" bakgrund. Men bättre än så lyckas jag inte med.

Hmmmm.
Det kan bero på avståndet till motivet som i högsta grad påverkar skärpedjupet. Du kanske tittat på macrobilder eller åtminstone små objekt som kräver att man går närmre. Men vad gäller just porträttbilder med lite luft i så tror jag tyvärr att det kan bli knepigt.

Har använt min Dimage 7Hi ett bra tag nu och hadde samma funderingar för i början. Tog ett tag att komma in i hur det fungerade men.

På min kamera så är bränvidden 28-200mm. Men eftersom sensorn är så liten jämfört med en 35mm. Så blir det "riktiga" skärpedjupet vid 200mm F3.5 samma som 50mm f3.5: För att då kunna få samma komposition på bilden så måste jag stå ganska långt ifrån motivet.

Vet inte hur ja ska förklara det på ett bättre sätt.

Så den suddigaste bagrunden uppnår du genom att ha största möjliga bländaröppning, zooma så långt det går, och sedan stå så långt ifrån motivet som du behöver stå för att få den komposition du vill. Omständigt, men det är det enda sättet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar