Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webbläsaren Firefox 1.0 nu ute...

Produkter
(logga in för att koppla)
Och alla (iaf del allra flesta) dedär sakerna som det står "IE Only" efter är sånt som jag skulle kunna döda för att slippa. Och det gör jag ju åxå. ;-)
Det mesta är ju irriterande jävla trams, rent ut sagt.
Men visst, vill man ha sidor som tonas in och fönster som hoppar och annan dynga så är väl IE bättre då då.

Edit:
Hur är det förresten med PNG-stödet i IE. Har man fixat till så att färgerna visas korrekt ännu? Har de lagt till stöd för alphatransparens?
 
skelett skrev:
max> att klienten accepterar felskrivningar har inte ett jota med standarden att göra. om klienten däremot genererade felmeddelanden vid korrekt syntax eller tolkade korrekt kod fel, DÅ först kan man säga att den inte stödjer standarden. och mej veto har IE inga problem nånstans med korrekt formaterad kod.
Jag håller inte med dig om att det inte har ett "jota med standarden att göra". Tvärtom anser jag, och många andra med mig, att det i högsta grad har med standarden att göra.

Du kan bryta mot standarden antingen genom att:

A) inte klara av saker som standarden kräver du ska klara av.
B) hantera fall som standarden inte tycker är korrekta.

I standarder står ibland hur sådana fall som B skall hanteras men då är det ju ok. När det gäller tex HTML finns en fin DTD för respektive version. Mycket mer entydigt än så är det svårt att göra. Om du inte följer standarden utan börjar hitta på egna saker är du ute på mycket hal is.

Det går ofta utmärkt att skicka in en "draft" som syftar till att utöka en standard om man nu anser att den saknar något.

förstår du vad jag menar med att folk resonerar fel?!
Nej, tycker motsatsen är fallet.
 
En tabell som visar att både Opera och Mozilla har bättre stöd för CSS2 än IE6

http://www.designdetector.com/articles/results.html

Recension av olika browsers
http://www.yourhtmlsource.com/starthere/browserreview.html

Om IE6

"Explorer is an average browser. The interface is still good and it’s relatively speedy when rendering web pages, but its lack of support for CSS specifications that were standardised in 1998 is a huge problem." och vidare "A genuine attempt at CSS-2 support is sadly lacking ..."

Om Firefox

"It is the safest browser available, as it doesn’t contain any of the vulnerabilities that IE has, such as ActiveX components so often used to install spyware on IE-users’ machines." vidare

"Firefox uses the same powerful rendering engine (code named Gecko) which is found in all Mozilla products. This means it has superb support for all those things we web developers love. Its rendering is accurate and fast, and it has advanced stylesheet support up the proverbial ‘wazoo’."

Nå Ilan, vad säger du?
 
Senast ändrad:
skelett skrev:
att klienten accepterar felskrivningar har inte ett jota med standarden att göra.
Anger standarden hur situationer med dessa fel ska hanteras, så följer man ju inte standarden om man inte hanterar det så. Så det KAN höra till standarden. Eller vet du att detta inte finns angivet i standarden?

Sen tycker jag som användare att nog föredrar jag en mer förlåtande browser än att det ska poppa upp felmeddelande då och då.
Firefox borde göra det valbart om det är störande där.

Men är det inte till viss del ställbart i IE hur den ska hantera felaktigheter? Men det kanske bara gäller script-fel.
 
Det är skit samma. Många här är IE frälsta för att de aldrig haft tid att kolla nått annat eller brytt sig om att ta reda på varför tex Firefox inte klarar av vissa funktioner.

FF är skriven med öppenkällkod så man lätt kan hjälpa till att hitta buggar om man kan och är till fördel för att skriva plugin mm. Man har även en insikt i programmet vilket man inte har med IE.

Att sedan IE kan visa lysande text är för mig inte meningsfullt och dessa rutiner önskar jag att jag slapp och jag slipper dem med FF.

Det jag saknar nu är rutiner som inte tillåter eller blokerar text på infobaren, falska adresser och popup on samt och popup on close som ibland bara används för att irritera.

Är det någon som vet hur det gårr för IE och PNG just nu? De hade ju jätte problem förut med detta.
 
Utvecklarlaget bakom Gecko skriver följande:
http://www.mozilla.org/docs/web-developer/upgrade_2.html:
A number of elements and practices considered "standard" among web developers for adding DHTML and/or cross-browser support to their web pages were excluded from the W3C HTML 4.01 and Document Object Model specifications. Tags like <LAYER> and collection of objects like document.layers[], for example, are actually not a part of any web standard. Newer browsers that comply with the W3C web standards, such as the Netscape Gecko™-based Mozilla, Firefox and Netscape 6/7, do not support these proprietary and non-compliant elements.
Jag säger inte att Mozilla, Firefox, osv är perfekta. Dock så har de ett team som testar produkterna enligt publikt tillgängliga testfall och utvecklare som säger vilka standarder de vill följa. Det är, åtminstone i min värld, ett stort steg de tagit.
 
Här är en till svaghet som IE 6 har som FF inte drabbas av lika lätt.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,565666,00.html

Trots att MS känt till denna brist har man ännu int täppt till den och man litar till att andra program skall åtgärda det.

Men det bästa är att skaffa en ad-blocker och se till att aktivera popup blocker för sidor som inte använder popup på ett korrekt sätt.

Popunder är nått som en bra browser inte skall kunna göra eller acceptera. För det är inget som seriösa syslar med.
 
Dags att byta?!

Kommer ihåg ett tillfälle för några år sedan då teamet bakom Opera blev försenade med en version. Deras problem var då inte att implementera standarden utan att också få till alla buggar som Netscape och Microsoft hade gjort till de facto standarder...

Nu är standardiseringsläget betydligt bättre så Operas problem torde vara överspelat.

Själv använder jag Safari på MacOSX och Firefox på WinXP. Och FF har jag faktiskt använt sen de var i version 0.3

Och visst finns det sidor som varken Safari eller FF klarar av. Snubblade senast över en idag. Oftast beror det på activeX men ibland också på att man har skrivit skript i VB (visual basic) som bara hanteras av IE. Eller så har man gjort något som är "lite på gränsen" och sen bara orkat testa i IE.

SAS hemsida har åtminsone tidigare varit ett sådant dåligt exempel.

Varför använder jag då Safari respektive FF. De är snabba. Kan blockera popups (OK det kan IE också nu, men inte då) och Safari har bättre integration med övriga program och OS. FF har en del unika finesser, ex RSS.
 
Vad är det för fel på SAS:s webbsida? Jag var inne och tittade men hittade inga problem. Huvudsidan ser ialla fall exakt lika dan ut med IE och FF här hemma hos mig.

Kan du peka på den sida där problemet ligger så att jag kan se hur det ser ut?

Jag kollade på http://www.sas.se för det var väll den sidan du menade?
 
thunderbird.... men på svenska??

Hej.
Jag laddade ner firefox och thunderbird.
Även en svensk språkfil till thunderbird. Den är installerad i thunderbird, men hur får jag programmet att starta upp med svenska??? Det väljer hela tiden engelska.
På mozillas websida stod ngt om att starta från commandline___?? och lägga till följande: thunderbird -UILocale sv-SE -contentLocale SE

hur gör jag det??

/Jacob vP
 
Om du högerklickar på ikonen som du öppnar programmet med och väljer "egenskaper" så finns det under fliken genväg(?) en rad där det står mål(?). Där står det något i stil med "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe", fast thunderbird istället, såklart. Lägg till -UILocale sv-SE -contentLocale SE efter detta, så borde det funka, om nu det de säger stämmer.
 
Nekomy skrev:
Jag kollade upp det där med PNG. IE kan fortfarande inte visa PNG på ett korekkt sätt.

Här kan ni se skillnaden och för er med bara IE kan jag avslöja att bilderna är transparanta.
http://home.tephras.com/temp/PNG/
http://home.tephras.com/temp/PNG/index2.html

En fråga. Är det någon skillnad på IE för Mac jämfört med versionen för Windows? Kollade in exemplen och det funkade lika bra i både FF/Mac och IE/Mac. Startade sedan PC'n och där funkade det inte i IE, men fortarande i FF.
 
Plugins/Extensions/Tillägg

Efter att jag fått besvara frågan vilka tillägg som är praktiska i ett annat forum (Photo.Net) så tänkte jag tipsa om några tillägg till Firefox som jag har haft nytta av eller tycker är intressanta. Vissa av dem har nämnts tidigare i tråden och nästan finns alla att hämta på Extensionroom där det även går att finna många fler. Nästan lite för många för att det ska vara kul att testa dem alla, så där för tycker jag att det kunde vara på sin plats med denna lista.
  • BBCode - kan vara bra för de som skriver på fotosidan men har svårt med bbcode i foruminläggen. Ger en liten extrameny på högerknappen när man skriver i textareor för att formatera texten.
  • Tabbrowser Extensions - Ett underbart tillägg som utökar "tabbrowsing" i Firefox. Ett absolut måste om man tycker om "tabs".
  • Tabbrowser Preferences - Ger dig ytterligare inställningsmöjligheter för dina "tabs"
  • Adblock - Tidigare nämnt tillägg för att blockera annonser. Specificera de URL:er (eventuellt med matchning via *) för bilder och annat som ska blockeras/gömmas.
  • PrefButtons - Tyvärr vill inte detta tillägg installeras rakt av under Firefox 1.0 men det finns en modifierad version där den inte klagar vid installationen. Högerklicka på menyraden och välj "Anpassa...". Nu kan du dra och släppa nya checkrutor för JavaScript, Java, Bilder, Cookies osv. Personligen tycker jag det är väldigt behändigt att ha en liten ruta för att aktivera/deaktivera Javascript när det behövs eller det är för störande på olika sidor.
  • SpellBound - Stavningskontroll av textareor i formulär. Kan hantera flera språk men är som konstaterats tidigare i en annan tråd inte helt på det klara med särskrivningar då den gärna föreslår sådana när okända sammansatta ord förekommer. Man kan dock lägga till egna ord så har du inga problem med att identifiera särskrivningar bör det lösa sig med tiden... :)
  • http://extensionroom.mozdev.org/list.php/Firefox/all#ieview - Även denna har nämnts tidigare. Inget ont om Internet Explorer, det är bara att jag föredrar en annan webbläsare men till och från stöter man på en sida som är så urbota idiotiskt gjord (läs: inkorrekt konstruerad, felaktig) att den inte funkar med andra läsare. Hur som helst så kommer detta tillägg till pass då. Med extraval på högerknappsmenyn som "View This Page in IE" och "Open Link Target in IE" så finns faktiskt inte mycket anledning till att IE som standardwebbläsare.
  • EditCSS - är ett underbart verktyg för att titta på och ändra i Cascading Style Sheets. Du kan lätt ändra på utseendet på en sida om du tycker att skaparen av sidan har inställningar som inte passar dig.
  • Nuke Anything - ibland vill jag skriva ut en sida men störs av alla menyer runt omkring sidinnehållet, bilder och logotyper som lusar ned sidan. Genom att högerklicka på ett element i sidan (till exempel en tabell, tabellcell eller bild) så kan man välja "Remove this object" och så döljs det.
  • Context Highlight - Visar dina sökträffar med färgmarkeringar
  • jslib - Detta är inte ett tillägg i sig utan ett bibliotek med funktioner som används av några av ovanstående tillägg. Detta måste därför installeras för att de ska funka.
Ytterligare några tillägg som jag använt tidigare är:
  • Cookie Culler - en trevlig liten "kakburk" för att hantera de kakor (cookies) som du har i din webbläsare.
  • FlashBlock - Ersätter alla flashanimationer med en knapp som du måste trycka på för att de ska laddas. Praktiskt ibland när en sajt tar evigheter på sig att ladda bara för att de har några tusen flashanimationer för varje liten bild. Tänk på att ett tillägg kan aktiveras/avaktiveras om man inte ständigt vill ha denna funktionalitet.
  • Image Zoomer - Låter dig halvera/dubbla storleken på bilder i webbläsaren.
  • TinyURL - Enkelt sätt att skapa TinyURLs som kan vara lite behändigare att dela med sig än långa URL:er.
  • Drag and Drop Upload - Ladda upp filer via webbformulär med dra-och-släpp.
Följande tillägg går inte att installera under Firefox 1.0, precis som Prefbuttons ovan, men det går lätt att modifiera dem så att de installeras. Jag har gjort det själv med dem:
  • Download With - Ladda ned filer med externa program till exempel WackGet. Praktiskt med program som kan köa nedladdningar, spara köerna och fortsätta på gamla nedladdningar.
  • FirefoxView - Motsatsen till ieview (se ovan). Kul att ha om man vill komma tillbaka till sin favoritwebbläsare efter ett plågsamt men nödvändigt besök någon annanstans :)
För att modifiera ett paket så att den går att installera under senare version av Firefox än vad programskaparen avsett behövs en texteditor och WinZip eller liknande arkiveringprogram. Ofta är det bara så att programskaparen inte uppdaterat sitt paket efter att ny version släppts.

Ett .xpi-paket är bara en zip-fil, så ladda hem paketet och öppna det med WinZip (döper du om paketet från .xpi till .zip så bör du kunna öppna det direkt med Windows XPs interna zip-stöd). I arkivet finns en fil som heter install.rdf. Kopiera ut denna fil och öppna den. Någonstans står en rad med texten "maxVersion". På denna rad står även en versionssiffra ofta i stil med 0.9 eller 0.10. Ändra denna till 1.0 och spara. Kopiera tillbaka install.rdf i zip/xpi-paketet. Öppna Firefox, välj Verktyg->Tillägg och dra och släpp xpi-paketet till Tilläggs-fönstret. Nu ska tillägget installeras.

Notera att man inte kan göra detta hursomhelst. Det är möjligt att tillägget inte funkar med senare version av Firefox. Det enda man gör nu är att se till så att inte installationsprocessen lägger av när fel version upptäcks.

Hoppas något av detta är till hjälp för någon. Kanske någon annan har fler tips?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.