Annons

x-ray och posten

Produkter
(logga in för att koppla)
då har vi helt olika erfarenheter eller olika syn på kvaliten...





Har du hämtat filmerna på fabriken eller innan export ur tillverkningslandet?

Annars har din film blivit genomlyst med skannerutrustning antingen via lastbil LÄS HÄR eller innan ombordlastning på flyget och båt.

Du kommer att ha svårt att hålla i en filmemulsion i handen i Sverige utan den har genomgått röntgen ett flertal gånger på vägen hit.

Men det gör inget, den film som vi diskuterar här är känsligt för ögat synligt ljus, inte för CT el MR strålning.

PUNKT
 
jag behöver skicka både exponerad och oexponerad film från sverige till spanien. hamnar detta i någon x-ray apparat under vägen dit tro?
(om jag använder postverket).

Vad gäller den exponerade filmen är det förstås bäst om den också är framkallad. Finns det något hinder för det?
 
[...]
Annars har din film blivit genomlyst med skannerutrustning antingen via lastbil LÄS HÄR eller innan ombordlastning på flyget och båt.
[...]
PUNKT

Det jag läser i den länkade texten är inte att alla lastbilar skannas. De har utrustning i tre städer och gör 450 skanningar i månaden. (15 om dagen alltså. Fem per stad. Visst sjutton kommer det fler lastbilar än så! Dessutom har vi hamn i fler städer än våra tre största).
 
Jag tvivlar lite på att tullen börjar plocka ur last ur en lastbil för att placera i en röntgenmaskin. Åtminstone inte som första åtgärd. Man använder nog i första hand narkotikahundar när man letar smuggelgods i lastbilar.

Det är väl flygfrakt som har störst risk att bli röntgat?
 
Jag tvivlar lite på att tullen börjar plocka ur last ur en lastbil för att placera i en röntgenmaskin. Åtminstone inte som första åtgärd. Man använder nog i första hand narkotikahundar när man letar smuggelgods i lastbilar.

Det är väl flygfrakt som har störst risk att bli röntgat?

Någon länkade tidigare till en sida hos tullen som beskriver utrustningen som används för skanning av hela lastbilar.
 
Eller att de gasar på för att de inte ser.

stämmer, fick precis min gamla hasselbladutrustning körd på max effekt, trots detta blev jag ombedd att ta ut och visa allt. objektiven blir tex helt svarta i handbagageröntgen trots max effekt.



NEJ, det stämmer inte alls, samma mängd används vid varje scanning, likt att arbeta med Photoshop så skruvar man upp kontrasten och ljuset i _programvaran_ och ser då det "igensotade" partiet och det ljusa man sett är helt "utfrätt" vitt, har INGET med styrkan från maskinen att göra, om vi nu pratar vanliga internationella flygplatser.
 
NEJ, det stämmer inte alls, samma mängd används vid varje scanning, likt att arbeta med Photoshop så skruvar man upp kontrasten och ljuset i _programvaran_ och ser då det "igensotade" partiet och det ljusa man sett är helt "utfrätt" vitt, har INGET med styrkan från maskinen att göra, om vi nu pratar vanliga internationella flygplatser.

Det är möjligt men kompletterande scanningar kan köras i annan maskin. Jag har bestämt för mig att incheckat bagage strålas med mycket högre effekt.

När jag reste mycket på analoga tiden så fick man ta filmen för manuell kontroll för att undvika röntgen helt. Ibland vägrade de så man fick tjafsa en stund, de kunde inte sina egna regler.
 
Det är möjligt men kompletterande scanningar kan köras i annan maskin. Jag har bestämt för mig att incheckat bagage strålas med mycket högre effekt.

När jag reste mycket på analoga tiden så fick man ta filmen för manuell kontroll för att undvika röntgen helt. Ibland vägrade de så man fick tjafsa en stund, de kunde inte sina egna regler.

Varje maskin har sin styrka, en container-röntgen har av naturliga skäl en annan uteffekt än den handbagaget rullar igenom.

Man kan få ett undantag av den på plats, att inte behöva genomlysa film i en säkerhetskontroll, men det har aldrig funnits regler där man har rätt att undanta någonting från röntgen-kontroll, det finns förhållningssätt där man kan ta en beslut på plats, upp till den som undersöker, då gällande film, pacemaket etc.

Till syvende och sist så får man som passagerare välja att röntga eller ta annat färdsätt. Det finns ingen mänskligrättighet att få undanta något innan ombordstigning eller frakta något på sina egna villkor.

De enda som är undantagna säkerhetskontroll i Sverige är; Kungen och den närmaste familjen, Statsministern och Talmannen.
Inte ens Kungens personskydd från SÄPO med kungen själv bredvid är undantagna i någon regel av genomlysning eller visitation.

PUNKT
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.