Annons

Weee! beställt ny kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Jag kan ju inte låta bli.

Jag beställde nyss en 20D med 2GB minne och en EF 50 lins + UV-filter. Allt från technikDirekt i tyskland.

Jag postar det här eftersom jag är ju ivrig att dela med mig plus att jag vet att folk är intresserade av hur det går med beställningar från utlandet. Jag fortsätter posta händelser så fort något händer.. jag har fått en orderbekräftelse. *väntar ivrigt*
 
Det är en härlig kamera. älskar min jag som amatör kan ta otroliga bilder, vad är uv filter bra för??
 
UV filter använder många för att skydda linsen vilket är mitt syfte också. UV filtret tar bort de ultravioletta strålarna vilket ger något klarare färgtoner i bilden.

Kul att någon svarade... 1 av 78 :) tack :D
 
Jag använder UV filtret främst som en billig försäkring... ett repat filter är billigare än en repad lins. :)

Edit: ingen panik alla på en och samma gång! ;)
 
Grattis till din nya kamera, Stellan!

Men varför ett UV-filter? Det försämrar ju objektivets prestanda. Det är som att köpa en Ferrari och sedan alltid köra omkring med husvagn.

Skaffa ett original motljusskydd. Det skyddar ganska bra mekaniskt och förbättrar dessutom bilderna.

/m
 
Mikaelb skrev:
Grattis till din nya kamera, Stellan!

Men varför ett UV-filter? Det försämrar ju objektivets prestanda. Det är som att köpa en Ferrari och sedan alltid köra omkring med husvagn.

Skaffa ett original motljusskydd. Det skyddar ganska bra mekaniskt och förbättrar dessutom bilderna.

/m

Tack alla, KG. Jag vet att jag blir nöjd, jag tror jag har läst alla inlägg angående 20D, även det jag kunnat hitta om objektivet jag valt samt spanat in ett hundratal bilder med det objektivet. Jag valde ett 1.4. av flera anledningar :)


Mikael
Jag kommer att köpa till ett motljusskydd lite senare. Det kostar ju ändå 3-400 pix för en plastbit ;)

Jag känner behov av ett filterskydd då jar har 2 st småbarn som garanterat kommer vara där och kladda varje gång jag håller i kameran. Då känns det inte lika mycket i plånboken om det skulle hända något. :)
 
Mikaelb skrev:
varför ett UV-filter? Det försämrar ju objektivets prestanda


Tråden jag länkade till handlar visserligen om just UV/Skyfilters vara eller inte vara som skydd, men vet du nåt ställe med bildexemepel på hur mycket ett filter försämrar prestandan?

På en övning jag var på sa Göran Segeholm att ett 30000 kronors objektiv fick prestanda som ett 10000 kronors... eller nåt åt det hållet, men finns det exempel!? Även filter kan väl vara av olika kvalitet.

En spräckt lins ger trista bilder. I exemplet ovan hade dagen (Norges Nationaldag i arla morgonstund) definitivt varit förstörd om inte UV-filtret tagit smällen...
 
HDFS) (KGS skrev:
Tråden jag länkade till handlar visserligen om just UV/Skyfilters vara eller inte vara som skydd, men vet du nåt ställe med bildexemepel på hur mycket ett filter försämrar prestandan?

På en övning jag var på sa Göran Segeholm att ett 30000 kronors objektiv fick prestanda som ett 10000 kronors... eller nåt åt det hållet, men finns det exempel!? Även filter kan väl vara av olika kvalitet.

En spräckt lins ger trista bilder. I exemplet ovan hade dagen (Norges Nationaldag i arla morgonstund) definitivt varit förstörd om inte UV-filtret tagit smällen...

Man kanske ska göra ett litet test :)
 
JohnE. skrev:
Det är en härlig kamera. älskar min jag som amatör kan ta otroliga bilder, vad är uv filter bra för??

Tappade kameran rakt i asfalten, hade lärt mig att ha UV/Skylight på i alla lägen (det här var mitt i natten), UV-filtret gick i 1000 bitar men inte ett märke på telezoomen sånär på en ojämnhet i gängan.

Jag har dock råkat ut för ökad vinjettering i vissa lägen :-(
 
HDFS) (KGS skrev:
På en övning jag var på sa Göran Segeholm att ett 30000 kronors objektiv fick prestanda som ett 10000 kronors... eller nåt åt det hållet, men finns det exempel!? Även filter kan väl vara av olika kvalitet.

Ha ha. Jag har inget 30.000-kronorsobjektiv, så det vet jag faktiskt inte.

Det jag sa var att det är dumt att använda filter som objektivskydd när man plåtar i studio, i synnerhet om man lagt ner pengar på ett fint objektiv. Filter kan försämra bildkvaliteten märkbart. Hur mycket beror på ljussituationen och filtrets skick.

Jag brukar ofta skruva bort skyddsfiltret även ute på fältet när jag plåtar under ordnade former – i synnerhet i motljus. När det är bråttom och hetsigt och jag ofta byter objektiv sitter UV-filtren däremot alltid på.
 
tss... jorå du drog nån jämförelse om hur kraftigt man devalverade sin fina optik...

Nån dag när jag är i form igen ska jag prova om jag kan se nån skillnad med min humbla utrustning...
 
HDFS) (KGS skrev:
tss... jorå du drog nån jämförelse om hur kraftigt man devalverade sin fina optik...

Nån dag när jag är i form igen ska jag prova om jag kan se nån skillnad med min humbla utrustning...

Ja ja, kan väl hända att jag målade ut det en aning. Men det funkade, du mindes det ju. Dessutom är det rätt i princip, även om det naturligtvis inte går att mäta i kronor och ören.

När du testar, plåta i motljus och titta särskilt på kontrasten i bilderna.
 
Jag tänker själv testa när jag väl fått mina prylar.. om si så där en evighet ;)

Blir skillnaden så pass att den stör så lär man sig snart när man inte vill ha det på. Men som skydd är det helt klart overderligt.
 
Klart det är rätt Göran och pedagogiskt uttryckt också. Jag kommer ihåg en hel del från den lilla övningen, trots att jag inte antecknade...

/kg, som borde sova nu...
 
Läste lite tidigare inlägg. Jag har alltid undrat om det är stor skillnad mellan UV och Skylight filter? Vad skiljer dem utöver namnet?

Mvh
@->-beh
 
zlice skrev:
Jag kan ju inte låta bli.

Jag beställde nyss en 20D med 2GB minne och en EF 50 lins + UV-filter. Allt från technikDirekt i tyskland.

Vem kan låta bli? ;-) Beställde själv en 20D med 1GB minne och en EF 50 (dock 1,8) från just TechnikDirekt. Den ordern lade jag den 11 januari och först i förrgår (torsdags), två veckor och en dag efteråt, fick jag besked om att paketet skeppats. Ska tillägga att jag visste om att leveranstiden var ca tre veckor, så jag gjorde det med öppna ögon.

Tänkte bara höra om Du fått höra något om lagerstatus på Din 20D? TechnikDirekt är trevliga, billiga och drar inte pengarna från kontot förrän det är dags, men de har dessvärre inget lagersaldo på sin hemsida (jag fick mejla och höra). Bara så Du vet att det kanske dröjer innan Du får Din nye bäste vän. :-D

(För en tid sedan hade Expert-butiken i Helsingborg inbrott. Prylarna och förövarna fångades in och butiken körde igår en "inbrottsrea" på de stulna prylarna - däribland en 20D. Efter avdragen rabatt låg priset på 14.500 kr - på en litet, men ändå, medtagen 20D. Genom TechnikDirekt får jag nu en splitterny 20D, en EF 50 och ett 1 GB minneskort - för 14.000, inklusive frakt...)


/ Jan K.
 
Priset på Technikdirekts hemsida är väl inkluderad Tysk moms. Är det någon som vet hur mycket den är i procent? Skulle vilja lyfta den iom att jag köper den till en firma.

//Lasse
 
Svar till Lasse

Du kan inte dra av Tysk moms i Sverige. Men om du före köpet meddelar ditt Svenska momsreg.nummer (VAT-nummer) till den tyska firman så levererar dom utan tysk moms, som är 16% (tror jag).
OBS du kan inte dra av 16% utan du drar av c:a 14%.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.