Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows XP service pack 2

Produkter
(logga in för att koppla)
SP2 SUGER!!!!

Min granne instalerade det på sin dator och det knäckte minst 2 program så han har fått formatera om datorn 5 gånger efter det och nu har han fått den att fungera ingen men han tänker inte prova att instalera det ingen på lång tid och jag vågar ej tästa häller...

Man vet ju aldrig vad som händer
 
"FERRARI-BILAR SUGER!! Min kompis blev påkörd av en röd Ferrari när han skulle gå över gatan här om dagen. Bilen knäckte två tår på honom. Ferrari är verkligen en helt värdelös bil."

Suck liksom...
 
Re: SP2 SUGER!!!!

Ponas skrev:
Min granne instalerade det på sin dator och det knäckte minst 2 program så han har fått formatera om datorn 5 gånger efter det och nu har han fått den att fungera ingen men han tänker inte prova att instalera det ingen på lång tid och jag vågar ej tästa häller...

Man vet ju aldrig vad som händer

Att program slutar fungera brukar bero på brandväggen. Om man inte orkar konfigurera den så kan man enkelt stänga av den men då är man oskyddad mot angrepp, utom de problem SP2 fixat förstås.

Att formattera om hårddisken för att två program inte fungerar som dom ska låter väldigt drastiskt, och löste som noterat inte heller problemet. Nästan som att köpa ny bil för att bilradion inte funkar, men bilen kanske var risig så att det var dags ändå?

Om du inte vill använda SP2 och samtidigt vill kunna surfa måste du skaffa en annan brandvägg, annars är det bara en tidsfråga innan den tas över av spammare, DOSare eller andra ligister.
 
Förra helgen så formaterade jag om min dator (eftersom det va dags - inte för att den krånglade eller nåt sånt).

Jag ominstallerade XP helt rent, installerade SP2 (som jag redan laddat hem och lagt på en annan hårddisk). Installerade Nod32 (antivirus) och en bra brandvägg.

SEN kopplade jag in nätverks-sladden!

Min dator har ALDRIG varit så snabb som den är nu. Inga problem whatsoever... *thumbs up*
 
bäst är ju att ha göra nåt i den här stilen:

  • partionera hårddisken, använd 'c:' som system, runt 5-15 GB
  • installera XP med SP2 redan i sig, sk 'slipstreamat'
  • installera brandvägg/antivirus, t.ex. 'Norton Internet Security'
  • kör 'Windows Update'
  • Fixa till systemet med drivrutiner och inställningar
  • gör en system-backup av c: till en fil på en annan enhet med t.ex. 'Norton Ghost'.
  • installera dina program

kraschar c: har du en backup. gör gärna flera så har du från olika tillfällen.
 
elohim skrev:
bäst är ju att ha göra nåt i den här stilen:

  • partionera hårddisken, använd 'c:' som system, runt 5-15 GB
  • installera XP med SP2 redan i sig, sk 'slipstreamat'
  • installera brandvägg/antivirus, t.ex. 'Norton Internet Security'
  • kör 'Windows Update'
  • Fixa till systemet med drivrutiner och inställningar
  • gör en system-backup av c: till en fil på en annan enhet med t.ex. 'Norton Ghost'.
  • installera dina program

kraschar c: har du en backup. gör gärna flera så har du från olika tillfällen.

Varför partitionera?

Ryker windows måste man ju ändå installera om alla program.

Istället för att formatera om en partition raderar man förslagsvis allt utom "Data"-mappen (eller var man nu lägger allt viktigt) och My Documents.

Då slipper man storleksbegränsningarna som partionerna har.

Om man ska installera om Windows XP har man knappast Windows med SP2 redan i sig men det är rätt tänkt.

Men ska du verkligen lägga på drivrutiner så sent? Då missar du ju poängen med att ge windows update en chans att lägga på drivrutinerna? De är ofta bättre och nyare en dom man fick till hårdvaran.

Ett tillägg till listan: Programmen som installerats måste också patchas. Exempel: Jpegvirussvagheten som finns i massor med program.

Ett annat tillägg, om man nu ska rensa datorn totalt är det ett bra tillfälle att göra en Biosuppgradering, sånt kan vara lite otäckt om datorn är full med viktiga saker.
 
o-laser skrev:
Varför partitionera?

Ryker windows måste man ju ändå installera om alla program.

Istället för att formatera om en partition raderar man förslagsvis allt utom "Data"-mappen (eller var man nu lägger allt viktigt) och My Documents.

Då slipper man storleksbegränsningarna som partionerna har.

Om man ska installera om Windows XP har man knappast Windows med SP2 redan i sig men det är rätt tänkt.

Men ska du verkligen lägga på drivrutiner så sent? Då missar du ju poängen med att ge windows update en chans att lägga på drivrutinerna? De är ofta bättre och nyare en dom man fick till hårdvaran.

Ett tillägg till listan: Programmen som installerats måste också patchas. Exempel: Jpegvirussvagheten som finns i massor med program.

Ett annat tillägg, om man nu ska rensa datorn totalt är det ett bra tillfälle att göra en Biosuppgradering, sånt kan vara lite otäckt om datorn är full med viktiga saker.

Tanken med partionera är ju att man slipper formatera om hela hårddisken alt. slipper spara alla 'datafiler' för att installera om (vilket tar mkt längre tid än att skriva över partitionen med backupen.

Kör man en backup behöver man ju inte installera om alla program, då har man ju backupen att falla tillbaka på. Windows pajar lättare än en hårddisk..

Och om man ska installera om XP så är det väl bäst att göra det med SP2 redan i sig? Det är skillnad på att göra en sån installation och att installera SP2 efter XP-installationen.

Angående drivrutiner så förstår jag inte vad du menar riktigt. Windows installeras ju med drivrutiner som (förhoppningsvis) fungerar. Windows update har kanske en del uppdateringar för hårdvaran, och vissa gånger laddar man ju hem nyaste drivrutinerna från tillverkaren.

Jpeg-viruset du nämner gäller är skyddat i och med SP2.

Angående BIOS-uppdatering; det finns ju ingen anledning att uppdatera BIOS om man inte har några problem. Om man ändå bestämmer sig för detta så är det ingenting som påverkar informationen på hårddisken.
 
elohim skrev:
Tanken med partionera är ju att man slipper formatera om hela hårddisken alt. slipper spara alla 'datafiler' för att installera om (vilket tar mkt längre tid än att skriva över partitionen med backupen.

Kör man en backup behöver man ju inte installera om alla program, då har man ju backupen att falla tillbaka på. Windows pajar lättare än en hårddisk..

Och om man ska installera om XP så är det väl bäst att göra det med SP2 redan i sig? Det är skillnad på att göra en sån installation och att installera SP2 efter XP-installationen.

Angående drivrutiner så förstår jag inte vad du menar riktigt. Windows installeras ju med drivrutiner som (förhoppningsvis) fungerar. Windows update har kanske en del uppdateringar för hårdvaran, och vissa gånger laddar man ju hem nyaste drivrutinerna från tillverkaren.

Jpeg-viruset du nämner gäller är skyddat i och med SP2.

Angående BIOS-uppdatering; det finns ju ingen anledning att uppdatera BIOS om man inte har några problem. Om man ändå bestämmer sig för detta så är det ingenting som påverkar informationen på hårddisken.

Om man inte precis just har köpt Windows XP är sannolikheten att ha ett Windows XP med SP2 rätt liten.

Vad menar du med att spara 'Datafilerna'? Dom ligger väl bra i Datamappen? Finns ingen anledning att flytta på dom bara för att man vill göra en ren windowsinstallation? Rensa allt annat bara.

Jpegviruset kom efter SP2 och gäller inte bara Windows utan även många program som visar bilder. Tex MS Office och Nikon PictureProject.

Ok, jag förstår att du gillar partitioner för att lägga data i, hårdisk är billigt så man kan göra som man vill, jag ser fördelar med ditt sätt. Jag har alla viktiga data på en separat dator tom. Men du gör alltså en backup av hela partitionen med alla programmen installerade, det blir kanske lite mycket men som du sa, man kan ju ta en backup innan programmen installerats också.

Nåväl, mina sista två datorer har jag kört XP på sedan XP kom ut utan ominstallation så problemet är lite hypotetiskt. Den äldre har aldrig kraschat och den här har kraschat 3 gånger på 18 månader, det var länge sedan nu så det var troligtvis någon drivrutin som blev uppgraderad.
 
o-laser skrev:
Om man inte precis just har köpt Windows XP är sannolikheten att ha ett Windows XP med SP2 rätt liten.

Vad menar du med att spara 'Datafilerna'? Dom ligger väl bra i Datamappen? Finns ingen anledning att flytta på dom bara för att man vill göra en ren windowsinstallation? Rensa allt annat bara.

Jpegviruset kom efter SP2 och gäller inte bara Windows utan även många program som visar bilder. Tex MS Office och Nikon PictureProject.

Ok, jag förstår att du gillar partitioner för att lägga data i, hårdisk är billigt så man kan göra som man vill, jag ser fördelar med ditt sätt. Jag har alla viktiga data på en separat dator tom. Men du gör alltså en backup av hela partitionen med alla programmen installerade, det blir kanske lite mycket men som du sa, man kan ju ta en backup innan programmen installerats också.

Nåväl, mina sista två datorer har jag kört XP på sedan XP kom ut utan ominstallation så problemet är lite hypotetiskt. Den äldre har aldrig kraschat och den här har kraschat 3 gånger på 18 månader, det var länge sedan nu så det var troligtvis någon drivrutin som blev uppgraderad.

Nu har du nog fått några saker om bakfoten.

Först och främst tog jag upp mina ideer kring vad som jag tyckte skulle vara bäst - givetvis måste man ha windows XP med SP2 för att göra så (vilket jag anser är bäst). Man måste ha en dator också =)

Att spara det där med datafilerna var det du som skrev. Spara det som sparas behövs, givetvis.

Att jpeg-viruset kom efter SP2 - men vilken tur att säkerhetsluckan fixades till i och med SP2 då. Ett säkerhetshål (som man ofta använder sig av när man gör virus) behöver ju nödvändigtvis inte komma före ett åtgärdande.
Sedan kan man inte säga hur det viruset påverkar programmet, för det påverkar själva systemet, i detta fall Microsofts GDI-drivrutiner som har hand om all visning av jpeg bilder i hela operativsystemet.

Backup av hela c: blir ju kanske stor, ja, beroende på vad man menar med stort. Har man en 120 GB hårddisk och gör du en partition c: på 15 GB (varav använder kanske 10) och en partition d: på runt 100 GB så blir backupen komprimerad runt 5 GB. Det kanske det kan vara värt. Du har ändå 95 GB kvar att leka med.
 
o-laser skrev:
Om man inte precis just har köpt Windows XP är sannolikheten att ha ett Windows XP med SP2 rätt liten.
Det är relativt enkelt att skapa en ny bootbar WinXP CD med SP2 inbakad.

Men det förutsätter förståss att man laddar hem en komplett SP2, runt 270 MB, från Microsoft.

Se t ex här hur man gör.

Edit: här beskrivs själva inbakandet av SP2 (slipstreaming). Länkan ovan visar endast hur man bränner en bootbar CD.
 
elohim skrev:
Nu har du nog fått några saker om bakfoten.

Att jpeg-viruset kom efter SP2 - men vilken tur att säkerhetsluckan fixades till i och med SP2 då. Ett säkerhetshål (som man ofta använder sig av när man gör virus) behöver ju nödvändigtvis inte komma före ett åtgärdande.
Sedan kan man inte säga hur det viruset påverkar programmet, för det påverkar själva systemet, i detta fall Microsofts GDI-drivrutiner som har hand om all visning av jpeg bilder i hela operativsystemet.


I så fall är kanske din svenska SP2 annorlunda än den engelska. Min XPSP2 är daterat 2004-08-02. Virusfixen (MS04-028) kom 2004-09-14.

Tyvärr är fixen inte listad bland fixarna i SP2

http://support.microsoft.com/?kbid=811113

Hoppas jag har fel för buggen är allvarlig.

Tyvärr har många (exempelvis Nikon) kopierat ms dll för jpeg så att även om du fixar XP används kopian.

Det finns en jpegvirusscanner du bör köra om du tror att det räcker med att lägga på SP2.

Korrigering: Scannern detekterar inte virus utan kod som kan infekteras av viruset. Ska man vara korrekt är det inte heller ett virus utan en trojan.
 
Senast ändrad:
müsli skrev:
Det är relativt enkelt att skapa en ny bootbar WinXP CD med SP2 inbakad.

Men det förutsätter förståss att man laddar hem en komplett SP2, runt 270 MB, från Microsoft.

Se t ex här hur man gör.

Edit: här beskrivs själva inbakandet av SP2 (slipstreaming). Länkan ovan visar endast hur man bränner en bootbar CD.

Det där låter kanon, borde funka på upgradevarianten också.
 
Litar väl tillräckligt mycket på microsoft..

Säkerhetsuppdateringen för GDI+ för september 2004 åtgärdar nyupptäckta problem i tekniken för behandling av JPEG. Det här problemet berör programvara som innehåller funktioner för det här bildformatet.

Windows XP Service Pack 2 (SP2) berörs inte av problemen med GDI+ och om du installerar Service Pack 2 för Windows XP undviker du att problemen med GDI+ uppstår i berörda Microsoft-utvecklingsverktyg och Microsoft-bildhanteringsprogram.

..enligt MS Windows Update-sida.

Förresten så har jag inte ett svenskt XP.
 
Jag tryckte in SP2 för någon vecka sen, har fungerat klanderfritt så långt sånär som att den ändrade på någon inställninge i antingen WMP eller MSN Messenger. Inget viktigt iaf.
 
o-laser skrev:

Då slipper man storleksbegränsningarna som partionerna har.

Vilka begränsningar menar du? Att i windows inte går att ha hur stora partitioner som helst? Med andra externa program så finns väl inte de begränsningar? Jag vill minnas att tex PM tillåter större partitioner än det som windows tillåter och det utan problem, men jag kan minnas fel.

Ang partitioner...
Det är lite smaksak i det hela. Personligen föredrar jag följande:
tilldela windows en partition på ett par gig, där det enda jag installerar är windows och inget annat! Har en annan partition där alla program installeras och ev en partition för lagring osv efter behov.
Fördel: om windows tjafsar, eller om man vill göra en ren installation, eller att plötsligt datorn startar inte upp och alla andra scenario min paranoida fantasi kan måla upp, formatera windows partitionen i dos och man är helt säker på att man förlorar inget av sin lagring, eller de saker som man har glömt och råkat spara på sin windowspartition.
Det finns tillfällen där en formatering hjälper, då vill jag helst inte ha annat än windows på den partitionen, men smaksak som sagt.
 
Diiva skrev:
Vilka begränsningar menar du? Att i windows inte går att ha hur stora partitioner som helst? Med andra externa program så finns väl inte de begränsningar? Jag vill minnas att tex PM tillåter större partitioner än det som windows tillåter och det utan problem, men jag kan minnas fel.

Ang partitioner...
Det är lite smaksak i det hela. Personligen föredrar jag följande:
tilldela windows en partition på ett par gig, där det enda jag installerar är windows och inget annat! Har en annan partition där alla program installeras och ev en partition för lagring osv efter behov.
Fördel: om windows tjafsar, eller om man vill göra en ren installation, eller att plötsligt datorn startar inte upp och alla andra scenario min paranoida fantasi kan måla upp, formatera windows partitionen i dos och man är helt säker på att man förlorar inget av sin lagring, eller de saker som man har glömt och råkat spara på sin windowspartition.
Det finns tillfällen där en formatering hjälper, då vill jag helst inte ha annat än windows på den partitionen, men smaksak som sagt.

Jag tror det är avhandlat ovan.

En partition har en bestämd storlek vilket en mapp givetvis inte har. Alltså slipper man risken att en partition blir full alternativt onödigt outnyttjad.

Men som sagt, det är fritt att göra som man trivs med. Hårddisk är billigt.
 
Har du kört scannern? :)
Vilken scanner, om det är GDI-scannern du menar så ja, den körde jag både innan och efter.

Canonscannern funkar perfekt även om Vuescan på Minoltan är lite kinkigt ibland. Men det är 1000ggr bättre än Minoltas egen mjukvara vilken inte fungerar med den USB-kontrollern som sitter på moderkortet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.