Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Jag hade inga större problem att sätta fokus när jag förlitade mig på indikationen i sökaren. Om jag däremot tröttnade på att leta efter den utan mer gick på vad mina ögon sa var skarpt så blev dock resultatet ofta felaktigt fokus. . [/I][/edit]

Jag köpte objektivet med canonfattning och får alltså ingen indikation på fokus i sökaren. Jag måste alltså lita till ögat och precis som Stefan så missar jag då ofta. det är för mig med en 40D faktiskt riktigt svårt att sätta skärpan rätt.
Kan kanske vara olika för olika personer. Jag har glasögon och det är väl ingen fördel.
 
Jag köpte objektivet med canonfattning och får alltså ingen indikation på fokus i sökaren.
Du kan ju slå till och köpa det chip som har varit uppe tidigare i tråden för att få fokusindikation och lite annan intressant exif-info, antingen på Ebay eller av Sara Nordling direkt om hon har några kvar. Det är samma chip som sitter i min Nikon-till-Canon adapter som jag köpte av samma säljare på Ebay. En fördel med att kunna programmera in brännvidden är också att auto-ISOn får rätt info att arbeta på.
 
JAg måste erkänna att jag inte fattar hur eller rättare sagt att det där chipet fungerar men jag kanske ska strunta i att förstå och bara klistra på och vara glad :)
Får väl slänga iväg ett mail till Sara och hör om hon har något kvar.
 
Här är ett test av det. Ganska bra och mycket för pengarna tydligen.
Pros:

•Usable wide open,
•Very little chromatic aberration
•Practically zero distortion
•Indetectible coma on the APS-C/DX matrix
•Vignetting on the APS-C/DX satisfactory
•Very high transmission
•Decent quality of workmanship
•Good price-quality ratio

Cons:
•After stopping down performs considerably worse than competing brands
•Performance against bright light could be better
•‘Soft’ corners at full frame

http://www.lenstip.com/166.1-Lens_review-Samyang_85_mm_f_1.4_Aspherical_IF_.html
 
Du ÄR medveten om att tråden du precis länkade in är samma tråd du skriver i? :)

Haha jag gjorde samma fel, antog att när Erik frågade några rader upp om objektivet att det kunde ju inte vara denna tråden då det står ju uttömmande om objektivet.

Tänkte om jag visslar och låstsas som om det regnar så märker ingen något.
 
Du ÄR medveten om att tråden du precis länkade in är samma tråd du skriver i? :)
Trådarna är sammanfogade, så det är därför det ser lite lustigt ut;-)

----------------------

Precis som Sara skriver så är objektivet bäst lämpat för den som mestadels tänker använda det vid stora bländaröppningar. Men det är nog det som också lockar med ett 85/1,4. Fokuseringssvårigheterna beror förstås på kameran, inte på objektivet. En FF-kamera har större sökare, vilket kan göra det lättare. Själv använder jag AF-modulens fokushjälp med min D700, och det funkar riktigt bra. Men jag ska nog fixa en vettigare mattskiva eftersom alla mina objektiv utom ett är helt manuella:)
 
Nån som limmat på AF confirm chip?

Jag har ett chip och ett Walimex med canonfattning. Nån som har nåt tips om hur man får fast det på exkat rätt ställe? Det är ju lite kontantakter som skall träffa rätt på kameran.
mvh
Pa
 
Jämnför med ett annat objektiv. Var på cirkeln är det som brukar vara knepigast, men lite pill så går det!!

Var köper man Samyang 85/1,4 Aspherical IF ? Enbart E-bay eller?
 
Hmmm... så man kan köpa bara själva chip:et och sedan limma på det på en vanlig adapter oavsett till vilket märke det är? Om man är lite händig då förstås.
 
Var köper man Samyang 85/1,4 Aspherical IF ? Enbart E-bay eller?

Jag köpte mitt här,
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110435185260 , 310$ (=2150 kr) från Polen inkl frakt. I och med att det är inom EU så riskerar man ingen moms eller tull, utan det är är det pris man får betala. Jag beställde mitt förra söndagen, i torsdags knackade UPS på med objektivet.
Jag kan bara instämma med många andra, kärlek vid första ögonkastet.
 
Jag köpte mitt här,
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110435185260 , 310$ (=2150 kr) från Polen inkl frakt. I och med att det är inom EU så riskerar man ingen moms eller tull, utan det är är det pris man får betala. Jag beställde mitt förra söndagen, i torsdags knackade UPS på med objektivet.
Jag kan bara instämma med många andra, kärlek vid första ögonkastet.

Tackar, skall genast leta reda på ett - måste ju bara ha ett. Mitt gamla 85 f/1.8 börjar kännas tråkigt - måste ha ett 1.4 snarast och för dessa pengar så är det ju inget att fundera över likssom...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.