Annons

Windows XP service pack 2

Produkter
(logga in för att koppla)
okej...
vad har jag gjort för fel när precis ingenting fungerar efter en installation (avinstallerade rätt fort igen)?
brandväggen är avstängd, ändå funkar inte outlook.
det går inte att drag n drop nånstans trots att jag ställer in (där jag känner till att man kan göra det) att det ska vara aktivt.
aktivitetsmenyn måste möbleras om totalt.
osv osv...

blä.. hatar datorjox...
tänk om man kunde photoshoppa fast utan dator och ändå med ritbrädan! vad underbart det skulle vara!
 
Några personliga ord om XP+SP*
1)SP2 funkar fint för för de flesta, kanske 95% av de som installerar den. Är man uppkopplad så bör man nog installera den. Det har inget med deras brandvägg att göra, utan det finns en del buggar och säkerhetsfixar i SP2 som är bra att ha installerad.
2)Har man kört windowsupdate regelbundet så klarar man sig rätt bra också.
3)Om du inte har hårdvaru brandvägg, ta dig lite tid och installera en mjukvarubaserade, det finns många bra, det som windows erbjuder är inget och ha.
4)Att en dator bli slö beror troligen inte på SP2. Har du haft din installtion av windows i åratal så blir den "nedsmutsad" och sölig. Jag rekomenderar minimum en ominstall per år. Alla datorer jag har kört in SP2 har blivit mycket piggare och snabbare, det beror inte bara på att MS fixade minnesbugg och så, utan även på att det är en ren installation.
5)Jag rekomenderar helst installtion av SP2 på en nyinstallerade windows eller helst om man kan köpa windows XP med SP2 inbakad.
6)Som jag alltid gnäller på, låt bli Internet explorer och Outlook, det finns andra program som är både bättre och mycket säkrare.
 
Diiva skrev:
Några personliga ord om XP+SP*
4)Att en dator bli slö beror troligen inte på SP2. Har du haft din installtion av windows i åratal så blir den "nedsmutsad" och sölig. Jag rekomenderar minimum en ominstall per år. Alla datorer jag har kört in SP2 har blivit mycket piggare och snabbare, det beror inte bara på att MS fixade minnesbugg och så, utan även på att det är en ren installation.

Jag härleder mina problem direkt till SP2 då jag precis innan hade installerat om rubbet bara en månad innan. Då flöt allting på mycket bra, men den blve märkbart segare efter SP2 installation.
 
sjost skrev:
Jag härleder mina problem direkt till SP2 då jag precis innan hade installerat om rubbet bara en månad innan. Då flöt allting på mycket bra, men den blve märkbart segare efter SP2 installation.

1)Vad är segare? uppstarten, när du använder vissa program, nåt annat?
2)Har du installerat några nya program efter SP2? Kanske program som går igång varje gång datorn startar?
 
Diiva skrev:
1)Vad är segare? uppstarten, när du använder vissa program, nåt annat?
2)Har du installerat några nya program efter SP2? Kanske program som går igång varje gång datorn startar?

Har samma program som innan installationen. Varje programstart går långsammare. Och uppstarten är betydligt låmgsammare. Ibland när man startar ett program så stannr bara allt upp, och inget händer på ett bra tag.
 
sjost skrev:
Har samma program som innan installationen. Varje programstart går långsammare. Och uppstarten är betydligt låmgsammare. Ibland när man startar ett program så stannr bara allt upp, och inget händer på ett bra tag.

Du kör inte möjligtvis Norton Antivirus? Det ska tydligen inte gilla SP2.
 
efter att jag installerat (och avinstallerat) sp2 så är datorn segare än asfalt vid uppstart.
det tar 10 minuter (!) för datorn att komma igång och den jobbar hårt som f*n.

och nej, jag har inte nortons antivirusprogram...
 
SP2 är kass

Försökte instalera sp2 med cd som jag fick med pc för alla och det stannade halvvägs och det var nära att burken krachade totalt, var tvungen att ta bort skiten. Tur att man gjorde backupp av foton som jag har taget med min digitalkamera och har annan dator oxå.
 
Re: SP2 är kass

Joi skrev:
Försökte instalera sp2 med cd som jag fick med pc för alla och det stannade halvvägs och det var nära att burken krachade totalt, var tvungen att ta bort skiten. Tur att man gjorde backupp av foton som jag har taget med min digitalkamera och har annan dator oxå.

Om du inte vill köra SP2, se till att patcha upp alla fixar var för sig istället, SP2 har knappt några features utan det är just en bugfix och säkerhets service pack. Brandväggen etc kan du slå av.

Edit: Kommentar, jösses vilket språk: "SP2", "patcha upp", "fixar", "features", "service pack". Datorslang och svengelska blandat.
 
De två vanligaste orsakerna till att en dator plötsligt blir mycket långsammare efter en installation eller annan förändring:

- Hårddisken är nästan full och/eller kraftigt fragmenterad.

- Mängden primärminne (RAM) ligger på gränsen eller under vad installerade program kräver.

1. Kolla hur mycket minne datorn har och hur mycket som används (tryck shift-ctrl-Esc, välj "Performance"-fliken). I rutan "Fysiskt minne" visas bl a totalt minne och tillgängligt. Om tillgängligt ligger under 100.000 KB kan det vara läga att plugga i lite mer minne i maskinen. Absolut minst 256 MB i maskinen men helst 512 MB. Kör man mycket minneskrävande saker som t ex PS kan det vara meningsfullt med 1024 MB eller mer.

2. Kolla hur mycket ledigt utrymme det finns på disken. Om det bara finns ett par GB eller ännu mindre ledigt är det troligt att disken är kraftigt fragmenterad. Frigör utrymme genom att kopiera till annan disk eller radera filer så att du har minst 20% ledigt utrymme. Kör defragmentering (finns under startmenyn, Tillbehör, Systemverktyg, DiskDefragmentering)

Naturligtvis finns det andra orsaker till att en dator kan bli långsam, men detta är de absolut vanligaste.
 
o-laser skrev:
Du kör inte möjligtvis Norton Antivirus? Det ska tydligen inte gilla SP2.
Beror i så fall på vilken version. Den senaste versionen (2004) märker själv när SP2 är installerat och uppgraderar sig via Live Update för att passa med Security Center i SP2. Hur det är med äldre versioner vet jag inte.
 
jag faller inte in i någon av alla uppräknade exempel...

finns det ingen datorguru som kan tala om varför min dator blev så extremt megaseg vid start och dessutom lägger ner totalt om jag pluggar in något under gång.
usb eller firewire spelar ingen roll... faktum är att det räcker med att dottern stänger av skrivaren så hänger sig datorn.

edit: glömde säga att jag genast avinstallerade sp2
 
Det pratades tidigare i tråden om brandväggar, jag har installerat sygate och nu får jag en massa portscans (från samma ip). Vad kan jag göra åt detta?

är det nåt att oroa sig för?
 
Estethia skrev:
tala om varför min dator blev så extremt megaseg vid start och dessutom lägger ner totalt om jag pluggar in något under gång.
usb eller firewire spelar ingen roll... faktum är att det räcker med att dottern stänger av skrivaren så hänger sig datorn.
Är absolut ingen Guru, men det låter ju som att du har problem med USB-drivrutiner.

Starta datorn utan några USB-enheter anslutna.
Gör sedan detta för att rensa bort drivrutinerna för icke anslutna USB-enheter.
Dvs:

Öppna ett kommandofönster (Startmenyn, Kör, skriv cmd, tryck "Ok")
Skriv kommandot:

set devmgr_show_nonpresent_devices=1

därefter i samma kommandofönster:

devmgmt.msc

Då startar Device Manager men med skillnaden att du kan ta fram alla installerade drivrutiner, även för enheter som inte är anslutna. Kryssa för denna:
 

Bilagor

  • devmanmeny.gif
    devmanmeny.gif
    6.1 KB · Visningar: 265
Senast ändrad:
och skrolla ner till "Universal Serial Bus controllers" och avinstallera de som är gråa (högerklicka och välj "Uninstall"):
 

Bilagor

  • devmanusb.gif
    devmanusb.gif
    6 KB · Visningar: 265
Därefter installerar du en enhet i taget enligt dess instruktioner.
När man pluggar i en ny enhet tar det en stund för Windows att hitta och installera drivrutinerna. Ta därför bara en enhet i taget och vänta till den är färdiginstallerad innan nästa enhet ansluts.

OBS! Du gör detta på egen risk ;)))
 

Bilagor

  • cave_man_2[1].gif
    cave_man_2[1].gif
    6.2 KB · Visningar: 262
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.