Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Ingen dålig ide.

En beg. 5D med en 85/1.4 kostar ca 10-13kkr och smiskar en 50D med 50F/1.2L så illa att (den betydligt dyrare - ca 25kkr!) crop-kombinationen inte vet var den ska ta vägen. :)

Det besvärliga är att hitta en 5D.
Tyvärr är det nog så att man får betydligt fler skarpare bilder med det sista alternativet för det är inte lätt att fokusera exakt med 5D manuellt utan en snittbild. Själv har jag en 5D med den speciella sökarskivan, Ee-s och det är ändå inte lätt.
 
Även om fokusering kan vara knökigt, så är AF ofta ganska osäker med mycket ljusstarka objektiv. Så det är faktiskt inte säkert att kombinationen EF-S-kamera + 50/1,2 skulle vara "säkrare" än 5D med ett manuellt 85/1,4.

Ibland har man nytta av ljusstyrka och stor sensor förresten. Den här bilden tog jag igår kväll. ISO 25600, f/1,4 och 1/20 sekund med D700. Jag använde fokusskalan, eftersom jag inte såg ett skvatt i sökaren;-)

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7890_2.jpg

Autofokus hade inte hjälpt ett jota.
 
Jag använde fokusskalan, eftersom jag inte såg ett skvatt i sökaren;-)
Observera att fokusskalan är fel på Samyang 85mm! Alla andra objektiv mäter fokusavstånd från fokusplanet till filmplanet/sensorplanet, dvs märket som ser ut så här: -o-, medan Samyang mäter avstånden på deras 85mm mellan fokusplan och objektivets frontlins. Inte så viktigt på långa avstånd, men på korta avstånd med stor bländare märks det.
 
Observera att fokusskalan är fel på Samyang 85mm! Alla andra objektiv mäter fokusavstånd från fokusplanet till filmplanet/sensorplanet, dvs märket som ser ut så här: -o-, medan Samyang mäter avstånden på deras 85mm mellan fokusplan och objektivets frontlins. Inte så viktigt på långa avstånd, men på korta avstånd med stor bländare märks det.
Åhå, det förklarar varför närgränsen känns extra usel. Har du mätt upp avståndet själv?
 
Du behöver inte gå omvägen via en Nikonadapter, adapterchippen går att köpa lösa och är ganska lätta att limma fast på bajonetten. Köper du den senaste generationen chip kan du dessutom ställa in brännvidd och största bländare, samt ljusmäta vid full bländare i M-läget där vi kan välja tid och bländare på kameran som vanligt (fast vi måste fortfarande blända ned manuellt till vald bländare innan exponeringen). Vald bländare skrivs även ned i EXIF-informationen, tillsammans med programmerad bränvidd och största bländare.

Med ett adapterchip på objektivet får vi fokusmarkering med grön prick och pipsignal.

Med nedbländad ljusmätning menas att du manuellt ställer in bländare med bländarringen och ljusmäter när objektivet är nedbländat (sökaren blir mörkare ju mer du bländar ned), nedbländad ljusmätning är ganska oexakt (ljusmätningen är inte gjord för mätning med nedbländade objektiv) varför vi ofta behöver använda exponeringskompensation för att få en korrekt exponering.

Jag köpte mina "emf Smart Adapter" chip för $22 här: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...c0ad4c5a7&_trksid=p3286.c0.m14#ht_3666wt_1113

ok, och så köper man en Canon-optik till detta chip alltså? Ska man limma på det permanet på linsen med superlimm då? Förstår inte hur den kan fungera riktigt men men... Och kan inte limmet släppa och dra in chip och allt in på sensorn en varm dag :)

/Magnus
 
ok, och så köper man en Canon-optik till detta chip alltså? Ska man limma på det permanet på linsen med superlimm då? Förstår inte hur den kan fungera riktigt men men... Och kan inte limmet släppa och dra in chip och allt in på sensorn en varm dag :)

/Magnus

Ja, du köper Canonvarianten och monterar ett chip i bajonetten (där kontakterna normalt sitter), chippet är egentligen inte bara ett chip utan ett litet kretskort med form och metallbläck som matchar kontakterna du har på ett vanligt EF-objektiv.

Jag använder superlim, andra rekommenderar epoxy. Med lagen om alltings jävlighet kan chippet säkert lossna och hamna på sensorn, har dock aldrig hänt mig. Brukar dock krävas en del våld för att få bort fastlimmade chip (jag har erfarenhet efter att ha uppgraderat ett par ringar), sedan märker du direkt om chippet inte sitter rätt då kameran inte rapporterar något bländarvärde om chippet missar kontakterna (i kameran sitter chippet dessutom i spänn mot de fjädrande kontaktbläcken). Så risken är nog ganska liten för att du skall skada kameran.

Börjar faktiskt bli lite sugen på att skaffa en 85/1.4 själv, någon som har jämfört dess boke med EF 135/2L? (Ja, ja vet att det är helt olika brännvidder.)
 
Börjar faktiskt bli lite sugen på att skaffa en 85/1.4 själv, någon som har jämfört dess boke med EF 135/2L? (Ja, ja vet att det är helt olika brännvidder.)
Nix, men det har mjukare bokeh än allt annat jag provat och sett. Utom möjligen ett mycket kufiskt ryskt normalobjektiv; Volna 55/2,8 om jag minns rätt.

Det enda man skulle kunna invända mot när det gäller bokehn, är att den är för mjuk om man är ute efter lite stökig oskärpa.

f/1,4 på långt håll: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7624.jpg

Tillägg: Det är förresten en JPG ur kameran, endast skärpt vid nedskalning. Jag är säker på att folk vore som tokiga efter det här objektivet om det stod "Zeiss" på det.
 
Jag antar att det är okej att sprutmåla med lite fler bilder från gluggen ifråga? Här är några svartvita bilder direkt ur kameran från i eftermiddags, vid full glugg.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7906.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7908.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7913.jpg

Som synes är bokehn helt jävla fenomenal även på ganska långa avstånd. Skärpan är också helt i sin ordning även utåt kanten av bildcirkeln, vilket märkligt nog inte framgår av MTF-tester. Jag antar att man oftast testar vid onödigt höga frekvenser.

Ganska kul att en bildvinkel som jag förut hatat innerligt nu är lite av en favorit:) Mycket beror på möjligheten till kort skärpedjup på långa avstånd. Vid korta avstånd får man tillräckligt kort skärpedjup med betydligt ljussvagare objektiv, och vid längre brukar oskärpan se ut som ett rent helvete. Men icke så med Samyangen!

Tillägg: 100% crop från den sista bilden, från råfilen: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7913_crop.jpg

Tämligen überskarpt:)
 
Senast ändrad:
Jag antar att det är okej att sprutmåla med lite fler bilder från gluggen ifråga?
Vore det upp till mig så vette tusan om det vore det, jag har så dålig karaktär när det gäller objektivköp. Med tanke på att jag har en frisk och jättefin EF 85/1.8 med autofokus och automatisk nedbländning och allt sådant där så är det ju löjligt att jag sitter här och suktar efter detta objektiv. Men men, jag får väl se det som inspiration till att damma av 85:an och ge det en heldag här framöver...
 
Jag har följt den här tråden i det tysta ett tag, de här sista svartvita bilderna var förbannat sköna Makten! Ser gärna mer gatufoto från ditt håll :)

Hur gör du med fokusering? Ställer fokus med snittbild på det du vill fokusera på och flyttar kameran sedan? Eller har du helmatt sökare kanske?

Sätter du fokus någonstans och väntar på att dina motiv ska vandra in i skärpeområdet eller sätter du fokus såhär säkert på rörliga motiv direkt?

Jag måste skaffa ett jobb snart så jag får råd med en FF-kamera och lite kul objektiv :)
 
Vore det upp till mig så vette tusan om det vore det, jag har så dålig karaktär när det gäller objektivköp. Med tanke på att jag har en frisk och jättefin EF 85/1.8 med autofokus och automatisk nedbländning och allt sådant där så är det ju löjligt att jag sitter här och suktar efter detta objektiv. Men men, jag får väl se det som inspiration till att damma av 85:an och ge det en heldag här framöver...
85/1,8 är antagligen gôrgött till gatufoto! Autofokus kan vara bra mycket mer värt än det där sista 2/3 steget i ljusstyrka.

Jag har följt den här tråden i det tysta ett tag, de här sista svartvita bilderna var förbannat sköna Makten! Ser gärna mer gatufoto från ditt håll :)
Tack Jesper! Gatufoto är verkligen inte min starka sida. Jag är alldeles för feg, men jag blir desto mer nöjd när jag kommer hem med någon duglig bild å andra sidan:)

Hur gör du med fokusering? Ställer fokus med snittbild på det du vill fokusera på och flyttar kameran sedan? Eller har du helmatt sökare kanske?
Om vi ser till de ovanstående bilderna; den första är fokuserad stillastående eftersom herrarna inte lade märke till mig. Den andra fokuserade jag snabbt som ögat i förväg på busken till höger, och sen knäppte jag bilden när snubben var på rätt ställe. Den tredje var lite "on the fly" och tog några sekunder. Men det fina var att gubben hann vrida på huvudet lagom till att jag skulle knäppa av;-)

Sätter du fokus någonstans och väntar på att dina motiv ska vandra in i skärpeområdet eller sätter du fokus såhär säkert på rörliga motiv direkt?
Jag använder både mattskivan och AF-hjälpen i sökaren, beroende på avstånd, bländare och hur mycket tid jag har på mig.

Jag måste skaffa ett jobb snart så jag får råd med en FF-kamera och lite kul objektiv :)
Samla till en begagnad 5D! Betydligt mindre och lättare än min klumpeduns, och fortfarande en sju-jäkla kamera.
Kul objektiv är det som du säkert förstått lätt att hitta. Du har väl en drös redan nu, och på FF blir det magi med nästan vad som helst:)

Har jag nämnt att jag funderar på mellanformat? Ähum... ;-)
 
Ja, du köper Canonvarianten och monterar ett chip i bajonetten (där kontakterna normalt sitter), chippet är egentligen inte bara ett chip utan ett litet kretskort med form och metallbläck som matchar kontakterna du har på ett vanligt EF-objektiv.

Jag använder superlim, andra rekommenderar epoxy. Med lagen om alltings jävlighet kan chippet säkert lossna och hamna på sensorn, har dock aldrig hänt mig. Brukar dock krävas en del våld för att få bort fastlimmade chip (jag har erfarenhet efter att ha uppgraderat ett par ringar), sedan märker du direkt om chippet inte sitter rätt då kameran inte rapporterar något bländarvärde om chippet missar kontakterna (i kameran sitter chippet dessutom i spänn mot de fjädrande kontaktbläcken). Så risken är nog ganska liten för att du skall skada kameran.

Börjar faktiskt bli lite sugen på att skaffa en 85/1.4 själv, någon som har jämfört dess boke med EF 135/2L? (Ja, ja vet att det är helt olika brännvidder.)


Låter "så där" i mina öron... förstår heller inte riktigt hur chipet komunicerar med optiken om det bara sitter pålimmat? Kanske bättre att köpa ett för nikon och sen köpa en adapterring med chip till canon?

/Magnus
 
85/1,8 är antagligen gôrgött till gatufoto! Autofokus kan vara bra mycket mer värt än det där sista 2/3 steget i ljusstyrka.
Jo, men det är verkligen en härlig bokeh i de exempel du har postat! 85/1.8:an är inte dålig där, men inte riktigt samma mjukhet. Sen är jag också lite för feg för gatufoto, men det är inspirerande att se dina bilder och veta att du faktiskt också känner likadant. Dvs, det finns hopp även för mig! =)

Förresten, jag läste ett rykte (ja, rykten är bara rykten) om att Sigma kanske skulle släppa en 85/1.4 (ryktet på Canonrumors, som har lite domänstrul så länken går på server-ip och inte DNS-namn, dvs den är kanske inte så beständig). Jag vill minnas att du misstänkte att Sigmas 50/1.4 var från samma tillverkare som denna Samyang, så om ryktet blir sant kanske det kan komma en AF-version av denna härliga glugg (till en sannolikt högre kostnad).
 
Jo, men det är verkligen en härlig bokeh i de exempel du har postat! 85/1.8:an är inte dålig där, men inte riktigt samma mjukhet.
Hoppas du inte tar illa upp men jag ställer mig ytterst tveksam till de som kan bedömma bokeh'n mellan olika objektiv då man inte har samma motiv och förutsättningar för bedömning. Tror de flesta menar kort skärpedjup när de snackar bokeh och det är ju inte samma sak.
 
Tack Jesper! Gatufoto är verkligen inte min starka sida. Jag är alldeles för feg, men jag blir desto mer nöjd när jag kommer hem med någon duglig bild å andra sidan:)

Jag känner starkt igen mig i fegheten, jag brukar låtsas att jag fotar något annat, men det kan bli svårt med snittbildsfokusering eller centrumpunktaf som är det jag oftast använder mig av ;) Det är förbaskat kul att se att andra fegisar kan lyckas såhär bra :)


Makten sa:
Samla till en begagnad 5D! Betydligt mindre och lättare än min klumpeduns, och fortfarande en sju-jäkla kamera.
Kul objektiv är det som du säkert förstått lätt att hitta. Du har väl en drös redan nu, och på FF blir det magi med nästan vad som helst:)

Har jag nämnt att jag funderar på mellanformat? Ähum... ;-)

5D är helt klart mina drömmars mål, men i min nuvarande livssituation har jag mycket svårt att resa något kapital (jag försöker studera utan studiemedel), men tids nog så :)

Mellanformat verkar helt underbart, men är oändligt dyrt om det ska vara digitalt... även jag dreglar över mellanformat då och då, och tittar inte helt sällan på gamla mellanformatare på annons.
Plaubel Makina 67 verkar skitcool t.ex.

Men nu får jag den här tråden att spåra ur känner jag, så låt gärna bli att svara på det här och snacka mer om 85an istället :)
 
Låter "så där" i mina öron... förstår heller inte riktigt hur chipet komunicerar med optiken om det bara sitter pålimmat?
Det gör det inte. Dess enda syfte är att tala om för kameran att det sitter ett objektiv monterat, så att man kan få fokusindikation i sökaren från AF-modulen.

Förresten, jag läste ett rykte (ja, rykten är bara rykten) om att Sigma kanske skulle släppa en 85/1.4 (ryktet på Canonrumors, som har lite domänstrul så länken går på server-ip och inte DNS-namn, dvs den är kanske inte så beständig). Jag vill minnas att du misstänkte att Sigmas 50/1.4 var från samma tillverkare som denna Samyang, så om ryktet blir sant kanske det kan komma en AF-version av denna härliga glugg (till en sannolikt högre kostnad).
Se där! Alltid lika kul med märkesbögarnas trötta mothugg när en tredjepartstillverkare kommer med något intressant:) Jag syftar på kommentarerna i den länkade tråden alltså. Märkligt att folk ska vara så rädda för saker det inte står Canon eller Nikon på. Som om det vore nån slags hot.

Hoppas du inte tar illa upp men jag ställer mig ytterst tveksam till de som kan bedömma bokeh'n mellan olika objektiv då man inte har samma motiv och förutsättningar för bedömning. Tror de flesta menar kort skärpedjup när de snackar bokeh och det är ju inte samma sak.
Jag ställer mig nog själv ganska tveksam till hur man skulle kunna undgå att se att bokehn är ytterst mjuk i mina bildexempel. Det finns gott om oskärpecirklar med hög kontrast i bakgrunden som helt saknar ljus kant, till exempel.
Men visst, om man ska göra en vettig jämförelse så måste man fota samma sak.

Mellanformat verkar helt underbart, men är oändligt dyrt om det ska vara digitalt... även jag dreglar över mellanformat då och då, och tittar inte helt sällan på gamla mellanformatare på annons.
Plaubel Makina 67 verkar skitcool t.ex.
Jag tänkte på analogt mellanformat alltså. Digitalt är ju bara fånigt dyrt:)
 
Hoppas du inte tar illa upp men jag ställer mig ytterst tveksam till de som kan bedömma bokeh'n mellan olika objektiv då man inte har samma motiv och förutsättningar för bedömning. Tror de flesta menar kort skärpedjup när de snackar bokeh och det är ju inte samma sak.

Det är alltid svårt att göra jämförelse på objektiv om man inte har de samtidigt och kan visa olika exempel bredvid varandra och göra objektiv bedömning. Men låt mig säga så här. Den som fotograferar mycket och tittar verkligen uppmärksamt på resultatet får till slut en erfarenhet och känsla som man kan relatera till även om man inte har möjlighet att testa saker samtidigt. Det är som med en duktig pianist som sätter sig vid ett piano och efter att har provspelat kan säga om det är en bra instrument. Sanningen är också att inte alla har denna förmågan.
//Stanislav
 
Låter "så där" i mina öron... förstår heller inte riktigt hur chipet komunicerar med optiken om det bara sitter pålimmat? Kanske bättre att köpa ett för nikon och sen köpa en adapterring med chip till canon?

/Magnus

På vilket sätt skulle det göra skillnad?

Det är samma chip, lika pålimmat och det sitter på samma ställe på bajonetten samt att du ändå saknar kommunikation med objektivet.

I vart fall kunde jag inte hålla mig längre, beställde en 85:a till mig själv. Hoppas den dyker upp snart...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.