Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Klart och betalt... betalade igår och fick bekräftat att säljaren fått betalning...

Nu är man i väntans tider
 
Du Makten, en fråga bara. Säg att jag ställer in bländare 8, är detta något som händer direkt eller först när jag tar bilden? alltså när bländar den ner till vald bländare?

OM den gör det direkt när man vrider på ringen, är inte detta jobbigt? Blir inte sökaren mycket mörkare?

Mvh
Marcus
 
Du Makten, en fråga bara. Säg att jag ställer in bländare 8, är detta något som händer direkt eller först när jag tar bilden? alltså när bländar den ner till vald bländare?
Om du har en Nikon så bländas objektivet ner först när bilden tas. Om du har en Canon däremot, så följer bländaren med direkt när du vrider på ringen.

OM den gör det direkt när man vrider på ringen, är inte detta jobbigt? Blir inte sökaren mycket mörkare?
Jo, om man är Canonist och tänker använda objektivet på mindre bländaröppningar än f/2,8-4 eller så. Innan dess bör sökaren inte vara särskilt mörk.

Tillägg: I din profil ser det ut som att du har en D90. Då får du ingen ljusmätning med det här objektivet, vilket kan vara jobbigt. Det har nämligen ingen som helst elektronik i sig, så det krävs en D200 eller värre.
 
Jo jag vet det, men har ändå tänkt att mest använda det vid porträtt där jag kan ställa exponeringen och sedan hålla den där ett tag. Kör så idag redan, det ända är då manuell fokus. Ska suga på karamellen om man ska köpa detta och en Katz-eye :)
 
Jo jag vet det, men har ändå tänkt att mest använda det vid porträtt där jag kan ställa exponeringen och sedan hålla den där ett tag. Kör så idag redan, det ända är då manuell fokus. Ska suga på karamellen om man ska köpa detta och en Katz-eye :)
Du ska nog försöka hitta lite bilder tagna med objektivet på en kamera med mindre sensor. Det är nämligen ganska "grovt" i skärpan. Istället för hög detaljskärpa ger det mycket trevlig lokal kontrast, vilket skulle kunna betyda att bilder på en mindre sensor inte blir så fasligt skarpa. Jag tror att det kommer funka bra, men det är svårt att veta.

Vad jag vet är att det är så jävla dödsbra på FF så att man undrar varför ett EF 85/1,2 kostar åtta gånger mer. Ja ÅTTA! Vi snackar 3000:- jämfört med 25000:-. Jag har visserligen inte använt något EF 85/1,2, men väl sett många exempel och tester av det. Och det ser inte ut att vara ett dugg bättre optiskt. Bara ett halvt steg ljusstarkare och med AF.

Så ett par bilder från idag med D700. Först full glugg: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_6761.jpg

Sen nedbländat till f/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_6773.jpg

Inget jag anser vara i närheten av bra bilder, men de visar verkligen objektivets prestanda. Ytterst smutt bokeh även på långt håll och inga som nelst problem med riktigt hårt ljus.

Tillägg: Men! Det är mycket svårt att sätta skärpan helt rätt vid f/1,4 även med D700:ans stora sökare, och då har jag även en DK-17M förstoringsgrunka. Det kan eventuellt bli halvt omöjligt med en D90. Det beror helt på hur exakt man behöver ha skärpan.
 
Vad jag vet är att det är så jävla dödsbra på FF så att man undrar varför ett EF 85/1,2 kostar åtta gånger mer. Ja ÅTTA! Vi snackar 3000:- jämfört med 25000:-. Jag har visserligen inte använt något EF 85/1,2, men väl sett många exempel och tester av det. Och det ser inte ut att vara ett dugg bättre optiskt. Bara ett halvt steg ljusstarkare och med AF.
Skämtar du med oss nu aprillo eller är du seriös?
 
Du ska nog försöka hitta lite bilder tagna med objektivet på en kamera med mindre sensor. Det är nämligen ganska "grovt" i skärpan. Istället för hög detaljskärpa ger det mycket trevlig lokal kontrast, vilket skulle kunna betyda att bilder på en mindre sensor inte blir så fasligt skarpa. Jag tror att det kommer funka bra, men det är svårt att veta.

Jag får väl bli försökskanin då för jag läste inte riktigt så här långt utan klarade inte av att stå emot :)
Har en Canon 40D och dessutom en mattskiva (liggande ouppackad) som skall underlätta manuell fokusering i alla fall ner till f2,8
 
Skämtar du med oss nu aprillo eller är du seriös?
Jag är helt seriös. Jag har inte sett något EF 85/1,2 som presterat såhär bra vid f/1,4 (100% crop i extremt hårt ljus): http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_6929_crop.jpg

Hela bilden, från föregående inlägg: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_6929.jpg

Jag får väl bli försökskanin då för jag läste inte riktigt så här långt utan klarade inte av att stå emot :)
Har en Canon 40D och dessutom en mattskiva (liggande ouppackad) som skall underlätta manuell fokusering i alla fall ner till f2,8
Det funkar säkert skitbra! Men hav tålamod med fokuseringen:)
 
Man kan inte dra för bra slutsatser utav att se en bild där det saknas motsvarande bild från ett annat objektiv.
När tidningen Foto testade alla korta telen på 90-talet fick inget objektiv högre betyg än EF 85/1.2. Skulle förvåna mig om detta är bättre även om skärpan verkar bra på största öppning som du nämner.
MTF-tester säger väldigt lite, tycker jag. Jag har provat och ägt mängder av objektiv som MTF-mässigt är usla, men som vid fotograferande är superba, och även det omvända förhållandet. Alltså jämför jag här de fotografiska resultat jag sett från EF 85/1,2 med det objektiv tråden handlar om, och jag har aldrig någonsin sett en bild från detta Canonobjektiv som varit i närheten av lika fräsigt som Samyangen är vid f/1,4. Jag kan naturligtvis ha fel, så det är bara att motbevisa mig:)

Saken är att traditionella gluggar inte är optimerade för att vara som bäst vid full bländaröppning. Men det verkar Samyangen vara. Den är inte alls imponerande vid f/4 eller f/8, där den är totalt omseglad av vilket objektiv som helst. Men vid f/1,4 har jag inte sett på maken till prestanda. Som sagt är Sigma 50/1,4 inte lika bra, och det säger mycket. Mitt Nikkor 105/2,5 är heller inte lika kontrastrikt vid f/2,5 som Samyangen är vid f/1,4, men det ger högre detaljskärpa. Något som bara syns vid stora visningsstorlekar.
 
Förutsatt att man är van att fokusera manuellt. Hurpass troligt är det att man fokuserar korrekt vid porträtt på ögonen på låt säga 4-5 meters avstånd med detta på en D300?
 
Förutsatt att man är van att fokusera manuellt. Hurpass troligt är det att man fokuserar korrekt vid porträtt på ögonen på låt säga 4-5 meters avstånd med detta på en D300?
Enligt Dofmaster så blir det totala skärpedjupet med 85mm och f/2,0 27cm om avståndet är 5m. Avser D300, för en Eos 40D sägs det bli 26cm.
Man skulle förstås vilja ha en sökare som var lika ljusstark som den man hade på sina kameror på 70-talet. Och med snittbild också förstås.
Du har nog rätt i att det kommer att bli lite knepigt med en D300 eller en Canon 40D som jag har.
Om någon vecka vet jag förhoppningsvis mer om hur mycket problem jag skaffat mig :)
 
Förutsatt att man är van att fokusera manuellt. Hurpass troligt är det att man fokuserar korrekt vid porträtt på ögonen på låt säga 4-5 meters avstånd med detta på en D300?

Man blir bättre och bättre på att fokusera manuellt, så det är bara att träna. :)

Jag tycker inte att oron för att man ska ha svårt att fokusera manuellt ska hindra någon från att köpa ett objektiv man är intresserad av.
I värsta fall får man väl hosta upp några hundringar och köpa en splitscreen som finns till dom flesta kamerorna, det underlättar en hel del vid manuell fokusering.
 
Man blir bättre och bättre på att fokusera manuellt, så det är bara att träna. :)

Jag tycker inte att oron för att man ska ha svårt att fokusera manuellt ska hindra någon från att köpa ett objektiv man är intresserad av.
I värsta fall får man väl hosta upp några hundringar och köpa en splitscreen som finns till dom flesta kamerorna, det underlättar en hel del vid manuell fokusering.


Jag är inte orolig för att inte kunna fokusera om det är möjligt, jag tränar gärna på det oxå, även fast jag anser att jag har blivit rätt bra på det. Gör det nästan alltid. Men jag tänkte mer på det som nämnts om mattskivor och hur det påverkar. Om det ens är möjligt att fokusera manuellt på största bländare med en D300 som inte är fullformat.
 
Förutsatt att man är van att fokusera manuellt. Hurpass troligt är det att man fokuserar korrekt vid porträtt på ögonen på låt säga 4-5 meters avstånd med detta på en D300?
Inte särskilt troligt, men skärpedjupet på det avståndet kommer att täcka mer än bara ögonen. Problemet är dock att det är svårare på större avstånd eftersom man inte på samma sätt ser var skärpan ligger, men det kommer fortfarande synas tydligt i bilden om fokus ligger lite fel.
Fokusindikatorn i sökaren kan man heller inte lita riktigt på vid så kort skärpedjup. Jag har inte testat objektivet på den fronten, men man får nog gissa att det ger en viss fokusförskjutning vid nedbländning. Det innebär att eftersom AF-modulen "ser" något som motsvarar en mindre bländaröppning än f/1,4 så kommer fokus att hamna lite fel vid full öppning. Det kan även gälla det du ser i sökaren. Mattskivan visar nämligen heller inte infallsvinklar som är så stora som vid f/1,4, utan snarare ungefär f/2,8-4 nånstans.

Samma problem gäller de flesta ljusstarka objektiv, så om du har erfarenhet av manuell fokus av sådana förut, så är det nog inga problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.