Plugins/Extensions/Tillägg
Efter att jag fått besvara frågan vilka tillägg som är praktiska i ett annat forum (Photo.Net) så tänkte jag tipsa om några tillägg till Firefox som jag har haft nytta av eller tycker är intressanta. Vissa av dem har nämnts tidigare i tråden och nästan finns alla att hämta på
Extensionroom där det även går att finna många fler. Nästan lite för många för att det ska vara kul att testa dem alla, så där för tycker jag att det kunde vara på sin plats med denna lista.
- BBCode - kan vara bra för de som skriver på fotosidan men har svårt med bbcode i foruminläggen. Ger en liten extrameny på högerknappen när man skriver i textareor för att formatera texten.
- Tabbrowser Extensions - Ett underbart tillägg som utökar "tabbrowsing" i Firefox. Ett absolut måste om man tycker om "tabs".
- Tabbrowser Preferences - Ger dig ytterligare inställningsmöjligheter för dina "tabs"
- Adblock - Tidigare nämnt tillägg för att blockera annonser. Specificera de URL:er (eventuellt med matchning via *) för bilder och annat som ska blockeras/gömmas.
- PrefButtons - Tyvärr vill inte detta tillägg installeras rakt av under Firefox 1.0 men det finns en modifierad version där den inte klagar vid installationen. Högerklicka på menyraden och välj "Anpassa...". Nu kan du dra och släppa nya checkrutor för JavaScript, Java, Bilder, Cookies osv. Personligen tycker jag det är väldigt behändigt att ha en liten ruta för att aktivera/deaktivera Javascript när det behövs eller det är för störande på olika sidor.
- SpellBound - Stavningskontroll av textareor i formulär. Kan hantera flera språk men är som konstaterats tidigare i en annan tråd inte helt på det klara med särskrivningar då den gärna föreslår sådana när okända sammansatta ord förekommer. Man kan dock lägga till egna ord så har du inga problem med att identifiera särskrivningar bör det lösa sig med tiden...
- http://extensionroom.mozdev.org/list.php/Firefox/all#ieview - Även denna har nämnts tidigare. Inget ont om Internet Explorer, det är bara att jag föredrar en annan webbläsare men till och från stöter man på en sida som är så urbota idiotiskt gjord (läs: inkorrekt konstruerad, felaktig) att den inte funkar med andra läsare. Hur som helst så kommer detta tillägg till pass då. Med extraval på högerknappsmenyn som "View This Page in IE" och "Open Link Target in IE" så finns faktiskt inte mycket anledning till att IE som standardwebbläsare.
- EditCSS - är ett underbart verktyg för att titta på och ändra i Cascading Style Sheets. Du kan lätt ändra på utseendet på en sida om du tycker att skaparen av sidan har inställningar som inte passar dig.
- Nuke Anything - ibland vill jag skriva ut en sida men störs av alla menyer runt omkring sidinnehållet, bilder och logotyper som lusar ned sidan. Genom att högerklicka på ett element i sidan (till exempel en tabell, tabellcell eller bild) så kan man välja "Remove this object" och så döljs det.
- Context Highlight - Visar dina sökträffar med färgmarkeringar
- jslib - Detta är inte ett tillägg i sig utan ett bibliotek med funktioner som används av några av ovanstående tillägg. Detta måste därför installeras för att de ska funka.
Ytterligare några tillägg som jag använt tidigare är:
- Cookie Culler - en trevlig liten "kakburk" för att hantera de kakor (cookies) som du har i din webbläsare.
- FlashBlock - Ersätter alla flashanimationer med en knapp som du måste trycka på för att de ska laddas. Praktiskt ibland när en sajt tar evigheter på sig att ladda bara för att de har några tusen flashanimationer för varje liten bild. Tänk på att ett tillägg kan aktiveras/avaktiveras om man inte ständigt vill ha denna funktionalitet.
- Image Zoomer - Låter dig halvera/dubbla storleken på bilder i webbläsaren.
- TinyURL - Enkelt sätt att skapa TinyURLs som kan vara lite behändigare att dela med sig än långa URL:er.
- Drag and Drop Upload - Ladda upp filer via webbformulär med dra-och-släpp.
Följande tillägg går inte att installera under Firefox 1.0, precis som Prefbuttons ovan, men det går lätt att modifiera dem så att de installeras. Jag har gjort det själv med dem:
- Download With - Ladda ned filer med externa program till exempel WackGet. Praktiskt med program som kan köa nedladdningar, spara köerna och fortsätta på gamla nedladdningar.
- FirefoxView - Motsatsen till ieview (se ovan). Kul att ha om man vill komma tillbaka till sin favoritwebbläsare efter ett plågsamt men nödvändigt besök någon annanstans
För att modifiera ett paket så att den går att installera under senare version av Firefox än vad programskaparen avsett behövs en texteditor och WinZip eller liknande arkiveringprogram. Ofta är det bara så att programskaparen inte uppdaterat sitt paket efter att ny version släppts.
Ett .xpi-paket är bara en zip-fil, så ladda hem paketet och öppna det med WinZip (döper du om paketet från .xpi till .zip så bör du kunna öppna det direkt med Windows XPs interna zip-stöd). I arkivet finns en fil som heter install.rdf. Kopiera ut denna fil och öppna den. Någonstans står en rad med texten "maxVersion". På denna rad står även en versionssiffra ofta i stil med 0.9 eller 0.10. Ändra denna till 1.0 och spara. Kopiera tillbaka install.rdf i zip/xpi-paketet. Öppna Firefox, välj Verktyg->Tillägg och dra och släpp xpi-paketet till Tilläggs-fönstret. Nu ska tillägget installeras.
Notera att man inte kan göra detta hursomhelst. Det är möjligt att tillägget inte funkar med senare version av Firefox. Det enda man gör nu är att se till så att inte installationsprocessen lägger av när fel version upptäcks.
Hoppas något av detta är till hjälp för någon. Kanske någon annan har fler tips?