Annons

Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

ErlandH skrev:
Att B&H kräver att få se mitt kort tycker jag är utmärkt -- det är ett enkelt sätt att minska risken för bedrägerier (om nån t ex har fått tag i mitt kortnummer osv). Om uppgifterna ska lagras eller inte bestämmer du väl själv?

Det är en barnlek att i Photoshop ändra siffrorna på ett annat inscannat kort..Okey tillbaks till ämnet nu ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Joel Höglund skrev:
BHPhoto gör tyvärr något som borde vara tabu för internetbutiker. De kräver ett inscannat VISA-kort och behåller informationen i en databas för att det ska bli smidigare att verifiera vid nästa köp. Frågan är hur säkert det datat är lagrat och hur många som har tillgång till det.

Jag handlade första gången från B&H 2002 och senaste gången bara för någon månad sedan. Har inte haft några som helst problem med detta. Informationen om betalkortet är dessutom kodat (man ser bara sista siffrorna, precis som på en slip). Detta betyder att det tordes vara ganska säkert och att det inte är speciellt många som har access till hela kortnummret.

B&H är grymt seriösa och jag ser inget problem med att de har mitt kortnummer. Jag har mindre förtroende för den lokala pizzerian faktisk ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Joel Höglund skrev:
Om du är riktigt paranoid så gå till din bank och skaffa ett till VISA-kort som du bara använder till internetbetalningar. Koppla det till ett specialkonto som du bara har pengar på innan du gör en överföring. Se till att kortet saknar kreditfunktion.

Komplettera det med att bara handla hos kända och beprövade hemsidor/företag så minimerar man risken ganska mycket.

BHPhoto gör tyvärr något som borde vara tabu för internetbutiker. De kräver ett inscannat VISA-kort och behåller informationen i en databas för att det ska bli smidigare att verifiera vid nästa köp. Frågan är hur säkert det datat är lagrat och hur många som har tillgång till det.

Nej Joel
Det hjälper inte att ha ett extra visa.
Du kan ändå ligga minus på det kontot efter bedrägeri oavsett om man har kredit eller inte.
Jag har själv råkat ut för det.
 
Tillbaks till ämnet

Vad ska man välja om man vill köra en Wire transfer with checkouten från BH?

Bill me later?
 
Kanske lite OT men blir det verkligen billigare att handla från USA om man åker på 15% tull och 25% moms?
 
ninjarider skrev:
Kanske lite OT men blir det verkligen billigare att handla från USA om man åker på 15% tull och 25% moms?
Ja, ofta. På dyrare gluggar kan man spara många tusenlappar. Och det är ju inte krångligare än att köpa på postorder från exempelvis Umeå eller Frankfurt.

Dessutom är tullen på objektiv 7 procent.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Jeppe skrev:
Informationen om betalkortet är dessutom kodat (man ser bara sista siffrorna, precis som på en slip). Detta betyder att det tordes vara ganska säkert och att det inte är speciellt många som har access till hela kortnummret.

B&H är grymt seriösa och jag ser inget problem med att de har mitt kortnummer. Jag har mindre förtroende för den lokala pizzerian faktisk ;)

Hehe, det där med pizzerian har du en poäng med.

Det jag tycker känns lite dumt är bara att man inte vet exakt hur uppgifterna lagras. Kortuppgifter ska inte lagras över huvud taget egentligen utan bara användas tillfälligt för att verifiera betalning. Hoppas det fungerar som du säger för vi som köpare har ju ingen insyn i den databasen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Joel Höglund skrev:
Hoppas det fungerar som du säger för vi som köpare har ju ingen insyn i den databasen.

Jag VET att det förhåller sig så, eftersom jag handla mer eller mindre regelbundet av dem.. Inte så mycket för prisets skull, utan för tillgängligheten.
 
TrådÄmnet

(snälla skapa en ny tråd om ni vill diskutera annat än ämnet..)

Har någon betalat med svenskt VISA kort utan att blivit tvungen att skicka in bild på sitt kort till BH?
 
Re: TrådÄmnet

Gustav Lindh skrev:
(snälla skapa en ny tråd om ni vill diskutera annat än ämnet..)

Har någon betalat med svenskt VISA kort utan att blivit tvungen att skicka in bild på sitt kort till BH?

Jag har gjort det.. både fram och baksida...

Men jag fick för mig att de löst det smidigare nu, att m an kunde verifiera/fylla i det online?
 
ok,

Hur gick det hela tillväga?
Fyllde du i kontokortsuppgifterna från ditt VISA och sedan kontaktade dom dig för en verifiering på något sätt?
 
Har handlat från både BH och Adorama. Båda vill ha kopia av kortet, fram och baksida. Baksida antagligen för att se din namteckning.

Jag suddade bort de 3 säkerhetssiffrorna eftersom jag antog att det var namnteckningen de ville se.

VISA-kortet är ett vanligt Visa kopplat till mitt lönekonto i SEB och det är det enda dumma.

Bättre att ha ett kreditkort eftersom du då kan kontrollera vad du har handlat innan du betalar. Du ser alltså om någon har utnyttjat ditt kort.

Köpte en kamera och väska, en på varje ställe.

Beställde torsdag em, söndag em ringde DHL och ville ha 851 SEK för tull och moms. 10:50 måndag fm stod en kille från DHL med två paket.

Om du vill vara säker på att betala tull och moms ska du frakta med DHL eftersom de har egen momsredovisning, provision från svenska staten.
 
Re: TrådÄmnet

Gustav Lindh skrev:


Har någon betalat med svenskt VISA kort utan att blivit tvungen att skicka in bild på sitt kort till BH?

Du måste skicka in bilden av kortet. Detta gäller tills du får ett nytt kort, varpå du får skicka in det nya osv.

Om du vill slippa allt detta så kan du handla av www.adorama.com istället. -I stort sett samma utbud utan krånglet med kortet.
 
På Adorama kan du välja:
Simple Checkout Just process this order

Då behöver du inte registrera ngt konto utan betalar bara på vägen ut.
 
När man skannar in sitt kort och skickar via email, så kan man gott sudda några nummer i Photoshop. Det har jag gjort två gånger med Thomann i Tyskland och det var inga problem.

På Swedbank kan man skaffa sig ett andra VISA för 50:-/år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.