Annons

Windows XP service pack 2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag installerade SP2 nyligen. Tog en dryg timme trots bredband ;-)
Jag använder inte MS brandvägg utan någon som följde med hemdatorpaketet, Norman.
För mig funkar datorn utan problem.
 
o-laser skrev:
Annars är det brandväggen som är bra för dom som inte har extern brandvägg/router.
...en liten anmärkning i all välmening för att undvika missförstånd. En router har inte till huvuduppgift att skydda.

Om jag hade kört XP hemma så hade jag nog gjort uppdateringen av säkerhetsskäl även om jag har hört om prestandaförsämringar.

Om man tillhör kategorin som har en massa program installerade så bör man kolla upp eventuella konflikter först.

Jag vet flera mjukvaruföretag som inte vågat göra uppdateringen än. De vill inte riskera att saker börjar att strula.
 
Om man inte har kört windos update regelbundet så bör man nog förr eller senare köra in SP2. Det är aboslut inte bara för att få tex en bättre brandvägg eller popup-stopparen som man kör in Sp2. Utan för att få en samlade uppdatering av windows (buggfixar, säkerhetsfixar, nya små ändringar etc)

Du kan få bättre brandvägg gratis. Använder man Internet explorer (IE) så är det ändå så illa så SP2 räcker inte. Det finns andra webbrowser som: Opera, firefox som stoppar popup och har betydligt bättre säkerthet och funktioner vid surfning än IE.

Sp2 bestå av säkerhetsuppdateringar, buggfixar och allt annat som gått att få hem via update. Dessutom har det tillkommit lite nya saker som säkerhetscenter.

Det bör påpekas att många haft/fått problem efter instalation av sp2. Vill du vänta, så bör du först sluta använda IE och Outlook, ha en bra brandvägg installerad (finns massa gratis) och antivirus program som uppdateras ofta.
 
jpersson skrev:
...en liten anmärkning i all välmening för att undvika missförstånd. En router har inte till huvuduppgift att skydda.

Om jag hade kört XP hemma så hade jag nog gjort uppdateringen av säkerhetsskäl även om jag har hört om prestandaförsämringar.

Om man tillhör kategorin som har en massa program installerade så bör man kolla upp eventuella konflikter först.

Jag vet flera mjukvaruföretag som inte vågat göra uppdateringen än. De vill inte riskera att saker börjar att strula.

Om brandväggen i Win XP SP2 gör att du inte kan köra alla program, stäng helt enkelt av brandväggen, då har du i allafall fixat alla buggarna. Sen kan man läsa på hur man ska konfigurera brandväggen så att man kan köra alla program igen.

Kör man en router med ipadressöversättning (finns det andra?) är man rätt säker, datorerna på hemmanätverket har ju då ingen extern ipadress.
NAT...
 
o-laser skrev:
Kör man en router med ipadressöversättning (finns det andra?) är man rätt säker, datorerna på hemmanätverket har ju då ingen extern ipadress.
NAT...
Jag är rädd att du missade min poäng. Min poäng var att man inte ska skaffa sig en router för att skydda sig även om det kan vara en trevlig fitjur. Man ska skaffa sig en router för att routra trafik. Vill man hålla sin dator säker är det bättre att hålla sin dator uppdaterad med Windows Update, Microsofts egna och fullt tillräckliga brandvägg och ett uppdaterat virusskydd.

Vad gäller nätverk, routrar, NAT och annat så ska vi kanske lämna det utanför diskussionen. Jag nöjer mig att säga att jag inte riktigt håller med dig. Om vi ska fortsätta längre in i ämnet så kommer vi in på tekniska detaljer som inte rör Windows XP service pack 2.
 
Norton Ghost 2003

Köp Norton Ghost 2003 och era bekymmer är över gällande virus och annat otyg.

Gör en backup av C: och lägg på en annan partition, spar även era egna personliga filer där.

Sedan Windows krånglar om de så nu gäller virus, drivrutiner, exe-filer eller annat så på några minuter har ni en fungerande dator igen när ni kopierar över C: med backupen. Era personliga filer är orörda eftersom de inte ligger på C:.

Har haft dator sedan runt -86 och inte kommit över ett nyttigare program än detta.

Sov tryggt skaffa Ghost :)
 
Re: Norton Ghost 2003

Razorback skrev:
Köp Norton Ghost 2003 och era bekymmer är över gällande virus och annat otyg.

Gör en backup av C: och lägg på en annan partition, spar även era egna personliga filer där.

Sedan Windows krånglar om de så nu gäller virus, drivrutiner, exe-filer eller annat så på några minuter har ni en fungerande dator igen när ni kopierar över C: med backupen. Era personliga filer är orörda eftersom de inte ligger på C:.

Har haft dator sedan runt -86 och inte kommit över ett nyttigare program än detta.

Sov tryggt skaffa Ghost :)

Ghost är för övrigt perfekt om man ska bygga två eller flera likadana datorer. Bygg en dator med windows och alla program installerade och klara, Ghosta till x antal hårddiskar, flytta hårddiskarna till de olika datorerna. Klart!
 
Hansi skrev:
Detta fixas också enkelt med hjälp av ett reghack.

[HKEY_CLASSES_ROOT\.nef\ShellEx\{BB2E617C-0920-11d1-9A0B-00C04FC2D6C1}]
@="{3F30C968-480A-4C6C-862D-EFC0897BB84B}"
En kanske korkad fråga från en total user: Jag har tyskt windows och tyskt sp2. Kan samma användas? Och (nu kommer det verkligt korkade): Var skall jag klistra in detta?
 
Bibi skrev:
En kanske korkad fråga från en total user: Jag har tyskt windows och tyskt sp2. Kan samma användas? Och (nu kommer det verkligt korkade): Var skall jag klistra in detta?

Inte klistra. Du skall skapa en fil som heter tex nef_thumbfix.reg och den skall innehålla följande

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.nef\ShellEx]

[HKEY_CLASSES_ROOT\.nef\ShellEx\{BB2E617C-0920-11d1-9A0B-00C04FC2D6C1}]
@="{3F30C968-480A-4C6C-862D-EFC0897BB84B}"

När du har den filen så dubbelklickar du på den och svara ja på frågan i dialogrutan som dyker upp. ShellEx och dess värde läggs till nyckeln .nef i Windowsd registry. Lätt som en pannkaka. Och eftersom tyskland aldrig fick världsherravälde så är Windows registry helt engelskspråkigt. Du kan lugnt göra detta i din tyska windows.
 
Bibi skrev:
Tusen tack för det, Kristofer! En fråga till bara: Var skall denna av mig skapade fil finnas?

Det saknar betydelse. Skapa den där det känns bäst. När du sedan dubbelklickar på den så skrivs filens värden in i registret.
 
Usch, usch, usch, nu känner jag mig verkligt dum och tror jag faktiskt sitter och rådnar vid datorn. Jag har ju ingen aning om med vilket program jag skall göra detta. Jag kan ju inte bara skapa en fil så där hur som helst utan att göra det med ett program...
 
notepad går bra. du kan högerklicka på tex skrivbordet, akta så du inte repar det bara, och välja Neue => Text dokument, ge det ett namn och klipp och klistra in det jag tidigare skrev i denna tråd. Spara och stäng. Klart att dubbelklicka.
 
Oje oje, det här blir ju bara värre. Jag gjorde som du sade och det går hur bra som helst att dubbelklicka på det och öppna och så är det inte mer med det. Ingen fråga dyker upp.
 
Senast ändrad:
Fortfarande inga thumbnails, dock, trots att den äsger sig ha satt det i registreringen. Nu skiter jag snart i det här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.