Så orealistiskt var det nu inte. Deras pris på Nikon D700 var 20799 t.ex. att jämföra med 21500 som verkar vara lägsta pris just nu. Tror det var tricket, att vara billigast utan att vara extrema.
Mest fel och lite rätt resonerat, anser jag. På v i s s a modeller låg man några hundringar under, men kolla objektiven: 5000-9000:- billigare än de flesta leverantörer på 3 Zeissgluggar för Sony. Flera Canongluggar typ L-optikerna låg 25% under normalpris. Och det var extremt. I övrigt vad gäller själva kamerahusen har du rätt. Billigast utan för uppseendeväckande skillnader.
Hursomhelst är det som skett en stor tragedi för de drabbade i första hand, men även för andra återförsäljare som gått miste om kunder som lurats av kameraexperten och har sina pengar låsta, Vidare har alla seriösa näthandlare fått förtroendet naggat i kanten. Tror det blir svårt att få folk att förskottsbetala framöver, vilket på sikt kommer att höja priserna hos seriösa näthandlare.
Orsak: En del ÅF använder de reserverade pengarna (alltså inte uttagna) som säkerhetsverifikation när de köper från sina leverantörer. Inget fel i det om det inte missbrukats. Det har gett konsumenterna billigare priser.
Men först som sist: Kameraexperten har gjort december månad till ett
h-e för sina kunder samt skadat förtroendet även för seriösa nät-ÅF.
Och jag tror att de ÅF som inte har eget stort lager samt inte säljer både på nätet och har fysiska affärer kommer att få det svårt framöver.
Slutligen har man i denna tråd på ett par ställen kunnat ana undertoner av "skyll er själva". Och det är fel. Prissättningen är inte unik. Tidigare har vissa seriösa ÅF kommit över konkurslager som de sålt otroligt billigt under begränsad tid och tillgång. Så varför skulle Kameraexperten inte kunnat göra detsamma. tror jag många resonerade.
Det mest utstuderade som gjordes var ju helssidesannonserna i FOTO som skapade ett falskt förtroende. Likt många andra tror jag inte att FOTO fått betalt för annonserna.