ANNONS
Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Jag kunde inte heller låta bli att slå till på ett. Min plan var egentligen att köpa en Canon 85mm 1.8 men tänkte att jag ger Samyang en chans först. Får se om man står ut med manuell fokusering, kanske man borde köpa ett chip, så man iaf får lite assistans med fokus.

Beställde från ebay foto-tip heter säljaren/butiken. Betalade med PayPal och fick besked samma dag att det var skickat. So far so good....får se om det dyker upp en dag också :)

/Martin
 
Foto-tip är bra och trevliga att prata med. För mig har det tagit 5dagar-en vecka inan jag fått hem avin i lådan... :) Lycka till!
 
Foto-tip är bra och trevliga att prata med. För mig har det tagit 5dagar-en vecka inan jag fått hem avin i lådan... :) Lycka till!


Beställde i fredags den 14:e och det dök upp igår den 19:e, så leveransen funkade perfekt för mig med.

Objektivet då? För mig var det kärlek från första exponeringen! Får se hur länge det varar men det kännns definitivt som en keeper :)
 
Hur går det för er nyfrälsta?

Själv har jag funnit en "helig tvåenighet" i Samyangen tillsammans med Voigtländer 40/2 Ultron. Allt annat får ligga hemma:)
Någon på ett annat forum ojade sig över hur man kan köpa ett objektiv som inte "delivers when stopped down". Jag förstår denne skribent, men vem fan bländar ner en glugg som den här? Jag tror jag tagit 99% av mina bilder vid f/1,4.
 
Hur går det för er nyfrälsta?

Själv har jag funnit en "helig tvåenighet" i Samyangen tillsammans med Voigtländer 40/2 Ultron. Allt annat får ligga hemma:)
Någon på ett annat forum ojade sig över hur man kan köpa ett objektiv som inte "delivers when stopped down". Jag förstår denne skribent, men vem fan bländar ner en glugg som den här? Jag tror jag tagit 99% av mina bilder vid f/1,4.

Börjar nästan bli dags för ett gråfilter va? ;)
..om du inte redan har ett.
 
Jag valde tydligen fel leverantör, objektivet har inte dykt upp hos mig ännu...

Min senaste beställning av AF-chip till Canon blev annars lite större än jag behövde (fick ett bra paketpris), varför jag har ett par chip över om någon skulle råka vara intresserad och inte själv vill beställa direkt från big-is på e-bay.
 
Börjar nästan bli dags för ett gråfilter va? ;)
..om du inte redan har ett.
Ja, jag måste nog köpa ett. Eller ett polfilter som passar. Det går oftast inte att använda f/1,4 mitt på dagen eftersom lägsta normala ISO-tal på min kamera är 200. Synd att man inte kan ställa ner till 50 eller så.
 
Ja, jag måste nog köpa ett. Eller ett polfilter som passar. Det går oftast inte att använda f/1,4 mitt på dagen eftersom lägsta normala ISO-tal på min kamera är 200. Synd att man inte kan ställa ner till 50 eller så.

Det där är ju intressant förresten! Varför finns inte möjligheten att ställa ned iso lägre än 200? (eller 100 som också är vanligt... eller 50 för all del). Det borde ju finnas någon teknisk anledning.
 
Det där är ju intressant förresten! Varför finns inte möjligheten att ställa ned iso lägre än 200? (eller 100 som också är vanligt... eller 50 för all del). Det borde ju finnas någon teknisk anledning.
Det torde bero på förstärkarkretsarna i kameran. De är väl optimerade för ISO 200, där man når "taket" utan klippning vid full exponering. Vid högre ISO-tal ökas förstärkningen, och en förstärkare kan ju inte ha ett hur stort effektivt omfång som helst om den ska fungera bra.
Sen har vi ju det där med att pixlarna inte kan hålla mer än en viss laddning innan de "svämmar över". Det brukar kallas "full well capacity" (FWC). Klart att man kan ha flera olika förstärkningskretsar anpassade för olika signalnivå, men om pixeln ändå är "full" så kommer man ändå bara att få sänkt dynamiskt omfång om man sänker ISO (om man vill ha längre exponering).

Vi kommer säkert att se lösningen på detta inom kort. Man borde kunna läsa ut signalen kontinuerligt eller i portioner, under själva exponeringstiden. I så fall kan man öka FWC hur mycket man vill om kamerans processor är tillräckligt snabb:)
 
Fick mitt objektiv nu för Canon och har testat det på en fullframe Canon 5D Mark II, har inte hunnit gjöra nån utförlig bedömning och har inte fottat porträtt med det...

Spontana reaktioner: bra vikt och storlek för ett 85mm, trög fokusring, men det är nog bra för det är sjuk precition i denna, och efter ett tag förstår man ju vad som är oändlighet och nära när man ska ta en bild :), man är bara van vid autofokus och det tar ett tag att tänka om... Är ruskigt svårt att sätta skärpan, man får använda liveview eller serietagning för att få till det, men då blir det bra... Tycker den vinjeterar lite vid 1.4 i vissa lägen, men det är kanske naturligt... dålig närgräns, men lär man sig det så bortser man från det... Smidigt att ändra bländare med en ring, men det blir mörkare när man bländar ner då det är manuell bländare..

Bilderna då? Ja förväntningarna var ju skyhöga, så när man landat lite och tagit lite bilder så insåg man , det blir ju bra? men hur bra? det återstår att se.... Tar ett tag att vänja sig vid denna tror jag... Och autofokus är ju inte så dumt förstår man ju... Så man är begränsad på många sätt och ska man ha mer vikt i fotoväskan så måste det ju va värt det... och det är det nog... Återstår att se hur den levererar vid porträtt,...

Skickar med lite testbilder..
 

Bilagor

  • 5495_1120189880754_1107260828_30321102_123664_n.jpg
    5495_1120189880754_1107260828_30321102_123664_n.jpg
    22.1 KB · Visningar: 665
  • 5495_1120215961406_1107260828_30321198_434769_n.jpg
    5495_1120215961406_1107260828_30321198_434769_n.jpg
    18.9 KB · Visningar: 665
  • 5495_1120214961381_1107260828_30321195_5848627_n.jpg
    5495_1120214961381_1107260828_30321195_5848627_n.jpg
    17.8 KB · Visningar: 667
Fick mitt objektiv nu för Canon och har testat det på en fullframe Canon 5D Mark II, har inte hunnit gjöra nån utförlig bedömning och har inte fottat porträtt med det...

Spontana reaktioner: bra vikt och storlek för ett 85mm, trög fokusring, men det är nog bra för det är sjuk precition i denna, och efter ett tag förstår man ju vad som är oändlighet och nära när man ska ta en bild :), man är bara van vid autofokus och det tar ett tag att tänka om... Är ruskigt svårt att sätta skärpan, man får använda liveview eller serietagning för att få till det, men då blir det bra... Tycker den vinjeterar lite vid 1.4 i vissa lägen, men det är kanske naturligt... dålig närgräns, men lär man sig det så bortser man från det... Smidigt att ändra bländare med en ring, men det blir mörkare när man bländar ner då det är manuell bländare..

Bilderna då? Ja förväntningarna var ju skyhöga, så när man landat lite och tagit lite bilder så insåg man , det blir ju bra? men hur bra? det återstår att se.... Tar ett tag att vänja sig vid denna tror jag... Och autofokus är ju inte så dumt förstår man ju... Så man är begränsad på många sätt och ska man ha mer vikt i fotoväskan så måste det ju va värt det... och det är det nog... Återstår att se hur den levererar vid porträtt,...

Skickar med lite testbilder..

Grävmaskinen ser ju hur cool ut som helst, nu måste jag råna ihop till en Sony 850 och en samyang 85:a
 
Såja, där fick jag mitt Samyang med Nikonfattning levererat till jobbet. Nu får jag bara hoppas att den smarta Nikon-till-Canon-adaptern kommer innan helgen, annars kan jag inte använda objektivet till så mycket mer än att titta på. Det känns dock väldigt gediget att hålla i som tur är :).
 
Nån som kan hjälpa mig med tips att få chipet rätt... inte helt lätt känner jag.... har testat att sätta fast det med lite häftmassa för att det inte ska fastna förevigt i fel läge med superlim...

/Magnus
 
Nån som kan hjälpa mig med tips att få chipet rätt... inte helt lätt känner jag.... har testat att sätta fast det med lite häftmassa för att det inte ska fastna förevigt i fel läge med superlim...
Har du inget Canon-objektiv att jämföra med? Det måste antagligen sitta rätt i både djupled och i höjd/sidled. Men djupet torde vara det enda som är svårt att ordna, antar jag.
 
Så, där dök min Nikon-till-Canon adapter upp och efter att ha programmerat in Samyangens värden har jag tagit en snabb testrunda i lägenheten. Det ser grymt(!) bra ut på displayen och jag är väldigt sugen på att börja använda den på riktigt samt även göra en noggrann jämförelse med EF 85/1.8:an. Tyvärr ser det ut som det kanske får dröja ett par dagar, lite frustrerande...:)

En sak jag noterade dock var att optiken inte sitter helt fast mot adaptern. Alltså, den har låst sig mot adaptern så det är ingen risk att den faller av, men det är ett litet litet spel i kopplingen som gör att optiken inte sitter hårt fast. Så, en allmän fråga till er som eventuellt har en sådan adapter; är det som det ska?

För de intresserade så köpte jag Samyangen av Foto-tip på E-bay och jag hade det en vecka efter köp (och då försökte UPS leverera hem till mig två gånger innan jag fick en lapp i brevlådan). Adaptern kom en dag senare.
 
Så, då fick jag äntligen tid att kolla igenom de foton jag tog redan förra helgen. Det var under en reunion fest för min närmaste vän som är hemma på besök från Nya Zeeland, så de flesta bilder från kvällen var mest av ett personligt intresse. Men jag har lagt ut ett par bilder som visar på Samyangens härliga bokeh och skärpa på full öppning. Ja, det är ju inget nytt och bilderna har verkligen ingen konstnärlig höjd, men jag själv tyckte det var kul att titta på bilder i denna tråd innan jag slog till själv så:
http://farm3.static.flickr.com/2449/3920453250_fca9dab356_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3445/3920453396_492f425384_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2591/3920453606_50055c2821_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3493/3919669645_4d350d5285_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2614/3919669933_4ab6e81848_o.jpg

Precis som många andra har uttryckt här så blev jag nästan direkt förtjust i objektivet. Det känns robust och gediget och jag blir glad varje gång jag tittar på displayen och ser resultatet av att använda det. Jag gillar det lite trögare motståndet i den rejäla fokusringen, som ger en mjuk och dämpad rörelse. Jag använde objektivet på 1.4 hela kvällen och det är fantastiskt vad mycket ljus den släpper in. Jag borde kanske inte bli så förvånad, jag har ju använt ett EF 85/1.8 länge, men den bländar jag ofta ner till 2.0-2.2 för att få bra krispighet vilket faktiskt är ett helt steg mer än med Samyangen.

Jag hade inga större problem att sätta fokus när jag förlitade mig på indikationen i sökaren. Om jag däremot tröttnade på att leta efter den utan mer gick på vad mina ögon sa var skarpt så blev dock resultatet ofta felaktigt fokus. Men det var inte många gånger under kvällen jag kände att jag saknade AF (det hände dock) och det var nästan en barnslig fröjd att sköta det manuellt. Så jag är ytterst nöjd med köpet och ångrar mig inte det minsta. Funderar nu på att sälja av 85/1.8:an som tidigare sällan fick följa med på fototurer. Samyangen är ett sådant objektiv som ger mig inspiration och en önskan att gå ut och fota!

[edit]Jag kan även lägga till att mitt "problem" med passningen mellan adapter och objektiv är löst. På adaptern finns den en skena som man kan expandera (med en pytteliten skruvmejsel och en massa pill) för att få den att sluta tätare mot objektivet. [/edit]
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.