Palletheking
Aktiv medlem
En Z3 tror jag har brännvidd från ca 28 mm till ca 300-400 mm. Men det är brännvidd omräknat i analoga termer. Sensorn på Z3 är skulle jag tro ca 1/4 av ett 24X36 negativs bildyta. Det innebär att när optiken är inställd på 28 mm bildvinkel så är den faktiska brännvidden endast ca 7 mm. Det innebär att på vanlig porträttbrännvidd motsvarande 100 mm bildutsnitt så är Z3:s brännvidd endast 25 mm. Med den matematiken i bakhuvudet förstår du nog hur svårt det är att uppnå korta skärpedjup med Z3. För att få hyfsat kort skärpedjup med Z3 måste du förmodligen Zooma ut maximalt ( optikens svagaste läge ). Det är just ditt dilemma som i mina ögon är digitalkompakternas största svaghet. En analog kompaktkamera har fortfarande samma filmyta att förfoga över som en analog systemkamera. Den enda idag så vitt jag vet digitala kompakt som har större sensor är en av Sonys allt i ett-kameror. Den är dock större än många av dagens digitala slr, samt sämre i många avseenden.karin.jonsson skrev:
????
Jag förstår ingenting av de senaste inläggen? Kan någon skriva på svenska tack? :-D