Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Slänger in 2 bilder.
Skulle nog helst vilja visa några andra motiv men lite uppfattning om t ex bokeh får man väl.
Det är hela bilden från kameran nedskalat till 1024x683

f1,4
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1785739.htm

f2,8
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1785742.htm

Ber om ursäkt för de dåliga exempelbilderna :)
Har nog lite svårt med hitta på motiv just nu och så har jag börjat jobba igen efter semester och det känns som om det där med att jobba det är nog mest för överlevnaden :)
Kommer andra bilder
 
Inget att be om ursäkt för, vi tackar ödmjukast... :)

En bra indikation som jag använder som måttstock på för hur välanpassat ett objektiv är för att användas vidöppet är om bokeh-karaktären ändrar sig vid nerbländning - alltså om oskärpecirklarna (PSF-funktionen) ändrar grundkaraktär - gör den INTE det så är objektivet ganska flexibelt... Det ser bra ut i dom här exemplen som tagits upp.
 
Jag tycker det är svårt att fokusera rätt. Går väl hyffsat på kortare avstånd som 1-3m men sen börjar det bli knepigare.
Tog några bilder på 6m avstånd med bl.4 och då borde skärpedjupet vara c.a 40cm. Trots att jag tyckte det såg rätt ut i sökaren så hamnde fokus lite bakom objektet. För bilden nedan använde jag Live View med full inzoomning och då blev det rätt. Den här bilden och den i nästa post får illustrera skäpan vid bl. 4 i jämförelse med en 70-200 f4 IS.

Walimex 85mm f4
 

Bilagor

  • W85mm_f4.jpg
    W85mm_f4.jpg
    77.9 KB · Visningar: 381
Båda bilderna är 400x400 utnitt från jpeg som är lite skärpt i kameran (5). Skiljer en del i färg ( det är väl ingen sensation förstås) och om kameran själv får välja så exponerar den lite kortare tid med Walimex 85mm
Här är samma bild med EF 70-200 f4 IS
 

Bilagor

  • 70_200_f4.jpg
    70_200_f4.jpg
    77.7 KB · Visningar: 381
Hej
Det finns inga elektriska kopplingar mellan kamera och Walimex-optiken för Canon. Fokusindikeringen (fyrkanten) fungerar alltså inte och ljusmätning gör man med nedbländat objektiv. Jag kör i Av-läget och kameran mäter ju det som kommer genom objektivet så tiden ställs in av kameran och exponering blir korrekt.

Det är lite lurigt med fokuseringen om det inte är bra lju och kontrast där man vill sätta skärpan. Provade med kompisens 5D och då blev det mycket enklare att se när fokus satt rätt.

f1,4 Avstånd c.a 1,15m


Någon som vet hur man ställer bländare/tid ? Vad menar du med att man gör ljusmätningen med nedbländat objektiv? Måste man vrida på bländar inställning på objektivet tex.? Någon har sagt att man kan köpa ett sånt här objektiv med nikon fattning och sen köpa en adapter med chip till canon och på så sätt kunna få "röd fyrkant" vid fokus... någon som vet? Och ni som testat det på Nikon vet ni om det ger indikation på fokus där med "röd fyrkant" eller liknande?

tack för svar och snart ska jag handla ett sånt här..Nytt eller begagnat..

/Magnus
 
Någon som vet hur man ställer bländare/tid ? Vad menar du med att man gör ljusmätningen med nedbländat objektiv? Måste man vrida på bländar inställning på objektivet tex.? Någon har sagt att man kan köpa ett sånt här objektiv med nikon fattning och sen köpa en adapter med chip till canon och på så sätt kunna få "röd fyrkant" vid fokus... någon som vet? Och ni som testat det på Nikon vet ni om det ger indikation på fokus där med "röd fyrkant" eller liknande?

tack för svar och snart ska jag handla ett sånt här..Nytt eller begagnat..

/Magnus

Ja, man måste vrida på bländarringen om man kör med Canon.
 
Jag måste säga att med den llla erfarenhet jag har av objektivet så skulle jag inte reservationslöst rekommendera det till kameror typ 40D.
Martin H. reserverade ju sig också eftersom han har sina erfarenheter av objektivet på en fullformatare, Nikon, och hade funderingar på karaktären på skärpan.

För mig känns Walimex ännu så länge som ett objektiv med rätt begränsad användning. Användningsområdet är stora bländaröppningar och kortare fotoavstånd, på upp till c:a 5m pga att jag missar skärpan annars.
Bokeh´n är häftig och det är utmanade med de svårigheter som bergränsningarna innebär.
 
Bokeh blir inte riktigt "häftig" innan man går upp på FX - visst ser man skilnad mot ett F/1.8, men det är faktiskt inte så mycket att det verkligen slår en i ansiktet.
F/1.8-objektiven är skarpare från och med F/2.8 och uppåt.
 
Någon som vet hur man ställer bländare/tid ? Vad menar du med att man gör ljusmätningen med nedbländat objektiv? Måste man vrida på bländar inställning på objektivet tex.? Någon har sagt att man kan köpa ett sånt här objektiv med nikon fattning och sen köpa en adapter med chip till canon och på så sätt kunna få "röd fyrkant" vid fokus... någon som vet? Och ni som testat det på Nikon vet ni om det ger indikation på fokus där med "röd fyrkant" eller liknande?

tack för svar och snart ska jag handla ett sånt här..Nytt eller begagnat..

/Magnus


Japp. På Nikon D700 så ger det indikation med 2 pilar, en åt vardera håll åt vilket håll man ska vrida fokusringen samt att det tänds en grön punkt när vald fokuspunkt ligger i fokus.

Ljusmätinngen funkar bra och man fokuserar och komponerar med fullt öppnen bländare så sökarbilden blir ljus och fin.

Funkar förvånandsvärt lätt och bra. Trodde inte det skulle vara så "lätt" som det faktiskt är när man dragit några testbilder och vant sig.

Ang köp: Jag köpte mig mitt objektiv via Ebay som sagt, via "Mikes Photo" för 190 pund eller nåt sånt. Blev iaf drygt 2500 inkl frakt med UPS. Snabb leverans och bra på att svara på frågor via mail.
 
Någon som vet hur man ställer bländare/tid ? Vad menar du med att man gör ljusmätningen med nedbländat objektiv? Måste man vrida på bländar inställning på objektivet tex.? Någon har sagt att man kan köpa ett sånt här objektiv med nikon fattning och sen köpa en adapter med chip till canon och på så sätt kunna få "röd fyrkant" vid fokus... någon som vet? Och ni som testat det på Nikon vet ni om det ger indikation på fokus där med "röd fyrkant" eller liknande?

tack för svar och snart ska jag handla ett sånt här..Nytt eller begagnat..

/Magnus

Har du en Canon med skärmsökare är det en barnlek att ställa fokus exakt rätt vid ex. porträtt även med bländare 1.4. Ljusmätningen fungerar även den betydligt bättre även nedbländat (av någon märklig anledning) än vad den gör när jag använder spegelsökaren på kameran... Nu har jag inget Walimex utan ett Leica-R 90/2.0 som jag har gett hela 1500 kr för :) Du kan se resultatet här om du vill: http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/34109.htm
Men jag är övertygad om att även Walimexet är ett utmärkt och mycket prisvärt porträttobjektiv.
//Chasid
 
Någon som vet hur man ställer bländare/tid ? Vad menar du med att man gör ljusmätningen med nedbländat objektiv? Måste man vrida på bländar inställning på objektivet tex.? Någon har sagt att man kan köpa ett sånt här objektiv med nikon fattning och sen köpa en adapter med chip till canon och på så sätt kunna få "röd fyrkant" vid fokus... någon som vet? Och ni som testat det på Nikon vet ni om det ger indikation på fokus där med "röd fyrkant" eller liknande?

Du behöver inte gå omvägen via en Nikonadapter, adapterchippen går att köpa lösa och är ganska lätta att limma fast på bajonetten. Köper du den senaste generationen chip kan du dessutom ställa in brännvidd och största bländare, samt ljusmäta vid full bländare i M-läget där vi kan välja tid och bländare på kameran som vanligt (fast vi måste fortfarande blända ned manuellt till vald bländare innan exponeringen). Vald bländare skrivs även ned i EXIF-informationen, tillsammans med programmerad bränvidd och största bländare.

Med ett adapterchip på objektivet får vi fokusmarkering med grön prick och pipsignal.

Med nedbländad ljusmätning menas att du manuellt ställer in bländare med bländarringen och ljusmäter när objektivet är nedbländat (sökaren blir mörkare ju mer du bländar ned), nedbländad ljusmätning är ganska oexakt (ljusmätningen är inte gjord för mätning med nedbländade objektiv) varför vi ofta behöver använda exponeringskompensation för att få en korrekt exponering.

Jag köpte mina "emf Smart Adapter" chip för $22 här: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...c0ad4c5a7&_trksid=p3286.c0.m14#ht_3666wt_1113
 
Ljusmätningen fungerar även den betydligt bättre även nedbländat (av någon märklig anledning) än vad den gör när jag använder spegelsökaren på kameran...

Inte så konstigt egentligen, det är en helt annan ljusmätning som används i live-view. Vi använder här hela sensorns verkliga bilddata för att mäta ljuset, mätningen störs således inte av sökarskivan.

Vid användning av spegelsökaren sker ljusmätning med en separat sensor som sitter innanför sökarskivan, tyvärr är inte sökarskivan gjord för nedbländad mätning då den mörknar på ett olinjärt sätt vilket gör att ljusmätningen blir fel om vi bländar ned för mycket (mindre bländare än c:a f/5.6).
 
Du behöver inte gå omvägen via en Nikonadapter, adapterchippen går att köpa lösa och är ganska lätta att limma fast på bajonetten. Köper du den senaste generationen chip kan du dessutom ställa in brännvidd och största bländare, samt ljusmäta vid full bländare i M-läget där vi kan välja tid och bländare på kameran som vanligt (fast vi måste fortfarande blända ned manuellt till vald bländare innan exponeringen). Vald bländare skrivs även ned i EXIF-informationen, tillsammans med programmerad bränvidd och största bländare.

Med ett adapterchip på objektivet får vi fokusmarkering med grön prick och pipsignal.

Med nedbländad ljusmätning menas att du manuellt ställer in bländare med bländarringen och ljusmäter när objektivet är nedbländat (sökaren blir mörkare ju mer du bländar ned), nedbländad ljusmätning är ganska oexakt (ljusmätningen är inte gjord för mätning med nedbländade objektiv) varför vi ofta behöver använda exponeringskompensation för att få en korrekt exponering.

Jag köpte mina "emf Smart Adapter" chip för $22 här: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...c0ad4c5a7&_trksid=p3286.c0.m14#ht_3666wt_1113

Tackar så mycket för den infon.
 
Jag har varit iväg på en liten fotorundtur i södra Sverige, och släpade med mig alla gluggar. 85:an använde jag flitigt, och jag är fortfarande sjukt nöjd. Jag förstår dock verkligen att det blir halvt omöjligt att fokusera med en APS-C-kamera utan fokusindikering i sökaren. Jag använder den nästan hela tiden på längre avstånd, och ändå blir det fel rätt ofta. På nära håll däremot är det inga problem alls.
 
Ett sånt objektiv vill jag ha också, synd bara att jag vill ha en a900 att hänga i andra änden. Måste hitta en "get rich quick scheme" som funkar.

Förresten, grym kattbild du fick till där Makten.
 
Jag har varit iväg på en liten fotorundtur i södra Sverige, och släpade med mig alla gluggar. 85:an använde jag flitigt, och jag är fortfarande sjukt nöjd. Jag förstår dock verkligen att det blir halvt omöjligt att fokusera med en APS-C-kamera utan fokusindikering i sökaren. Jag använder den nästan hela tiden på längre avstånd, och ändå blir det fel rätt ofta. På nära håll däremot är det inga problem alls.

Funderar mer och mer på att skaffa en 5D eller 5D MkII som tillbehör till min Walimex 85:a :)
 
Ingen dålig ide.

En beg. 5D med en 85/1.4 kostar ca 10-13kkr och smiskar en 50D med 50F/1.2L så illa att (den betydligt dyrare - ca 25kkr!) crop-kombinationen inte vet var den ska ta vägen. :)

Det besvärliga är att hitta en 5D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.