Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

hahahahahahaha... fan den roligaste kommentar jag läst på länge.

Tragiskt att vissa tror att talangen sitter i glaset.
Eller att bildkvaliteten sitter i namnet på tillverkaren.

Det är väl som med sport antar jag. Vissa människor försvarar sitt lag in i döden, oavsett om de förlorar varje match. Själv föredrar jag att köpa de bästa produkterna, oavsett vem som tillverkat dem:) Om jag har råd vill säga.

Vore jag ute efter en ljusstark åttifemma så hade jag gladeligen beställd den här gluggen. Särskilt efter alla superba testresultat. Visserligen tycker jag att byggkvalitet är ganska viktigt, men då brukar det ju kosta därefter också, i alla fall när det gäller fabriksnya objektiv.

Manuell fokus är bara trevligt. Då slipper man mecka med omkomposition och sånt;-)
 
Nån som sett info om objektivet till canon? Jag läste på nån sida att det var att rekomendera att köpa ett objektiv till Nikon och så en Nikon/Canon adapter med chip för att få autofokus "röda-pricken" att tändas, annars hade man inget att gå på..... Någon som testat detta på Canon?

/Magnus
 
"Annars finns det inget att gå på"
Din egen syn kanske?
Den är ju bättre än något annat verktyg för att se om objektet är i fokus!
 
Nån som sett info om objektivet till canon? Jag läste på nån sida att det var att rekomendera att köpa ett objektiv till Nikon och så en Nikon/Canon adapter med chip för att få autofokus "röda-pricken" att tändas, annars hade man inget att gå på..... Någon som testat detta på Canon?

/Magnus

Det går att fokusera manuellt med mattskivan som sitter i canons digitala systemkameror (det skiljer väl lite mellan modellerna, men jag är övertygad om att det går med alla). Om man vill göra det lite lättare för sig kan man byta mattskiva till en som ser ut mer som de man hade i kamerorna innan autofokusens tid.

Vidare verkar objektivet tråden handlar om finnas för canon, så då behövs ingen adapter :)
http://tinyurl.com/d8dabk
 
precis, objektivet finns i många olika skepnader.

Polar, Bower, Rokinon. Walimex, Samyang. Vivitar, Falcon

Finns till alla olika kamerafabrikat.

Det enda som skiljer sig i utseende är Vivitaren som är svart och röd med en röd ring, kanske för att matcha Canons gluggar.

Kikat runt på många olika ställen och kollat tester, ser mycket lovande ut oavsett vilket man väljer.
 
"Annars finns det inget att gå på"
Din egen syn kanske?
Den är ju bättre än något annat verktyg för att se om objektet är i fokus!


Jo, men har man båda så är det ju bättre.... Men så ni tror alltså att versionen för canon kan man se den röda pricken vid focus?

/Magnus
 
Jo, men har man båda så är det ju bättre.... Men så ni tror alltså att versionen för canon kan man se den röda pricken vid focus?

/Magnus

Tror jag nog bara att det är möjligt med den rätta adaptern, en så kallad "Focus confirmation"-adapter ska vara en sådan!
 
Och om nån hittar mer info om autofokuschip m.m. så länka gärna det också... vore ju synd om man köper en till canon när man skulle köpt en till nikon med canonadapter med fokuschip... nån som testat detta objektiv med antingen canon eller nikon och kan ge respons på hur det funkar/icke funkar

/Magnus
 
...har aldrig hört talas om märket?

Under den senaste helgen fick jag tillfälle att prova ett annat objektiv från samma tillverkare. Det var ett Walimex spegeltele 500/6,3. Jag ska lägga in en kommentar i recensionsbanken så småningom.

Spegeltelet liknade mest en tunna av metall och glas och verkade vara mycket robust. Fokuseringsringen var aningen trög. Provbilderna tog jag på frihand, vilket var ett vågspelt med tanke på att bildvinkeln då motsvarade ett 1000 mm-objektiv på en 24x36-kamera.

Jag blev faktiskt förvånad över att bilderna blev bra (med tanke på omständigheterna), och att gluggen verkade vara så gedigen och välbyggd. Priset var löjligt lågt, 1750 kronor (plus några hundringar för adaptrar).

Om sen mitt intryck kan överföras till andra Walimexobjektiv är förstås en helt annan sak.

/Per S
 
Köpte just ett Samyang 85/1,4 begagnat, och dra åt helvete vilken glugg det är på full öppning! Jag har bara flyktigt provat Nikkor 85/1,4 AF-D, men den här tror jag är minst lika bra men väldigt annorlunda

Bokehn är mycket lik Sigma 50/1,4 HSM; alltså mjuk och rund. Man kan se samma longitudinella kromatiska aberration också, vilket ger lite grönaktiga skimmer i oskärpecirklarna i en oskarp bakgrund.

Jag har bara provat några skott än, men jag är mäkta imponerad. Byggkvaliteten är ungefär som Nikons AF-S-objektiv av plast, såsom 12-24 och 50/1,4 AF-S. Zoomringen är tyvärr lite för trög, och objektivet har inte någon CPU, så det ger inte ljusmätning med instegskameror. Vi har tidigare i tråden läst om att andra varianter av den har CPU, så det gäller kanske bara Samyangen.

Tillägg: Fel av mig; det jag läste om CPU var i DPR-tråden och det avsåg ett helt annat objektiv. Så vi kan nog anta att alla varianter av denna glugg saknar CPU.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.