Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Chip till Canon

Nu har jag limmat lite och efter 2 försök VERKAR det vara på rätt plats
eftersom fokusindikeringen fungerar.
Problemet är då att chippet rapporterar f/5,0 till kameran och det blir förstås rejält överexponerat.
Någon som har en idé om vad som blivit tokigt?
 
Senast ändrad:
Äh, glöm mitt förra inlägg.
Jag fattade visst inte att kameran kom ihåg senaste bländare från ett EF-objektiv.
Det gick att ställ ner till 1,4
Hoppas nu bara att jag fixerade på rätt ställe
 
En intressant jämförelse mellan Samyang 85/1,4 (här under namnet Rokinon) och Leica Summilux-R 80/1,4:

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=8293

Jag skulle säga att budgetgluggen totalpiskar Leican vid f/1,4. Leican ger rejäl sfärisk aberration, samtidigt som den har hårdare bokeh. En tämligen usel kombination.

Tillägg: Och här mot Canon EF 85/1,2L II:

http://www.translate.google.com/tra...hread.php?t=46140&sl=pl&tl=en&history_state0=

L-gluggen ger klart bättre skärpa vid f/1,4 och långt avstånd, men vinjetterar desto mer och ger inte lika mjuk bokeh vid korta avstånd. Vidare ger den extremt mycket dyrare gluggen betydligt värre flare:s i motljus.
 
Senast ändrad:
Jag testade att montera ett AF-chip av nyare modell på det och det fungerar strålande. Kul med AF-trapp så att man faktist kan ta bilder av saker som rör sig och få dem skarpa vid f/1.4. Oki, man måste justera till font och backfocus och vara konekvent för att få det bra, men det viktigaste är ATT det går få snabb AF-hjälp, något som verkligen kan behövas om man inte har gott om tid på sig.

650 um shimsade jag upp adaptern för att få den att ta bra utan att lasta pogopinnarna i huset i onödan.

Adapterna jag körde med:
http://store.tagotech.com/product_info.php?cPath=22_37&products_id=139

en bild på hur det ser ut:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4005775044/sizes/l/

Och just det - EXIF fungerar rätt, kul att få f/1.4 och 85mm i EXIF om man undrade vad man tagit bilden med för objektiv. En annan sak - OM du skall limma adaptern (något jag avråder ifrån) så använd INTE CA-lim, inte, not, nichts ever never!! Oki?! CA-lim ("snabblim") ger blooming på linsytorna och förstör ditt objektiv ohjälpligt. Var varnad...
 
Samyang / Opteka 85 1,4

Fick mitt 85 1,4 idag, och jag är väldigt nöjd med det.
Väldigt bra skärpa redan på 1,4.
Det ger dock en hel del CA i vissa situationer, men det kan jag leva med.
Inte heller mycket vinjettering heller (tyvärr..)
Bifogad bild är ett hundraprocentigt utsnitt, ej uppskärpt.
 

Bilagor

  • IMG_4438JL.jpg
    IMG_4438JL.jpg
    26.9 KB · Visningar: 564
Ps, skärpan ligger på nyckeln nere till vänster, ville visa på CA:n.
Då är det antagligen också därför vi ser denna CA bortom skärpeplanet, som är longitudinell kromatisk aberration (eller möjligtvis "fringing"). Detta är mycket vanligt hos ljusstarka objektiv vid full bländaröppning. Radiell CA är däremot extremt låg hos detta objektiv, och det är den CA:n man brukar referera till som just "CA".
I själva skärpeplanet kommer du antagligen inte att se samma sak, och det är ju viktigare;-)
 
Ännu ett exempel.
Imponerande skärpa, fastän det är ett fönsterglas emellan oxo.
 

Bilagor

  • IMG_4462JL.jpg
    IMG_4462JL.jpg
    84.9 KB · Visningar: 385
Nu ska jag testa den på min EOS 1d Mk III.
Nu var det då väl själva f.n om inte skärpan ska hamna där jag vill ;)
 
Är riktigt nöjd med mitt exemplar tills nu då den har fastnat på full öppning möjligtvis går den upp till f2.0 när jag rattar på ringen.

Finns det några andra som har eller haft samma problem?

Förhoppningsvis kommer reklamationen gå smärtfritt med Foto-tip.
 
Är riktigt nöjd med mitt exemplar tills nu då den har fastnat på full öppning möjligtvis går den upp till f2.0 när jag rattar på ringen.

Finns det några andra som har eller haft samma problem?

Förhoppningsvis kommer reklamationen gå smärtfritt med Foto-tip.

Det är ett vanligt fel - många bländare går sönder. Spontana lösningen är att inte använda bländaren :)

http://www.flickr.com/groups/vivitar_85_14/discuss/72157622354242477/
 
Hur gick det med reklamationen?

Kan för övrigt tipsa om att EF-S mattskiva och samyang 85 f/1.4 är underbart till 40D - helt plötsligt så känner man ett självförtroende vid manuella focuseringen igen - trist bara att det blir mycket mörkt och trist i sökaren med optik långsammare än f/2.8.... Men det går ju lätt att byta å andra sidan på en 40D.
 
Hej!

Beställde nyss ett Samyang 85/1,4 och det ska anlända innan jul. Tips om hur jag går tillväga för att exponera korrekt på min Canon 30D? Jag har aldrig förr använt mig av "nedbländad fokusering" eller dylika. Men jag ser det som en utmaning :) Självfallet är det fotografering med bländare 1,4 som lockar. Har jag förstått det rätt att man helst inte ska vrida så mycket på bländarringen då den har en tendens att gå sönder med tiden?
 
Har hunnit med att testa gluggen lite nu, och det fungerar helt ok. Står konstant på f1,4 och 30D:n på Av. Liiite krångligt att få fokus rätt, men det är bara att träna :)
 
Snyggt... :) Grattis!
Till bilder i tidnings/normalpubliceringsanvändande så ser 1.4 snorskarpt ut - Och färgerna blir ju faktiskt bättre ju lägre ISO man kan hålla.
 
Den där bilden är inte helt skarp, men duger gott åt en tvåspaltare tryckt på dasspapper.
Om man lyckas sätta skärpan exakt så blir det riktigt riktigt skarpt, men det är inte så lätt på längre avstånd.
 
Den där bilden är inte helt skarp, men duger gott åt en tvåspaltare tryckt på dasspapper.
Om man lyckas sätta skärpan exakt så blir det riktigt riktigt skarpt, men det är inte så lätt på längre avstånd.
Det är verkligen inte lätt, men om din kamera kan ge AF-hjälp så bör du prova det. Det ger ofta mycket exaktare fokus än att använda mattskivan.
Sen är objektivet skarpast vid full glugg upp till några meter bort. Men det är förstås helt okej på långt håll också, bara inte lika bra.
 
ANNONS