Annons

www.bhphotovideo.com ok att handla från?

Produkter
(logga in för att koppla)

tranemoandy

Medlem
Hej!
Tänkte köpa mig enn objektiv till min d300. Tänkte handla från USA då det är i stort sett halva priset och billig frakt.
Någon som handlat från www.bhphotovideo.com ? Vertkar vara en seriös webshop. Någon som har erfarenheter från just denna butik eller att handla från usa?
mvh andreas
 
Det är VÄLDIGT många som har handlat från B&H. Detta är ett synnerligen välskött företag, och en av de absolut mest seriösa nätbutiker som det går att hitta överhuvudtaget.

Du kan lugnt handla från B&H.

Tänk dock på att du kommer att få lägga till för sådant som frakt, spedition, tull, moms och betalningsöverföring. Likaså är det inte säkert att garantin gäller över hela världen. Du får kolla hur det är för just ditt märke. Det kan också vara olika för kameror respektive objektiv.
 
Lånar tråden lite.
Har också kollat in denna sida.
Men till skillnad från att köpa på nätet har jag en vän som skall åka till USA.

För att kolla runt lite vad prisläget ligger undrar jag om ni har lite fler sidor på nätet som man kan kolla runt på.

Ett objektiv jag är lite sugen på blir utan frakt och tull då det går som handbagage, (om jag inte är ute ock cyklar), drygt 2000kr billigare och det är ju välkommet. ;)

Tack på förhand!
/Johan
 
Edge skrev:
...

Ett objektiv jag är lite sugen på blir utan frakt och tull då det går som handbagage, (om jag inte är ute ock cyklar), drygt 2000kr billigare och det är ju välkommet. ;)

Tack på förhand!
/Johan

Ute och cycklar är en definitionsfråga. Enligt svensk lag ska tull och moms betalas oavsett om man tar hem prylarna som handbagage eller per post. Om man gör det eller inte är upp till en själv. Risken att "åka fast" i tullen är obefintlig, så vill man vara laglydig får man själv kontakta tullen.
 
Edge skrev:
Lånar tråden lite.
Har också kollat in denna sida.
Men till skillnad från att köpa på nätet har jag en vän som skall åka till USA.

För att kolla runt lite vad prisläget ligger undrar jag om ni har lite fler sidor på nätet som man kan kolla runt på.

Ett objektiv jag är lite sugen på blir utan frakt och tull då det går som handbagage, (om jag inte är ute ock cyklar), drygt 2000kr billigare och det är ju välkommet. ;)

Tack på förhand!
/Johan

Du är delvis ute på cykeltur...:)

Frakten slipper du naturligtvis. Men även om du själv tar in det som handbagage eller på annat sätt så är man skyldig att betala både tull och moms. Hur ofta man blir kollad i tullen vid hemkomsten är ju en annan sak, liksom hur ärlig man vill vara, men man skall vara medveten om det.
Köper du på plats i NY tillkommer en tax på drygt 8% som de tar ut vid köptillfället.

/Arne

Edit// Walle var snabbast...
 
Lite ute och cyklar är du nog

Edge skrev:
Lånar tråden lite.
Har också kollat in denna sida.
Men till skillnad från att köpa på nätet har jag en vän som skall åka till USA.

För att kolla runt lite vad prisläget ligger undrar jag om ni har lite fler sidor på nätet som man kan kolla runt på.

Ett objektiv jag är lite sugen på blir utan frakt och tull då det går som handbagage, (om jag inte är ute ock cyklar), drygt 2000kr billigare och det är ju välkommet. ;)

Tack på förhand!
/Johan

Det blir liksom inte automatiskt befrielse från tull och moms bara för att det är handbagage.
Du är skyldig att betala tull och moms.
(Det finns en undre gräns för inköpsvärde då man slipper avgifter.)
Om du eller din kompis sen väljer att försöka smyga grejjorna förbi tullarna är ert ställningstagande.

Edit /
jag var långsammast :)
 
tranemoandy skrev:
Hej!
Tänkte köpa mig enn objektiv till min d300. Tänkte handla från USA då det är i stort sett halva priset och billig frakt.
Någon som handlat från www.bhphotovideo.com ? Vertkar vara en seriös webshop. Någon som har erfarenheter från just denna butik eller att handla från usa?
mvh andreas

En utmärkt säljare -inte alltid billigast, men pålitliga.

Här kan du räkna ut tillkommande kostnader:
http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html
 
Svaret på den egentliga frågan :)

http://www.adorama.com/

Dom är också jättestora och bra att ha att göra med (jag har beställt från bägge)

Om vi bortser från skattemoralen så kan det vara bra att tänka på att en normal turist inte har kartongerna med sig i bagaget och få personer tar med sig lins utan kamera på semestern osv,

Detta är tullen väl medveten om din kompis blir stoppad, ska han ha en chans att påstå att han köpt grejerna i Svedala är det bra om det ser använt ut. (minneskort i kameran t ex)
 
dude skrev:
http://www.adorama.com/

Dom är också jättestora och bra att ha att göra med (jag har beställt från bägge)
Jag tror nog att Adorama är en seriös firma. Men när jag har haft kontakt med dem respektive B&H är det den senare firman som (med stor marginal) haft bäst kundservice. Adorama är dåliga på att svara på mejl, medan B&H är riktigt snabba. Och dessutom kan svara "live", om det är rätt tid i NYC.
 
Adorama har en del saker som B&H inte har och vissa saker har dom bättre pris på.

Du kan handla av adorama genom amazon.com (vad det nu är värt) "på plats" är servicen på Adorama jättebra. via nätet har jag aldrig behövt kontakta kundtjänst på Adorama.

Däremot blev jag väldigt "störd" på B&H som skickade två försändelser (olika lager) och orsakade mig en massa merkost i extra UPS avgifter för smågrejer jag bara tog med när jag beställde.(det blev dyrare än hemma för "paket två")

När jag klagade beklagade dom bara men lade senare till informationen om att saker kan komma från olika lager på nätet efter att jag stött på,

Dom vägrade att kompensera för det. Jag tycker ändå att B&H är bra och har handlat där senare också.
 
dude skrev:
Svaret på den egentliga frågan :)

http://www.adorama.com/


Detta är tullen väl medveten om din kompis blir stoppad, ska han ha en chans att påstå att han köpt grejerna i Svedala är det bra om det ser använt ut. (minneskort i kameran t ex)

Jag har hört att man kan råka ut för att tullen kräver bevis på att köpet är gjort i Sverige. Det får man skicka in i efterhant eller bli eftertaxerad. Vet dock inte om det är 100% sant.

/Kjell
 
MrSmith skrev:
Jag har hört att man kan råka ut för att tullen kräver bevis på att köpet är gjort i Sverige. Det får man skicka in i efterhant eller bli eftertaxerad. Vet dock inte om det är 100% sant.
Ja, det stämmer att bevisbördan ligger på personen som för in varan.
 
MrSmith skrev:
Jag har hört att man kan råka ut för att tullen kräver bevis på att köpet är gjort i Sverige. Det får man skicka in i efterhant eller bli eftertaxerad. Vet dock inte om det är 100% sant.

/Kjell

Ja det är väl den ljusa sidan. Det är ju per definition varusmuggling och kan således tas i beslag och anses förverkade.

Inte lika roligt, men det är väl som att köpa en lott.....
 
MrSmith skrev:
Jag har hört att man kan råka ut för att tullen kräver bevis på att köpet är gjort i Sverige. Det får man skicka in i efterhant eller bli eftertaxerad. Vet dock inte om det är 100% sant.

/Kjell

Jag måste säga att det låter helt åt skogen.

Har inte kvar kvitton på saker som jag inte förväntar mig kunna få garantier/försäkring på längre.

Ska man då enligt lag bevara sina kvitton på tex ett objektiv i tio år? och om det nu skulle vara köpt utomlands vid ett tidigare tilfälle, ska man då behöva spara tulldokumenten tills man gör sig av med objektivet med?




Borde för övrigt gå att komma runt genom att man skriver ett privatköpskvitto från en bekannt med ett tidigare datum.
 
Man behöver inte ha kvitton kvar på grejerna för att visa att man inte har smugglat dem. Det går utmärkt att kontakta det lokala tullkontoret flygplatsen när man lämnar Sverige och registrera serienumren.
 
Jepp, och det är likadant med allting man tar med sig, klockor, kläder, skor, väskor, glasögon osv. Allt över ett visst värde (runt 1300:- har jag för mig att det är) ska tullas och momsas när man kommer hem. (såvida man inte registrerat allt hos tullen innan man åkte förstås).

Ps. Serienummer på jeans sitter i vänstra sömmen, nedtill vid ankeln, exklusiva kallingar (som kostar över 1300:- har serienumret i gylfen.)
 
Akerstrom skrev:
...

Ps. Serienummer på jeans sitter i vänstra sömmen, nedtill vid ankeln, exklusiva kallingar (som kostar över 1300:- har serienumret i gylfen.)

Kollade precis på 5 av mina par jeans, och inga har serienummer där du beskriver. Lee, Leways (stavning), Davy's..Verkar således inte gälla alla jeans, utan något/några märken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.