iSolen.se
Guest
Vad gör hon sen?
Kör den igen. Det måste du väl ha råkat ut för? Det händer mig ofta. Ibland får man gå till en annan maskin och den är sannolikt starkare.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad gör hon sen?
På Heathrow fick jag plocka ur precis allt ur min kameraväska, prylarna blev topsade och jag de frågade en massa saker jag inte kunde besvara. Tydligen såg min Sony A6000 synnerligen skum ut på röntgen, och de frågade om den innehölll GPS och/eller radiosändare vilket den mig veterligen inte gjorde.
Efter en halvtimme och efter att någon ansvarig varit där och kollat ett par vändor fick jag passera säkerhetskontrollen.
Det här hjälper förstås inte TS ett dugg, men som vanligt här på FS förstör vi trådarna så snabbt som möjligt
...
Påverkar skanning filmen? Om detta går åsikterna isär.
Jo, min fråga till Patrik i inlägg #57 handlade om vad en röntgenoperator som undersöker fraktgods gör när bildskärmen visar något ogenomträngligt.Det här hjälper förstås inte TS ett dugg, men som vanligt här på FS förstör vi trådarna så snabbt som möjligt
2003 är lite för länge sen för att vara aktuellt.2003. FAA reglerna 2018.
Jag vet inte, men om du ger en hänvisning till var du hittade dem, så kanske vi kan reda ut det. Jag har hittat en lista på Advisory Circulars från FAA där det står att 108 är upphävd eftersom det är TSAs ansvar nu. Jag har dock inte lyckats hitta TSAs regelsamling. Den tycks de ha gömt väl.Så det är fel det som FAA skriver ovan?
2003 är lite för länge sen för att vara aktuellt.
Var hittar jag FAA-reglerna som du citerade ur?
Jag vet inte, men om du ger en hänvisning till var du hittade dem, så kanske vi kan reda ut det. Jag har hittat en lista på Advisory Circulars från FAA där det står att 108 är upphävd eftersom det är TSAs ansvar nu. Jag har dock inte lyckats hitta TSAs regelsamling. Den tycks de ha gömt väl.
Jag gjorde båda men hittade inget uppenbart rätt. Kan du inte bara tala om var du hittade det?Som jag skrev, googla på ledtråden jag gav dig, FAA 108 17 e om jag minns rätt. Alt gå in på FAA.com
Jag gjorde båda men hittade inget uppenbart rätt. Kan du inte bara tala om var du hittade det?
En dos i handbagageröntgen ska motsvara tre timmar kosmisk strålning uppe i luften.
Jag frågade en kärnkraftverksarbetare när han kom med sin utrustning om han ville testa en mätare i röntgen.Dvs en ISO800 tål i så fall bara 15 timmars flygning eftersom man inte ska röntka en film mer än 5 ggr.
Var hörde du det? Det är orimligt plus att det är annan typ av strålning.
Engelskans “allow” betyder alltså ”tillåter”. Dvs det är enligt FAA-reglerna tillåtet för säkerhetskontrollen att göra en manuell kontroll, utan röntgenapparat."allow for a hand search of photographic film and equipment if requested. (See below for further FAA information.) However, non-US airports may not honor this request.
Jag frågade en kärnkraftverksarbetare när han kom med sin utrustning om han ville testa en mätare i röntgen.
14µSv ligger en dos på från en HiScan 180180-2is pro. Nu har den två röntgenrör men det har även vanliga handbagageröntgenmaskiner sedan några år tillbaka trots att man enbart får en bild på skärm. En timmes flygning ovanför nordpolen ger 7µSv/h. en timmes flygning vid ekvatorn ger 2,5µSv/h.
Engelskans “allow” betyder alltså ”tillåter”. Dvs det är enligt FAA-reglerna tillåtet för säkerhetskontrollen att göra en manuell kontroll, utan röntgenapparat.
Jo, min fråga till Patrik i inlägg #57 handlade om vad en röntgenoperator som undersöker fraktgods gör när bildskärmen visar något ogenomträngligt.
Och ta med mig till jobbet... 2,4,6,8,10 ggr röntgen och se vad som händer...
Har aldrig tänkt på detta ..
En journalist på DN har reda gjort detta och skrev en artikel om det, han fick personligen testa på dåvarande utrustning, tror han körde några 100 ggr utan kunna särskilja dem från referens rullarna.
Sök och du ska finna.
Otroligt. Så om man flyger 24h och sen hem igen är filmen förstörd...även om man klarar sig utan säkerhetsröntgen.