Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Jag är inte orolig för att inte kunna fokusera om det är möjligt, jag tränar gärna på det oxå, även fast jag anser att jag har blivit rätt bra på det. Gör det nästan alltid. Men jag tänkte mer på det som nämnts om mattskivor och hur det påverkar. Om det ens är möjligt att fokusera manuellt på största bländare med en D300 som inte är fullformat.


Ah, du menar så.
Ja, men nog borde det gå med en D300, har dock aldrig provat med Nikon, men däremot använt Canons cropkameror och jodå, det går, även om det naturligtvis är lättare med 5D som jag har nu.
 
Ah, du menar så.
Ja, men nog borde det gå med en D300, har dock aldrig provat med Nikon, men däremot använt Canons cropkameror och jodå, det går, även om det naturligtvis är lättare med 5D som jag har nu.

Var tvungen att testa hurpass väl jag sätter fokus med min 50 mm 1,4 på full öppning. Det är inte jättesvårt att få fokus rätt. Det som är lite lurigt med den är att fokusringen kärvar lite om man inte balanserar rätt med fingret. Det kan lätt bli som små hack/steg.

Går fokuseringen mjukt på den här gluggen?
 
Hur långt är det från ändläge till ändläge på fokusringen?

Mitt är nu skickat, borde komma i övermorgon...
Väntar med spänning... jag vet ju var jag ska göra i helgen iaf ;)
 
Hur långt är det från ändläge till ändläge på fokusringen?
På en höft ungefär 150 grader. Alltså lite mindre än ett halvt varv. Om du ska jämföra med något annat så får du tänka på att kortaste fokusavstånd är ganska långt (1 meter), och det är på de korta avstånden som det brukar bli en jädra vridningsvinkel. Så i sammanhanget är vinkeln ganska stor.
 
Äntligen

Nu kom mitt objektiv.

Köpte mitt från Mike´s photo på Ebay. Skickas också via Polen.
Mycket trevlig säljare och snabbt svarar på frågor.
Köptes för 2500 lite drygt inkl frakt med UPS.

Frakten tog 3 dagar...

Men nu till det roliga... Tog ungefär 18 millisekunder innan den var uppackad och monterad på kameran (D700)

Tror det är kärlek vid första exponeringen... Har hittills bara tagit lite bilder i jpeg hemma i kök och från balkongen.

Som Makten säger, lite lite trög fokusring, men jag gillar det. Hellre det än en som är fladdrig då.
Jag fokuserar lite grovt och "gungar in" det sista om man behöver lite mer snabbhet.

Har inte detaljgranskat mina bilder, men de verkar inte vara någon CA att tala om. Jag får återkomma senare med bilder och fler tankar.

Det blir en "ljus" helg iaf ;)
 
Grattis! Det var billigt må jag säga. Jag gav två papp begagnat, men i nyskick och här hemma i Sverige. Det här måste vara det enda objektiv som faktiskt är mer prisvärt än ett 50/1,8! :)

Optisk är jag fortfarande barnsligt förvånad varje gång jag använder det. Måste nästan skaffa ett gråfilter, för nu tvingas jag ofta gå ner på ISO 100 för att kunna använda full glugg dagtid.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7133.jpg

Värsta mellanformatskänslan:-D
 
Jag sa inte att du skulle lägga den i en kritikpool :)
Skulle aldrig falla mig in;-) Jag publicerar ganska stora mängder "testbilder" på diverse forum. Bara ingen tror att jag har något konstnärligt syfte med dem:-S

Just nu försöker jag komma ihåg hur i helsike jag fick så snyggt korn. Det är ju pålagt efteråt, som du säkert förstår;-)
 
Grattis! Det var billigt må jag säga. Jag gav två papp begagnat, men i nyskick och här hemma i Sverige. Det här måste vara det enda objektiv som faktiskt är mer prisvärt än ett 50/1,8! :)

Optisk är jag fortfarande barnsligt förvånad varje gång jag använder det. Måste nästan skaffa ett gråfilter, för nu tvingas jag ofta gå ner på ISO 100 för att kunna använda full glugg dagtid.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_7133.jpg

Värsta mellanformatskänslan:-D

Ja, jag märkte att jag slog i taket på 1/8000 även på LO.1 på D700.

Jag testade idag i kraftigt motljus och lyckades framkalla en del CA när jag plåtade rönnbär i ett träd med solen lysandes igenom, annars klarar den sig från CA förvånadsvärt bra.

Får slänga upp mina testbilder här snart
 
Ja, jag märkte att jag slog i taket på 1/8000 även på LO.1 på D700.

Jag testade idag i kraftigt motljus och lyckades framkalla en del CA när jag plåtade rönnbär i ett träd med solen lysandes igenom, annars klarar den sig från CA förvånadsvärt bra.

Får slänga upp mina testbilder här snart
Det är lätt att bli lite blind med den här gluggen. Att fota i motljus vid stora bländaröppningar brukar vara helt förödande med vilken ljusstark glugg som helst;-)

Sen finns det ju många olika sorters CA. Den vanliga radiella har jag inte sett röken av, men LCA är ganska kraftig ibland. "Fringing" är däremot mycket låg för ett så ljusstarkt objektiv.
 
Ja nu sitter det en Walimex 85mm 1,4 på min Canon 40D. Lite lurigt med fokuseringen till en början måste jag säga. Tog först några bilder med standard fokuseringsskiva och har nu bytt till Canons Super Precision matte och det verkar hjälpa rätt mycket. Ni ska slippa bilder jag tagit på linjaler för att test min fokuseringsförmåga. Bokeh´n verkar helt klart lovande och även skärpa på bl. 2 som jag av någon anledning körde med på de först bilderna.
Återkommer när jag tagit "riktiga" foton
( 268,90 Euro från Mediaresort. Kanske inte bästa pris men ok. Snabb service. Beställde på lördag kväll, de skickade på måndag)
 
Senast ändrad:
Grattis till en trevlig glugg...

Är det mycket svårt att fokusera med den mindre sökaren som sitter i din Canon?
 
Enicar..

Väntar med spänning på bilder från din kamera, ska bli intressant hur den funkar på en med crop sensor.

Måste passa på att fråga, med manuella objektiv på din 40D, blir allt manuellt dvs du får inte den lilla fyrkanten som säger att bilden är i fokus alls? Hur funkar ljusmätningen? Sorry om det är dumma frågor =)
 
Enicar..

Väntar med spänning på bilder från din kamera, ska bli intressant hur den funkar på en med crop sensor.

Måste passa på att fråga, med manuella objektiv på din 40D, blir allt manuellt dvs du får inte den lilla fyrkanten som säger att bilden är i fokus alls? Hur funkar ljusmätningen? Sorry om det är dumma frågor =)

Hej
Det finns inga elektriska kopplingar mellan kamera och Walimex-optiken för Canon. Fokusindikeringen (fyrkanten) fungerar alltså inte och ljusmätning gör man med nedbländat objektiv. Jag kör i Av-läget och kameran mäter ju det som kommer genom objektivet så tiden ställs in av kameran och exponering blir korrekt.

Det är lite lurigt med fokuseringen om det inte är bra lju och kontrast där man vill sätta skärpan. Provade med kompisens 5D och då blev det mycket enklare att se när fokus satt rätt.

f1,4 Avstånd c.a 1,15m
 

Bilagor

  • f 1_4.jpg
    f 1_4.jpg
    97.3 KB · Visningar: 420
Senast ändrad:
Bilden i förra inlägget och den här är cropppat 400x400 pixlar
f2,0
 

Bilagor

  • f2.jpg
    f2.jpg
    90.9 KB · Visningar: 418
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.