Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Weee! beställt ny kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Weee! beställt ny kamera :)

kiwi skrev:
Vem kan låta bli? ;-) Beställde själv en 20D med 1GB minne och en EF 50 (dock 1,8) från just TechnikDirekt. Den ordern lade jag den 11 januari och först i förrgår (torsdags), två veckor och en dag efteråt, fick jag besked om att paketet skeppats. Ska tillägga att jag visste om att leveranstiden var ca tre veckor, så jag gjorde det med öppna ögon.

Tänkte bara höra om Du fått höra något om lagerstatus på Din 20D? TechnikDirekt är trevliga, billiga och drar inte pengarna från kontot förrän det är dags, men de har dessvärre inget lagersaldo på sin hemsida (jag fick mejla och höra). Bara så Du vet att det kanske dröjer innan Du får Din nye bäste vän. :-D

(För en tid sedan hade Expert-butiken i Helsingborg inbrott. Prylarna och förövarna fångades in och butiken körde igår en "inbrottsrea" på de stulna prylarna - däribland en 20D. Efter avdragen rabatt låg priset på 14.500 kr - på en litet, men ändå, medtagen 20D. Genom TechnikDirekt får jag nu en splitterny 20D, en EF 50 och ett 1 GB minneskort - för 14.000, inklusive frakt...)

/ Jan K.

Jag har haft lite samma tanke som dig. Jag har läst andra forum här på sidan och hört 3-5 veckor så man får väl plågas ett tag.

Jag kommer nog skicka en förfrågan angående lagerstatus runt mitten på veckan. Bara för nyfikenhetens skull och för att pressa på lite. Då kanske dom ser över sina lagerrutiner till slut (om det inte beror på Canons tillverkning vill säga). Beror det inte på Canon så har dom ju helt klart problem med lagret eller sina leveranser vilken gör att dom förlorar massor med pengar. Men det är ju en annan historia :)

Re: Re: Re: Weee! beställt ny kamera :)

zlice skrev:
Jag har haft lite samma tanke som dig. Jag har läst andra forum här på sidan och hört 3-5 veckor så man får väl plågas ett tag.

Jag kommer nog skicka en förfrågan angående lagerstatus runt mitten på veckan. Bara för nyfikenhetens skull och för att pressa på lite. Då kanske dom ser över sina lagerrutiner till slut (om det inte beror på Canons tillverkning vill säga). Beror det inte på Canon så har dom ju helt klart problem med lagret eller sina leveranser vilken gör att dom förlorar massor med pengar. Men det är ju en annan historia :)

Är det alltid så att de leverantörer med bäst pris har sämst leveranstider? Det verkar som dom spekulerar i prissänkningar genom att hålla extremt låga lagernivåer och hålla på ordrarna så länge som möjligt.

Re: Re: Re: Re: Weee! beställt ny kamera :)

iSolen.se skrev:
Är det alltid så att de leverantörer med bäst pris har sämst leveranstider?
Det är inte helt ovanligt, det finns enkla formler för hur man ska få bäst flöde i lagret men när försäljningen kommer explosionsartat så är det grymt svårt att anpassa sig. Blir leveranstiderna alltid så långa så finns det brister i lagerhanteringen :)

Det verkar som dom spekulerar i prissänkningar genom att hålla extremt låga lagernivåer och hålla på ordrarna så länge som möjligt.
Det håller inte i längden eftersom då vänder sig många kunder till konkurenterna, även om det kostar en slant extra.. tid är ofta pengar.
Dålig affärside med andra ord.. eller inkompetens :D

Re: Re: Re: Re: Re: Weee! beställt ny kamera :)

zlice skrev:
Det är inte helt ovanligt, det finns enkla formler för hur man ska få bäst flöde i lagret men när försäljningen kommer explosionsartat så är det grymt svårt att anpassa sig. Blir leveranstiderna alltid så långa så finns det brister i lagerhanteringen :)

Det håller inte i längden eftersom då vänder sig många kunder till konkurenterna, även om det kostar en slant extra.. tid är ofta pengar.
Dålig affärside med andra ord.. eller inkompetens :D

Men så länge som dom har lägst priser lär dom ju få kunder.

Vad jag märkt, inte minst på fotosidan, är att internetkunder fokuserar i denna ordning: Pris, Kvalitet, Leveranstid.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Weee! beställt ny kamera :)

iSolen.se skrev:
Men så länge som dom har lägst priser lär dom ju få kunder.

Vad jag märkt, inte minst på fotosidan, är att internetkunder fokuserar i denna ordning: Pris, Kvalitet, Leveranstid.

Visst ligger det lite i det du säger, som slutkonsument så väntar jag lätt 5 veckor när jag ändå får det 5000 billigare än om jag köper det här i sverige.

Men som företagare är det grymt farligt att tänka på det sättet om man vill tjäna pengar.

Idag fick jag förfrågan om kopia på visakortet vilket jag skickade tillbaka snabbt som tusan :)

Ni som beställt kollinummer på paketet dom skickar, hur formulerar man den frågan på engelska? jag vill också följa paketet på vägen :)
Självklart är jag intresserad av lagerstatus också så hjälp mig gärna formulera mig. Affärsengelska är inte min starka sida ;)

Kanske något i stil med: Do you have any reference number for this order, so I can trace it at UPS? eller vad nu speditören heter...

När vi handlade från Technikdirekt så fick vi ett mail med kollinummer så fort det lämnat dem. Innan dess var det helt omöjligt att få reda på nåt. Jag hade mailkontakt med dem på tisdagen (då vi väntat på en högtalare i ca 1 mån) och då hade de ingen aning om när den kunde tänkas komma. Jag la till en vara (min älskade A85!) till ordern och redan på onsdagskvällen kom mailet med att hela leveransen var packad och skickad. Så antagligen hade högtalaren kommit hem till dem på tis/ons och de skickade den direkt.

När du får ditt kollinummer spårar du den via http://www.dpd.net/track_order/de/index.html ända tills den kommer till Sverige, då går det fortast med www.posten.se den tyska sidan uppdateras även på de svenska registreringarna men inte så fort.

Fia-Mia skrev:
När vi handlade från Technikdirekt så fick vi ett mail med kollinummer så fort det lämnat dem. Innan dess var det helt omöjligt att få reda på nåt. Jag hade mailkontakt med dem på tisdagen (då vi väntat på en högtalare i ca 1 mån) och då hade de ingen aning om när den kunde tänkas komma. Jag la till en vara (min älskade A85!) till ordern och redan på onsdagskvällen kom mailet med att hela leveransen var packad och skickad. Så antagligen hade högtalaren kommit hem till dem på tis/ons och de skickade den direkt.

När du får ditt kollinummer spårar du den via http://www.dpd.net/track_order/de/index.html ända tills den kommer till Sverige, då går det fortast med www.posten.se den tyska sidan uppdateras även på de svenska registreringarna men inte så fort.

tack.. fick precis mailet :)

Åhhh, då dröjer det inte länge nu då!
Det är så kul att sitta och titta när det närmar sig hemmet...

Fia-Mia skrev:
Åhhh, då dröjer det inte länge nu då!
Det är så kul att sitta och titta när det närmar sig hemmet...

hopsan, min tyska är inte så bra (med andra ord så existerar den inte).

Det är orderbekräftelsen jag sitter med. Endast ordernummer :(
Vi/jag väntar och ser :D

Jag följer din tråd här med spänning då jag själv beställt en EOS 20D häromdagen från samma ställe.

Har fått ett mail där jag uppmanades att skicka kopia
på Visa kortet.

Hoppas du skriver och talar om hur allt gått.

Kakelgasten skrev:
Jag följer din tråd här med spänning då jag själv beställt en EOS 20D häromdagen från samma ställe.

Du kan även kolla den här tråden om att beställa från Tyskland/Technikdirekt.

Beställde min 20D den 11/1 och fick den igår (31/1). Technikdirekt sade att det var ca tre veckors leveranstid, vilket de ljög om (den kom ju tidigare). ;-)

Har inget ont att säga om Technikdirekt. Har handlat från dom förr - och när produkten var defekt så var det bara att skicka tillbaka den och så kom den en ny (no questions asked) någon vecka senare. Däremot tar det förstås tid, men det är värt att vänta om man (som jag) kan spara många sköna tusenlappar.

Kan tillägga följande också om Technikdirekt: Jag beställde - förutom minneskort, objektiv och kamerahus - även en fjärrutlösare. Denna var restnoterad. Dock fattade Technikdirekt att jag helst ville ha kamerahuset och det andra direkt, så de skickade detta till mig så fort detta var färdigt. På fakturan står det att fjärrutlösaren skickas så snart den är i lager, och då självklart portofritt för mig. Det är schysst!

/ Jan K.

...som önskar att Technikdirekt hade varit bättre på engelska och haft lagerstatus direkt på hemsidan. :)

Ja, de dellevererar och ger fraktfritt på restordern. Jag kunde t o m lägga till en vara på restordern och få den utan frakt. Jag blev jätteförvånad och slog snabbt som ögat till och fick min A85 fraktfritt :)

Kakelgasten skrev:

Har fått ett mail där jag uppmanades att skicka kopia
på Visa kortet.

Hoppas du skriver och talar om hur allt gått.

Precis vad jag gjorde i måndags (31/1). Alltså kopia på visakortet. Vid lunchtid.
Igår vid ca kl 9 fick jag orderbekräftelsen. Jag har inte skickat någon förfrågan än om lagerstatus och eventuellt paketnr. Det får vänta någon dag till, så dom kanske hinner före mig.

Jan.. jag håller med, lagerstatus är ju nästan standard nu för tiden :)

Skönt att höra att felaktiga produkter hanteras smärtfritt också.

Sofia.. smidigt :) jag skulle nog härma dig om jag skrapade fram en massa pengar på trisslott eller liknande. När frakten är 20 euro så tar man ju chansen när man har den.

zlice skrev:
Precis vad jag gjorde i måndags (31/1). Alltså kopia på visakortet. Vid lunchtid.
Igår vid ca kl 9 fick jag orderbekräftelsen. Jag har inte skickat någon förfrågan än om lagerstatus och eventuellt paketnr. Det får vänta någon dag till, så dom kanske hinner före mig.

Jag skickade svar på det mailet jag fick tillsammans med kopia på Visa kortet, vet inte om man skulle göra så?
Har nämligen inte fått någon bekräftelse på det.
Detta var i måndags.

Jaja, man är kanske lite hispig nu...:), men det bjuder jag på...:)

Kakelgasten skrev:
Jag skickade svar på det mailet jag fick tillsammans med kopia på Visa kortet, vet inte om man skulle göra så?
Har nämligen inte fått någon bekräftelse på det.
Detta var i måndags.

Jaja, man är kanske lite hispig nu...:), men det bjuder jag på...:)

Det låter som om du gjort rätt :) du kan varva ner lite nu ;)

zlice skrev:
Det låter som om du gjort rätt :) du kan varva ner lite nu ;)

JAAAAA...det åtråvärda...efterlängtade...orderbekräftelsen har kommit.

Kameran är på väg.

Måste säga att det har gått otroligt "fort".
Gjorde förvisso beställningen 29/1 (lördag), men att den redan är på väg är nästan för bra för att vara sant.
Har förmodligen lyckats tajma in Canons leverans till dom perfekt.

Kakelgasten skrev:
JAAAAA...det åtråvärda...efterlängtade...orderbekräftelsen har kommit.

Kameran är på väg.

Nu ska jag inte vara alltför negativ (Du kanske har rätt), men... en orderbekräftelse är väl inte detsamma som en leveransbekräftelse? Står det "Auftragsbestätigung" eller "Versandinformation" i mejlet? Det sistnämnda är vad Du vill ha.

/ Jan K.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar